معامله جان مردم تهران در قبال زباله

آغاز تفکیک زباله های تهران زنگ خطر دیگری برای شیوع کرونا

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و پسماند شهرداری تهران، روزانه بیش از شش هزار تن زباله دفن می‌شود - عکس از ایرنا

به گفته یک منبع آگاه به «ایندیپندنت فارسی»، سازمان مدیریت پسماند شهرداری قصد دارد از ۳۰ فروردین بخش تفکیک زباله را راه اندازی کند. این اقدام نه تنها امنیت جانی مردم ساکن «آرادکوه» را به خطر خواهد انداخت، بلکه در شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا در سطح شهر تهران نیز نقش عمده‌ای خواهد داشت.

این منبع آگاه در پاسخ به این پرسش که «آیا شهرداری تهران نیازمند پول است که جان هزاران انسان را به خطر بیندازد»، توضیح می دهد : «سازمان مدیریت پسماند در دهه نخست اسفند ماه سال گذشته، با وجود انتشار ویروس کرونا همچنان به تفکیک پسماند ادامه می‌داد، تا هنگامی که اخباری مبنی بر تفکیک زباله‌های خشک همزمان با ویروس کرونا منتشر شد. این خبر گسترش پیدا کرد و مدیرعامل به اجبار، مجبور به تعطیلی خطوط پردازش آرادکوه شد.»

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و پسماند شهرداری تهران، روزانه بیش از شش هزار تن زباله دفن می‌شود.

تمام زباله‌های تهران، از جمله «زباله‌های بیمارستانی»، در خطوط هفت‌گانه پردازش آرادکوه تخلیه می‌شوند.

نزدیک به  هزار نفر کارگر در این محوطه مشغول به کارند که به‌ویژه پس از شیوع کرونا، روزانه با زباله‌های خطرناک تهران دست و پنجه نرم می‌کنند و هریک کار تفکیک را انجام می‌دهند.

به دلیل شیوع کرونا و استفاده مردم از دستکش و ماسک و دورریختن آنها در میان زباله‌های هر روزه، تفکیک آنها خطر انتقال ویروس را چندبرابر می‌کند. این دورریزها پس از ورود به خطوط هفت‌گانه پردازش آرادکوه، توسط  کارگران پردازش می‌شوند و خطر انتقال ویروس به این افراد و نیز پراکنده شدن آن از طریق آنان را دوچندان می‌کند.

اگر چه مدیرعامل سازمان مدیریت و پسماند شهرداری تهران پیش‌تر خبر از مجهز کردن نیروهای خدمات شهری به ماسک و دستکش داده بود، ولی به گفته شاهدان عینی از تهران، کارکنان شهرداری که در خط مقدم جمع‌آوری زباله‌ها فعال هستند، به دستکش و ماسک مجهز نیستند و به‌سادگی در معرض ابتلا و انتقال ویروس قرار می‌گیرند. در حال حاضر خطوط تفکیک زباله‌های «آرد کوه» تعطیل است، ولی بازگشایی آن به معنای آن است که تمام پسماندهای بهداشتی آلوده و عادی وارد خطوط هفت‌گانه خواهد شد و حدود هزار نفر در روز، به‌احتمال زیاد بدون لوازم محافظتی، زباله‌ها را تفکیک خواهند کرد.

با این اقدام، شهرداری تهران روزانه هزار نفر مستقیما در معرض آلودگی  احتمالی به ویروس کرونا قرار خواهند گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع آگاه: «تمام موادی که در اصطلاح به آن پسماندهای خشک ارزشمند گفته می‌شود، تفکیک می‌شود و سپس به چرخه تولید بازمی‌گردد و به ده‌ها نقطه اطراف تهران و کارگاه‌هایی که از آن به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند، انتقال داده می‌شود. در این چرخه نیز هزاران نفر آلوده می‌شوند، چرا که تهران هنوز موفق به کنترل شیوع ویروس کرونا نشده است و زبالهها نیز آلوده به این ویروس هستند.»

او در ادامه می‌افزاید: «از سوی دیگر، اگر این تصمیم اجرایی شود، پیمانکاران پسماند خشک مناطق نیز معترض می‌شوند و آنها نیز به شکل تلویحی اجازه کار می‌گیرند و تفکیک را به صورت رسمی آغاز می‌کنند. متاسفانه اگر این اقدام صورت بگیرد،  فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.»

اعلام خبر ضرر ۱۵ میلیاردی سازمان پسماند که در پی تعطیلی تفکیک زباله‌ها منتشر شد، همواره این بیم را با خود داشت که شهرداری بار دیگر تفکیک زباله‌ها را از سر گیرد. در ۲۳ فروردین مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از ضرر ۱۵ میلیاردی سازمان پسماند در ایام کرونایی خبرداد و عنوان کرد که تفکیک زباله‌ها به زودی از سر گرفته خواهد شد. وی همچنین گفت: «شهرهای دیگر نیز تفکیک زباله را شروع کرده اند.»

به گزارش خبرگزاری برنا، صدرالدین علیپور با بیان این که هزینه‌های کار پسماند در این ایام چند برابر شده است، افزود: «این روزها همه شش هزار تن پسماندها باید جمع آوری، حمل و دفن شود.»

پیشتردر ۱۶ فروردین نیز سرپرست سازمان رفاه شهرداری تهران گفت: «شهرداری تهران بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دلیل کرونا متضرر شده است.» در روز ۱۹ فروردین ماه نیز رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران خبر از افزایش تولید زباله داد و اظهار داشت: «پسماندهای بیمارستانی ۲۰۰ تن افزایش پیدا کرده است.»

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، تفکیک زباله‌های تهران از تاریخ ۱۰اسفند ماه و در روزهای نخست اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران،  متوقف شد . در همان مقطع، آقای علیپور دلیل آن اقدام را تلاش برای  کاهش خطر ابتلای کارگران خطوط تفکیک زباله عنوان کرد، و تصریح کرد: «فرآیند تفکیک زباله در ایستگاه‌های میانی و آرادکوه تعطیل شد.» آقای علیپور گفته بود که در تهران زباله‌ها دفن حداکثری خواهد شد  و شهرداری اصلا به فکر تفکیک زباله نخواهد بود.

وی درخصوص پسماند پزشکی هم توضیح داده بود: «ناوگان خاصی را توسعه داده‌ایم و به صورت ایزوله پسماندها را منتقل کرده و در مجتمع آزادکوه با شرایط خاصی دفن خواهد شد.» اگرچه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از «دفن» زباله‌ها در آراد کوه سخن گفته بود، ولی روز گذشته بهروز بهزاد، کارشناس محیط زیست، در گفت‌وگو با رکنا، خبر از خطر بخار حاصل از سوزاندن زباله‌ها داد و گفت: «پسماندهای بیمارستانی خطرناک هستند و (تماس با آن‌ها یا بحار حاصل از سوزاندن آن‌ها) سرعت شیوع ابتلا به کرونا ویروس را چند برابر می‌کند»، و  هشدار داد: «اگر پسماندهای بیمارستانی در یک جای مطمئن سوخته نشود، به دلیل بخاری که دارد، خودمان باعث انتشار چندین برابری انواع ویروس ها از جمله ویروس کرونا می شویم.»

بیشتر از