سهم عبدالله؛ کرسی ریاست شورا، کاخ سپیدار و تشریفات

دولت می‌گوید آقای عبدالله به زودی رهبری شورای عالی مصالحه را می‌پذیرد

عبدالله عبدالله در دفتر شبکه تلویزیونی طلوع، کابل- AFP

عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح افغانستان، در گفتگو با طلوع نیوز از پیشرفت در حل تنشهای سیاسی بین رییس جمهور و رقیب وی خبر داد و گفت عبدالله عبدالله پذیرفته است که رهبری «شورای عالی مصالحه» را به عهده گیرد. آقای رحیمی گفت که قرار است آقای عبدالله مسئولیت نهاد مهم تصمیم گیری درباره صلح با طالبان را بپذیرد و روند مذاکرات را رسما کلید بزند. اما این نامزد ناراضی از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ افغانستان گزینه دیگری جز این در پیش رو دارد یا «به زودی» مسئولیت جدیدی را که اشرف غنی، رئیس جمهور به او پیشنهاد داده است خواهد پذیرفت؟  

شورای عالی مصالحه افغانستان عالی ترین مرجع تصمیم‌گیری برای پایان جنگ، توافق صلح و ترسیم نقشه راه برای آینده کشور خواهد بود. این شورا پشتوانه سیاسی و اجتماعی هیات مذاکره کننده صلح را تشکیل خواهد داد. تمامی رهبران بزرگ سیاسی افغانستان از جمله اشرف غنی، رئیس جمهور کنونی، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، عبدرب الرسول سیاف، یونس قانونی وزیر کشور پیشین در دوره کرزی، اسماعیل خان، استاد عطا محمد نور، کریم خلیلی، ژنرال عبدالرشید دوستم، نمایندگان ارشد دولت و جامعه مدنی، فعالین زن، نمایندگان رسانه ها و تمام اقشار تاثیرگذار در افغانستان نوین در این شورا عضویت خواهند داشت. رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله برای ریاست این شورا در نظر گرفته است. 

به عبارت دیگر، طرف اصلی «شورای کویته» که متشکل از تمام رهبران سیاسی و نظامی طالبان است و به عنوان بااختیارترین مرجع تصمیم گیری و نیروی حامی دفتر سیاسی و مذاکره کنندگان طالبان در دوحه عمل می کند، «شورای عالی مصالحه» افغانستان خواهد بود. این شورا در بخشهای مختلف فعالیت خواهد کرد تا ابعاد مذاکره و توافق احتمالی با طالبان را بسنجد و تایید کند و بخش از این شورا نیز واحد سیاسی خواهد بود. به این معنا که مذاکره کنندگان افغانستان گزارش کار خود را به این شورا  داده و نقشه راه گفتگو توسط این شورا ترسیم خواهد شد. هر نوع موافقتنامه احتمالی صلح با طالبان هم زیر نظر این شورا امضاء خواهد شد. چنانچه که گفتگوها به نتایج نهایی برسد ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان توافقنامه یکسوی این پیمان نامه و سوی دیگر آن را عبدالله عبدالله امضا خواهد کرد. 

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که برای تثبیت پایگاه سیاسی حکومتش در برابر طالبان بدینوسیله رهبران رقیب را نیز همراه خواهد ساخت. پشنهاد این مقام به عبدالله می تواند غائله نتیجه انتخابات را برای همیشه تمام کند و این فرصت را به افغانستان دهد که با یکپارچگی و شجاعت به مذاکره با طالبان برود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند هفته‌ای از اعلام این پیشنهاد به عبدالله عبدالله می‌گذرد و اینک فشارهای سیاسی برای رسیدن به توافق بین این دو نفر شدت گرفته است. آمریکا هشدار داده که در صورت ادامه دعوای پساانتخاباتی یک میلیارد دلار کمک خود به نیروهای امنیتی افغانستان را قطع و درباره رابطه با دولت افغانستان تجدیدنظر خواهد کرد. در تازه ترین مورد سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز همسو با آمریکا دیروز در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که فصل انتخابات تمام شده و نبود یک تیم واحد حکومتی جان شهروندان افغانستان را به مخاطره می اندازد.

آقای عبدالله در پی این فشارها جلسات مکرری با متحدان سیاسی خود داشته او از طرح سیاسی مکملی برای توافق با اشرف غنی سخن گفته است. هرچند جزئيات این طرح روشن نشده، اما گفته می‌شود که خواسته اصلی آقای عبدالله برای ایجاد پست نخست وزیری برای وی در دولت اشرف غنی رد شده است.

عبدالله که دیگر خواست قبلی که ابطال نتیجه انتخابات بود عقب نشسته است، اینک به دنبال تقسیم قدرت و ماندگار شدن در کاخ سپیدار است. داشتن موقعیت سیاسی و ماندن در کاخ سپیدار و داشتن تشریفات جزو بدنه اصلی خواستهای آقای عبدالله است که انتظار می رود به زودی نهایی شود. 

با آنکه عبدالله عبدالله مراسم تحلیف موازی در کاخ سپیدار برگزار کرد، پس از آن دیگر محتاطانه گام برداشته و در جهت اخلال در کار دولت و یا نافرمانی مدنی اقدامی انجام نداده است تا شرایط حضور سیاسی و اجتماعی خود را تضعیف و ناممکن نکند. با وجود اصرار برخی از همپیمانان و متحدان تندرو، وزیر یا والی معرفی نکرد و کوشید با خودداری ازافزایش تنش، نارضایتی ها و چانه زنی ها را در قالب مذاکره و گفتگو از پیش برد.  

به نظر می رسد عبدالله عبدالله به گزینه رهبری شورای عالی مصالحه به طور جدی فکر می کند. نشستن بر کرسی که پیش از این، استاد شهید برهان الدین ربانی، رییس جمهور پیشین افغانستان بر آن تکیه زده بود و بر سر این گفتگوها جان خود را در اقدامی تروریستی از دست داد. گفته شده که برخی از متحدان عبدالله، مانند محمد محقق، انورالحق احدی و حتی ژنرال دوستم از این توافق سیاسی پشتیبانی خواهند کرد. گزینه دیگر عبدالله همراهی با مهره های تندرو هواداران و همپیمانانش و کشاندن افغانستان به سمتی است که آتش زدن بر خرمنی است که کِشته و پایان حیات سیاسی وی خواهد بود. هرچند که رفتن به چنین جهتی نیز نه در داخل و نه در خارج از کشور مشوق و حمایتی نخواهد داشت. 

از این رو، دکتر عبدالله ناگزیر است تا به زودی طرح خود را پیشکش و براین اساس اعلام کند که در جهت منافع ملی افغانستان در شرایطی که کشور با خطر شیوع کرونا از یکسو و تهدید طالبان از سوی دیگر دست به گریبان است، رهبری شورای عالی مصالحه صلح را خواهد پذیرفت؟