توافق نتانیاهو و گانتس بر سر تشکیل دولت وحدت ملی

پایان بیش از یک سال بن‌بست سیاسی در اسرائیل

آقای گانتس پیش از این گفته بود که حاضر نیست با بنیامین نتانیاهو دولت ائتلافی تشکیل دهد- JACK GUEZ / AFP

بعد از حدود یک سال بن‌بست سیاسی و برگزاری سه انتخابات در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و بنی گانتس، رهبر حزب آبی- سفید بر سر تشکیل «دولت وحدت ملی» به توافق رسیدند.

این دو رهبر سیاسی، شب گذشته (دوشنبه اول اردیبهشت) اعلام کردند بر سر تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیده‌اند.

این توافق، پنج روز پس از پایان مهلت قانونی بنی گانتس که از سوی رئیس‌جمهوری اسرائیل مکلف به تشکیل دولت شده بود، به دست آمد.

قرار است مذاکرات رهبران این دو حزب پیرامون توزیع پست‌های کابینه و امضای توافق تشکیل دولت ائتلافی ادامه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گانتس پیش از این گفته بود که حاضر نیست با بنیامین نتانیاهو دولت ائتلافی تشکیل دهد. اما بعد اعلام کرد که به دلیل شرایط خاص مربوط به شیوع کرونا، در تصمیم خود تجدید نظر کرده است.

آقای گانتس در حال حاضر ریاست پارلمان اسرائیل را بر عهده دارد.

بر اساس گزارش‌هایی که از سوی رسانه‌های اسرائیل منتشر شده است، قرار است مسئولیت زمامداری اسرائیل، بین بنیامین نتانیاهو و بنی‌ گانتس تقسیم شود و مسند نخست‌وزیری در دولت جدید به صورت چرخشی باشد. ابتدا بنیامین نتانیاهو در دوره اول به مدت ۱۸ ماه عهده‌دار این مقام خواهد بود. پس از آن قرار است بنی گانتس به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل دولت ائتلافی را اداره کند.

تعدادی از پست‌های وزارتی نیز به اعضای حزب لیکود واگذار می‌شود.

آخرین بار که اسرائیل دولتی بر اساس نخست‌وزیری چرخشی داشت، در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ بود که ابتدا اسحاق شامیر رهبر وقت لیکود و سپس شیمون پرز رهبر وقت حزب کارگر، در دوره‌های دو ساله نخست‌وزیر بودند.

بیشتر از جهان