لغو مقررات قرنطینه در چند ایالت آمریکا با وجود انتقادات شدید

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید داده تعجیل در لغو قرنطینه، اپیدمی کرونا را تشدید کند

قدم زدن مردم در ساحلی در جکسون‌ویل ایالت فلوریدا بعد از لغو ممنوعیت حضور در برخی مکان‌های عمومی - SAM GREENWOOD /AFP

در حالی که اعتراض به قرنطینه در نقاط مختلف ایالات متحده گسترش می‌یابد، برخی ایالات به روشهای متفاوت در حال تعدیل این مقررات هستند. اما در مقایسه، بعضی دیگر از ایالات آمریکا نه تنها قرنطینه را حفظ کرده بلکه در برخی موارد به شدت آن افزوده‌اند.

تصمیم به لغو قرنطینه در حالی اتخاذ شده که سازمان بهداشت جهانی هشدار داده تعجیل در لغو این تدابیر می تواند اپیدمی کرونا را تشدید کند.

بسیاری از فرمانداران ایالتی آمریکا معتقدند صدمات اقتصادی قرنطینه در کوتاه و بلند مدت از پیامد شیوع ویروس بیشتر بوده و اولویت را به بازگشایی اقتصادهایشان داده‌اند.

بیل لی، فرماندار تنسی روز دوشنبه گفت مقررات قرنطینه که در ۳۰ ماه آوریل پایان می‌یابد، تمدید نخواهد شد و واحدهای بازرگانی در بخش اعظم این ایالت از هفته آینده شروع به کار خواهند کرد. اما این فرمان شامل نقاطی که دارای شهرهای پرجمعیت هستند از جمله نشویل، ممفیس، ناکس ویل و چاتانوگا نخواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، برایان کِمپ، فرماندار ایالت مجاور تنسی، جورجیا، اعلام کرده که برخی واحدهای تجارتی اجازه دارند از روز ۲۴ آوریل آغاز به کار کنند. او با اشاره به «داده‌های مثبت و آزمایش‌های بیشتر» گفته است برخی واحدهای بازرگانی از جمله «سالن‌های ورزش، مراکز حفظ تناسب اندام، بولینگ‌ها، بدن‌سازی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی، سالن‌های مانیکور و پدیکور، آموزشگاه‌های زیبایی و سالن‌های ماساژ، می‌توانند «به حداقل فعالیت کنند.» 

در تگزاس که اخیرا شاهد اعتراض مردم برای بازگشتن بر سر کار بوده، پارک‌ها بازگشایی شده و مسئولین گفته‌اند از اواخر هفته فروشگاه‌ها می‌توانند کالاهای خود را در خارج از محوطه فروشگاه عرضه کنند.

اما طرح آقای گرگ ابات، فرماندار تگزاس برای بازگشایی تدریجی، با مراتبی از انتقاد کارشناسان بهداشتی رو به رو شده که می‌گویند موارد ابتلای جمعیت این ایالت به کرونا، تا اوایل ماه مه به اوج خود نخواهد رسید.

دیگر فرمانداران ایالتی آمریکا از جمله ایالت ایلینوی که به شدت آماج ویروس کرونا قرار گرفته نیز خاطرنشان کرده‌اند که مدت‌ها طول خواهد کشید که اوج سرایت کرونا را پشت سر بگذارند و تنها با حفظ مقررات قرنطینه است که می‌توان از بروز دومین موج عفونت و مرگ جلوگیری کرد.

در میان مخالفان لغو پیش از موقع قرنطینه، آنتونی فاوچی، مشاور بهداشتی ترامپ است که هشدار داده «اگر عجولانه اقدام کنید و با یک اوج دیگر کرونا رو به رو شوید، به عقب برمی‌گردید.» او گفته است که «اگر راهنما و توصیه‌های مربوط به بازگشایی تدریجی را به دقت مراعات نکنید، نتیجه معکوس خواهید گرفت. مشکل اینجاست.»

یکی از فرمانداران ایالتی آمریکا که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا است که نخست در اعمال مقررات قرنطینه مسامحه کرده و پلاژها و اماکن اجتماع مردم را باز گذاشت. او حتی پس از اعمال قرنطینه نیز رویدادهای ورزشی از جمله کُشتی را با حذف تماشاچی در فهرست تجارت‌های ضروری قرار داد.

لنی کاری، شهردار شهر جکسون ویل فلوریدا، پلاژها را در ساعات صبح و عصر «تنها به منظور ورزش» و به عنوان «راه بازگشت به معمول» به روی عموم گشوده است، اما هزاران نفر بدون رعایت مقررات حفظ فاصله اجتماعی به پلاژها رفته‌اند.

* و همچنین گزارش‌ از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان