سپاه یک شناور دیگر را در خلیج فارس توقیف کرد

ادامه توقیف شناورها احتمال پیوستن دیگر کشورها به ائتلاف نظامی خلیج فارس را افزایش می‌دهد

فارس

علی عظمایی، فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بندرلنگه از توقیف یک کشتی با ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق به مقصد امارات متحده عربی  در خلیج فارس خبر داده است.

ایسنا بدون اشاره به تابعیت خدمه این کشتی گزارش داده که توقیف در نزدیکی جزیره تنب بزرگ در خلیج فارس اتفاق افتاده و ۱۱ خدمه آن به مقامات مسئول در استان هرمزگان تحویل داده شده‌اند.

اخبار مربوط به توقیف این کشتی همزمان با انفجارهای گسترده در تاسیسات نفتی عربستان منتشر شده است. حوثی‌های یمن مسئولیت حمله‌های روز شنبه را پذیرفته‌اند، اما مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند، جمهوری اسلامی پشت این حمله‌ها بوده است. ادعایی که مقامات تهران آن را تکذیب کرده‌اند.

موضوع قاچاق سوخت همواره در ایران مطرح بوده است، زیرا قیمت سوخت در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه پایین‌تر است. ماه گذشته یک کشتی دیگر و ۱۲ خدمه فیلیپینی‌اش نیز به اتهام قاچاق سوخت از سوی سپاه توقیف شده بودند. اما در ماه‌های اخیر همزمان با افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا، موارد متعددی از توقیف نفتکش‌ها و کشتی‌ها از سوی سپاه پاسداران گزارش شده است. 

در اواخر تیرماه نیز اخباری مربوط به توقیف یک نفتکش اماراتی در آب‌های خلیج فارس منتشر شد. این نفتکش که ریاح نام داشت آخرین بار قبل از خاموش شدن سیستم موقعیت‌یاب آن در نزدیکی آب‌های ایران مشاهده شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند مقصد کشتی توقیف شده از سوی سپاه، امارات متحده عربی اعلام شده،‌ به مالک آن اشاره‌ای نشده است. امارات متحده عربی در چند ماه اخیر نسبت به ادعای توقیف کشتی‌های تحت مالکیت این کشور و همچنین وقوع انفجار در یکی از نفتکش‌های‌ش در بندر فجیره واکنش محتاطانه‌ای داشته است. چهار نفتکشی که در ماه می در سواحل امارات منفجر شدند در مالکیت امارات متحده عربی، عربستان سعودی و نروژ بودند. آمریکا ادعا می‌کند ایران پشت این حمله‌ها بوده و تهران نیز این اتهام‌ها را تکذیب کرده است.

توقیف یک شناور دیگر در خلیج فارس در شرایطی انجام شده که ایالات متحده و بریتانیا در حال ایجاد ائتلافی بین‌المللی برای تامین امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس هستند. در حال حاضر ناوهای بریتانیایی مسئولیت اسکورت کشتی‌هایی را بر عهده دارند که با پرچم این کشور در حال حرکت هستند. پس از توقیف نفتکش استنا ایمپرو در خلیج فارس، بریتانیا به این ائتلاف نظامی محلق شد. این نفتکش بریتانیایی ۳۰ تیرماه در حال عبور از تنگه هرمز بود که به گفته سپاه قوانین دریانوردی را نقض کرد و به همین دلیل توقیف شد. دو هفته قبل از آن در سیزدهم تیرماه، ‌نفتکش گریس-۱ حامل دو میلیون بشکه نفت ایران که بریتانیا ادعا می‌کند، قصد داشت بار خود را به سوریه برساند، به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در جبل‌الطارق توقیف شد. این نفتکش سرانجام آزاد شد و گفته می‌شود در نهایت بار خود را به سوریه تحویل داده است. 

در بین کشورهای عربی تا کنون تنها بحرین به طور رسمی به این ائتلاف ملحق شده و امارات متحده عربی و عربستان سعودی هنوز تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده‌اند. بحرین به زودی میزبان اجلاسی در این زمینه با حضور ۶۰ کشور خواهد بود و انتظار می‌رود با توجه به افزایش تنش‌ها در خلیج فارس،‌ برخی کشورهای دیگر نیز آمادگی خود را برای حمایت از این ائتلاف اعلام کنند.

آمریکا از همه کشورهای منطقه و آنهایی که منافعی در خلیج فارس و امنیت انرژی دارند، می‌خواهد به این ائتلاف ملحق شوند.

بیشتر از