ترامپ به ارتش ایالات متحده دستور داد قایق‌های ایرانی که به «آزار» ناوهای جنگی امریکا می‌پردازند را «شلیک و نابود» کند

سپاه پاسداران هیچ گونه مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است

تنش میان واشنگتن و تهران طی هفته‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده است - HANDOUT / NAVY OFFICE OF INFORMATION / AFP

 

بعد از مواجهه‌ای پر تلاطم میان ناوهای جنگی ایالات متحده و سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس، دونالد ترامپ گفت به نیروی دریایی دستور داده است اگر قایق‌های مسلح ایرانی به «آزار» ناوهای ایالات متحده در دریا ادامه دادند، به آنها «شلیک کرده و نابودشان» سازند.

در توییتی که در صبح چهارشنبه منتشر شد، رئیس جمهوری نوشت:‌ «به نیروی دریایی ایالات متحده دستور دادم اگر قایق‌های مسلح ایرانی به آزار ناوهای ما در دریا ادامه دادند به آنها شلیک کرده و نابودشان سازند.»

این دستور بعد از اتفاق هفته گذشته است که قایق‌های کوچک و سریع ایرانی در حال اجرای مانوری نظامی در مجاورت کویت، به فضای کنار ناوهای جنگی ایالات متحده نزدیک شدند.

نیروی دریایی بعدتر ویدیویی از این ماجرا منتشر کرد که قایق‌های ایرانی را در حال حرکت به سمت ناوهای ایالات متحده نشان می‌دهد و حداقل یکی از قایق‌ها مسلسل نصب شده روی قایق را به سمت کشتی‌های امریکایی نشانه گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران ایران ظاهرا ایالات متحده را مقصر دانست و گفت که این مواجهه از نزدیک، به خاطر «اقدامات غیرحرفه‌ای و تحریک کننده ایالات متحده و بی‌تفاوتی آنها نسبت به اخطارها» رخ داد.

سپاه پاسداران هیچ گونه مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است.

تنش میان واشنگتن و تهران طی هفته‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده است و سپاه پاسداران همچنین ادعا کرده است که کشتی‌های امریکایی پیشتر در ماه جاری میلادی مسیر یک ناو جنگی ایران را مسدود کرده‌اند.

با این وجود، نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای به اسوشیتد پرس گفت: «نیروهای ایالات متحده در برخورد با کشتی‌های دیگر هوشیار باقی می‌مانند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند که در چنین مواردی رفتاری حرفه‌ای از خود بروز دهند.»

در همین حال، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، طی توییتی در آخر هفته گذشته به آقای ترامپ حمله کرد و نوشت: «تنها کاری که باید انجام دهی این است که از دخالت در امور سایر کشورها خودداری کنی، به ویژه از دخالت در امور کشور من.»

او افزود: «و به من اعتماد کن، ما به توصیه هیچ سیاستمدار امریکایی گوش نخواهیم کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان