سپاه پاسداران در اوج بحران کرونا ماهواره «نظامی» پرتاب کرد

پروژه دو میلیون یورویی در مدار قرار دادن ماهواره ظفر در بهمن‌ماه شکست خورد

سپاه پاسداران در چهل و یکمین سالگرد تاسیس خود از پرتاب نخستین ماهواره نظامی و قرار گرفتن آن در مدار زمین خبر داد.

در بیانیه‌ای که سپاه‌نیوز منتشر کرد، آمده است: «ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی صبح امروز (سوم اردیبهشت‌ماه) از ماهواره‌بر ۲ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.» هنوز این خبر از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

همزمان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیامی از «عملکرد خوب و تلاش‌های سپاه» قدردانی کرد. 

پرتاب این ماهواره در شرایطی انجام شده که مقامات تهران ادعا می‌کنند تحریم‌ها مانع از آن شده که بتوانند به طور موثر با شیوع کووید-۱۹ در ایران مقابله کنند و از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام پنج میلیارد دلاری دارند. این در شرایطی است که هزینه پروژه پرتاب ماهواره ظفر که در بهمن‌ماه گذشته با شکست مواجه شد، دو میلیون یورو برآورد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کووید-۱۹ تا کنون حدود ۸۵ هزار نفر را در ایران مبتلا کرده و بیش از ۵ هزار نفر نیز جان باخته‌اند. در حال حاضر اغلب کشورهای جهان تمرکز خود را روی مهار این بیماری همه‌گیر و خارج شدن از بحران با هزینه کمتر قرار داده‌اند. 

هنوز جزئیاتی از نحوه قرار‌گیری این ماهواره که «نظامی» عنوان شده، در مدار زمین منتشر نشده و بر خلاف گذشته خبرهای مربوط به آماده شدن ایران برای پرتاب ماهواره به رسانه‌ها درز نکرده بود.

این درحالی است که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از پروژه‌های قرار دادن ماهواره در مدار زمین با شکست مواجه شده بود. نمونه اخیر آن پرتاب ماهواره ظفر است که خبر ناموفق بودن پرتاب آن ۲۰ بهمن‌ماه گذشته منتشر شد. حدود یک ماه پس از شلیک پدافند هوایی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی بر فراز آسمان تهران.

مدتی قبل از آغاز این پروژه، رسانه‌های بین‌المللی از جمله ان‌پی‌آر از آمادگی تهران برای پرتاب ماهواره خبر داده بودند.

محمدجواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات در مورد شکست پروژه ظفر گفت: «ماهواره ظفر به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید ولی برای قرار گرفتن در مدار باید به سرعت ۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتری می‌رسید، که این سرعت به دست نیامد و ماهواره سقوط کرد.» او ابراز امیدوار کرده بود که در خردادماه سال جاری تلاش دیگری برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین انجام شود. 

آمریکا ادعا می‌کند که آزمایش‌های موشکی و پرتاب ماهواره از سوی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و پوششی برای توسعه برنامه‌های موشکی بالستیک است. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

بیشتر از