کرونا، ترانه «ما دنیاییم» مایکل جکسون را به ایران آورد

گروه کر تهران این ترانه مشهور را به طور آنلاین بازخوانی کرد

گروه کر تهران برای اعلام همبستگی با مردم ایران و جهان در دوران همه‌گیری کرونا این ترانه را اجرا کرد-عکس از ایلنا

ترانه مشهور «ما دنیاییم» توسط گروه کر تهران برای اعلام همبستگی با مردم دنیا و شهروندان ایرانی به صورت «آنلاین» اجرا شد. 

«ما دنیاییم» نام ترانه‌ای‌ست که اولین بار در سال ۱۹۸۵ با عنوان ترانه‌ای از آمریکا برای آفریقا اجرا شد و جوایز متعددی نیز به‌دست آورد. این ترانه برای مردم آفریقا و با توجه به شرایط سخت معیشتی و فقر و دشواری‌های زندگی کودکان در آفریقا سروده و اجرا شد و در همان سال جایزه ویدیو و موسیقی «ام تی وی» را در بخش «ترانه برگزیده از سوی مخاطبان» و «بهترین اجرای گروهی» را از آن خود کرد. در سال پس از آن نیز در جشنواره «گِرَمی»، جایزه «موسیقی سال» و «بهترین اجرای گروهی» را به خود اختصاص داد. «ما دنیاییم» یک بار هم در سال ۱۹۹۹ توسط  لوچیانو پاوراتی، آوازخوانان اپرایی فقید و صاحب‌نام، اجرا شد و در سال ۲۰۰۴ نیز خواننده مشهور آمریکایی «مایکل جکسون» آن را اجرا کرد.  

«ما دنیاییم»، تک‌ترانه بسیار معروفی است که توسط مایکل جکسون و لایونل ریچی در سال ۱۹۸۵ نوشته شد و مایکل جکسون در مورد خلق آن گفته است: «من این ترانه را بعد از دیدن اخبار وحشتناک در مورد مردمی که در اتیوپی و سودان از گرسنگی بیش از حد، در حال مرگ بودند، با همکاری لایونل ریچی نوشتم.» پس از نوشتن ترانه و تنظیم آن، توسط گروهی از ستاره‌های مشهور موسیقی با عنوان «آمریکا برای آفریقا» اجرا شد. درآمد حاصل از فروش این تک‌‌ترانه برای کمک به قحطی‌زدگان آفریقا هزینه شد و با انتشار آن در آلبومی با همین نام، با فروش ۲۰ میلیون نسخه، هشتمین تک‌‌ترانه پرفروش در دنیا شد. این ترانه به عنوان «پرفروش‌ترین تک‌ترانه تمام دوران‌ها»، در کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز به ثبت رسید.  

ظاهرا تنها ۳۰ تک‌ترانه در دنیا وجود دارد که فروش آنها از ۱۰ میلیون گذشته است.  

این ترانه اکنون در ایران نیز برای همدردی با دنیا در دوران کرونا به انگلیسی بازخوانی و اجرا شده است. اعضای گروه کر شهر تهران، در خانه‌های خود و با استفاده از دوربین تلفن همراه، برای اعلام همبستگی با هموطنان، «ما دنیاییم» را به زبان انگلیسی اجرا کرده  و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه کر تهران با ذکر این نکته که «گروه کر شهر تهران در راستای مسئولیت اجتماعی خود، با غلبه بر رخوت روزهای قرنطینه، قاصد پیام بازگشت امید و شادی در روزهای آینده شدند؛ امیدی که با ماندن در خانه و قطع زنجیره ی انتشار ویروس دست یافتنی می شود»، به بازخوانی این ترانه مشهور دست زده‌اند. 

بازخوانی ترانه «ما دنیاییم» به انگلیسی توسط اعضای گروه کر تهران، تاکنون بازخوردهای زیادی داشته است. 

«در خانه بمانیم» شعار دوران همه‌گیری کرونا است که در سراسر دنیا پای عکس‌های تکی، کاردستی‌ها، هنرهای خانگی و آشپزی و شیرینی‌پزی که همه را سرگرم کرده است، دیده می‌شود. بسیاری هم با دستمایه کردن این شعار، ترانه‌ ساخته‌اند.

پس از شیوع ویروس کرونا، «مادنیاییم» بارها از سوی هنرمندان مختلف صاحب‌نام یا آماتور اجرا شده است. محتوای این ترانه در باب همدردی با مردم دردکشیده است؛ درست آنچه اکثر مردم این روزها در شرایط مشابه، اما جدا از هم و در قرنطینه‌های خود، تجربه می کنند. 

در کنار آن اما کنسرت‌های «آنلاین» نیز برای اعلام همدردی مردم دنیا با یکدیگر جای خود را داشته‌اند.

روز ۱۸ آوریل هم لیدی گاگا کنسرتی با عنوان «در خانه با هم» با حضور جمعی از خوانندگان ترتیب داد. 

جان لجند، التون جان، کریس مارتین، لیزو، بیلی الیش، سلین دیون، آنجل، رولینگ استون، پل مک کارتنی، و ده‌ها ستاره سرشناس دیگر دنیای موسیقی، هر یک درقرنطینه خانگی خود، کنسرتی شش ساعته برای حمایت و قدردانی از آنچه فداکاری کادر درمانی در سراسر دنیا نام گرفته است، ترتیب دادند. 

این کنسرت در واقع با حمایت سازمان خیریه و غیردولتی «گلوبال سیتیزن» و با حمایت سازمان بهداشت جهانی و لیدی گاگا برگزار شد که هدف آن، قدردانی از پزشکان، پرستاران و تمام  کادر درمانی و بیمارستانی و پژوهشی بود که همزمان با شیوع بیماری کووید۱۹، برای نجات جان بیماران تلاش و مبارزه می‌کنند. «گلوبال سیتیزن» اعلام کرده بود که با خطاب قرار دادن «جهان واحد» و  فراخوان «باهم در خانه بمانیم»، کنسرتی با عنوان «با هم در خانه» برگزار می‌کند.  

لیدی گاگا توانست با برگزاری این برنامه ۳۵ میلیون دلار برای حمایت از کادر درمانی جمع‌آوری کند. 

در شهر کلن آلمان نیز کنسرت خیابانی با حضور بینندگانی که داخل اتومبیل‌های خود نشسته بودند، برگزار شد. 

در تهران نیز از هفته دوم فروردین ماه با با مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد و همکاری شهرداری تهران، کنسرت‌های «آنلاین» در برج میلاد برگزار شد. این کنسرت‌ها طی دو هفته هر شب بدون حضور تماشاگر برپا شد و برگزارکنندگان اعلام کردند که برگزاری کنسرت‌های بدون مخاطب حضوری، برای ترغیب مردم به ماندن در خانه‌ها انجام شده است. به گزارش ایسنا، کنسرت‌های سینا سرلک، حمید حامی، گروه رستاک، امید حاجی‌لی، روزبه بمانی، رضا یزدانی و حمید عسگری، از جمله برنامه‌های این دو هفته بوده است. البته اغلب این برنامه‌ها در تهران برگزار شده است. 

بیشتر از موسیقی