سایه کرونا هم‌چنان بر سر نظام آموزشی ایران سنگینی می‌کند

اعتراض تند نماینده مجلس به طرح آموزش مجازی: این شیوه ناعادلانه را متوقف کنید


شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) از شانزدهم فروردین در دسترس دانش‌آموزان قرار گرفت- ایرنا / مرضیه نورعلی

با گذشت یک هفته از اعلام دولت برای بازگشایی تدریجی برخی صنوف و بازگشت تدریجی کارمندان به محل کار، هر روز بیشتر از قبل خبرهایی در راستای دامن زدن به این بازگشایی تدریجی مملکت به گوش می‌رسد. از سوی دیگر، سیل هشدارهای مسئولان بهداشت و درمان کشور مبنی بر احتمال شیوع دوباره ویروس کرونا در شهرهای ایران نیز هم‌چنان در صدر خبرهای مربوط به کرونا در ایران است. 

با این همه، رویکرد مقامات دولتی هم‌چنان نشان از اصرار آنها بر انجام بازگشایی تدریجی کشور و تلقین «عبور از بحران کرونا» به جامعه است. 

امروز علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، جزئیات طرح برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و هم‌چنین برگزاری کنکور سراسری را اعلام کرد. 

به گفته علی ربیعی، «بنای وزارت آموزش و پرورش این است که تا پایان اردیبهشت آموزش دروس تمام شود و آموزش درس‌های باقیمانده به روش‌های مجازی» ادامه یابد.

همچنین، به گفته او: «‌پس از اردیبهشت ماه برای برگزاری امتحانات سه هفته زمان لازم است و سه هفته پس از امتحانات هم کنکور سراسری برگزار می‌شود.»

البته علی ربیعی توضیح داده است که این تصمیمات «بر اساس شرایط فعلی از وضعیت بیماری کرونا» اتخاذ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی دولت همچنین گفت: «اگر اصول و پروتکل‌های بهداشتی مصوب ابلاغی تغییر کند، تصمیمات جدید نیز گرفته می‌شود، اما با شرایط موجود و فعلی و تداوم آن، پایان کلاس‌ها به صورت مجازی تا پایان اردیبهشت ماه، و بعد از آن برگزاری امتحانات دانش آموزان به صورت حضوری، و (برگزاری) کنکور نیز سه هفته پس از امتحانات، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی شده است.»

ربیعی البته تصمیم‌گیری نهایی درباره بازگشایی مدارس را به جلسه روز آینده ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور رئیس جمهوری موکول کرد.

از سوی دیگرمحسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه امتحانات پایه ششم به صورت «توصیفی» برگزار خواهد شد، گفته «۴ تا ۶ هفته به سال تحصیلی اضافه می‌شود و دانش آموزان باید با آموزش مجازی و تلویزیونی محتوای آموزشی را کاملاً تعلیم ببینند»

وزیر آموزش و پرورش مملکت تاکید کرده است که«هیچ بخشی از کتاب درسی امسال حذف نمی‌شود و تمام محتوای آموزشی از طریق معلمان برای دانش‌آموزان تدریس خواهد شد».

پس از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و متوقف شدن یک‌باره سیستم آموزشی در ایران، برخی برنامه‌های مجازی برای آموزش از راه دور دانش‌آموزان ایرانی تدارک دیده شد؛ که به نام «شبکه آموزش دانش‌آموزان» (شاد) شناخته می‌شود. 

اگرچه مقامات دولتی، از جمله سخنگوی دولت، از اجرای طرح آموزشی شاد دفاع می‌کنند، اما انتقادها به این طرح نیز کم نیست. همین امروز، حسین محمد صالحی، نماینده مردم فریدون شهر - چادگان در مجلس شورای اسلامی ایران، با اشاره به راه‌اندازی شبکه آموزش موسوم به «شاد» گفت: «در بسیاری از مناطق محروم مانند حوزه انتخابیه اینجانب با پراکندگی روستا‌ها که حتی راه مناسب هم ندارند چه برسد به گوشی همراه پیشرفته و اینترنت، آموزش محصلان از طریق فضای مجازی، باعث نگرانی فراوان در میان دانش‌آموزان و والدین آن‌ها در چنین مناطقی شده است.»

این نماینده مجلس همچنین افزود: «با توجه به شرایط فوق و نبودن امکانات در مناطق محروم، لازم است تا وزارت آموزش و پرورش با حفظ پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، در این مناطق کلاس‌های حضوری برگزار کند تا دانش‌آموزان در چنین مناطقی از تحصیل عقب نمانند.»

نماینده مردم فریدون شهر در مجلس شورای اسلامی ایران نیز خطاب به مسئولان گفت: «آموزش و پرورش یا به نوعی دسترسی همگانی را برای همه دانش آموزان مهیا کند، یا هر چه سریعتر این شیوه ناعادلانه را متوقف کند پیش از آن که اندوه و افسردگی محرومیت از تحصیل مزید بر علت شود.»

بیشتر از