کرونا در ایران؛ زمزمه‌های بازگشایی اماکن مذهبی در سایه افزایش مبتلایان

حسن روحانی به وزیر بهداشت دستور داد تا امکان برگزاری مراسم مذهبی را بررسی کند

تولیت آستان قدس رضوی در شهر مشهد از امکان بازگشایی حرم رضوی با رعایت ضوابط بهداشتی خبر داد - (West Asia News Agency) via REUTERS ATTENTION EDITORS - 

در حالی که بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، روند ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن در کشور هم‌چنان ادامه دارد و به اصطلاح این زنجیره ابتلا به طور کامل قطع نشده است اما پس از اقدامات دولت در عادی سازی نسبی فضا و شروع به کار برخی مشاغل و بازگشت گروهی از کارمندان به کار، روحانیون پرنفوذ و ذی‌نفع در بازگشایی مکان مذهبی کشور، فرصت را غنیمت شمردند تا امکان بازگشت به شرایط پیشاکرونایی را فراهم کنند و مکان‌های پرتعدد مذهبی در کشور را بازگشایی کنند. 

از سوی دیگر به نظر می‌رسد خواست خود مقامات دولتی نیز بازگشایی زودتر این مکان‌های مذهبی و عمدتا شلوغ و هم‌چنین برگزاری مراسم مذهبی گوناگون در کشور به بهانه ماه رمضان است. 

امروز حسن روحانی با اشاره به گزارش وزیر بهداشت از روند کاهش بیماری کرونا در شماری از استان‌ها به وی دستور داد با همکاری وزارت کشور تیمی را مشخص کنند تا بررسی کند «آیا در استان‌ها و شهرستان‌هایی که در مبارزه با بیماری کرونا به وضعیت با ثباتی رسیده اند، امکان برگزاری برنامه‌ها و مراسم عبادی ماه مبارک رمضان هست و یا خیر.» 

از سوی دیگر احمد مروی، «تولیت آستان قدس رضوی» در شهر مشهد از امکان بازگشایی حرم رضوی با رعایت ضوابط بهداشتی  خبر داد. به گفته او دستورالعملی که شامل اماکن مذهبی کشور شود تهیه شده است.

احمد مروی در یاداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت که «این دستورالعمل با هماهنگی وزارت بهداشت تهیه شده و اماکن قم، مشهد، جمکران و سازمان اوقاف در تهیه آن همکاری داشته‌اند».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

. مشاهده صحن و سرای رضوی بدون حضور زائران، لحظات بسیار سختی را برای ما رقم می زند و هر لحظه بی تاب مهیا شدن شرایط حضور زائران و خدمت رسانی به این عزیزان هستیم. اما در شرایط موجود حفظ سلامتی زائران حضرت رضا علیه السلام اولین وظیفه ماست و ضمن پیگیری جدی فعالیت های عمرانی مورد نیاز، تاکنون سعی کرده ایم از طریق رسانه ملی و فضای مجازی بستر ارتباط معنوی ارادتمندان را فراهم آوریم. خوشبختانه با هماهنگی وزارت بهداشت و با همکاری آستان های مقدس حضرت معصومه، حضرت احمدبن موسی، حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیهم اجمعین، مسجد جمکران و سازمان اوقاف، دستور العمل بازگشایی حرم های مطهر با رعایت ضوابط بهداشتی به منظور میزبانی اماکن مقدس از زائران و دلدادگان تهیه کرده ایم که ان شاالله با فراهم آمدن مقدمات لازم میزبان زائران حرم های مطهر خواهیم بود. #احمد_مروی

A post shared by حجت الاسلام والمسلمین مروی (@marvi_ir) on

این درحالی‌ست که امروز سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود که روند صعودی ابتلا در استان‌های خراسان رضوی و خوزستان و آذربایجان شرقی و کرمانشاه جریان دارد. 

هفته گذشته بود که امام جمعه مشهد در خطبه مکتوب نماز جمعه از ستاد مبارزه با کرونا خواسته بود تا «برای بازگشایی هرچه زودتر حرم رضوی در مشهد» اقدام کند. 

احمد علم‌الهدی نوشته بود که : «امیدواریم عزیزان ما در ستاد ملی مقابله با کرونا با آن اعتقادی که خودشان دارند و ایمان و عشقی که به اهل‌ بیت دارند، برای بازگشایی حرم مطهر رضوی فکر کنند»،

به گفته امام جمعه مشهد «شاید با پروتکل‌های خاصی که در نظر می‌گیرند، بشود در بارگاه امام هشتم به روی شیعه باز شود». 

علم‌الهدی با اشاره به اینکه «آستان قدس رضوی از یک تولیت با تدبیر و مسوولان با مدیریت قوی برخوردار است» نوشته بود ارائه هر نوع دستورالعملی که برای آستان قدس رضوی از ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شود با هر محدودیتی در حفظ فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و برقراری لوازم پیشگیری از این بیماری، «بسیار لذت‌بخش» است. 

در ابتدای شیوع گسترده ویروس کرونا مقاومت‌های زیادی برای بازنگه‌داشتن درهای حرم رضوی در مشهد به روی مردم، صورت گرفت. سرانجام وقتی آستان قدس رضوی ناچار به فرمانبرداری از دستورات وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا شد و درهای حرم را بست،  احمد مروی تولیت این آستان در پیام نوروزی خود گفت: «تصمیم تلخ و بسیار دشوار ایجاد محدودیت موقت در زیارت، بدون گزاف و مبالغه به منزله نوشیدن جام زهر بود. اما چاره‌ای نداشتیم.»

در حالی هم‌چنان پروتکل‌های بازگشایی بسیاری از اماکن و مشاغل به تازگی اعلام شده و در همین تعجیل دولت برای از سرگیری روال عادی زندگی حرف و حدیث‌های بسیاری مطرح است، روحانیون پرنفوذ حکومتی تا اندازه‌ای احساس خطر کردند که با از بین رفتن فضاهای مذهبی، قدرت نفوذشان در جامعه کم‌تر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن ماه رمضان و برنامه‌های بی‌شمار مذهبی در کشور و البته نفع اقتصادی بسیاری که برای گروهی در این ایام متصور است، گره‌های بازگشایی یا تعطیلی ادامه‌دار مکان‌های مذهبی در ایران به چالشی جدی برای مقامات تبدیل شده است. 

براساس اعلام وزارت بهداشت بعد از گذشت بیشتر از دو ماه از شیوع کرونا در کشور ۷۹۴۹۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۹۵۸ نفر فوت شده‌اند. 

بیشتر از