ژنرال ایوب انصاری؛ بر سر پلیس ملی افغانستان چه خواهد آمد؟

بیست و یکمین عضو هیات مذاکره کننده دولت افغانستان

جلسه معارفه ایوب انصاری به عنوان فرمانده پلیس هرات - عکس از شفقنا افغانستان

ژنرال ایوب انصاری، بیست و یکمین عضو هیات مذاکره کننده دولت افغانستان است که برای مذاکره با نمایندگان طالبان برگزیده شده است. او از افسران با سابقه وزارت کشور است که در بیست سال گذشته، ماموریت‌های مختلفی داشته است. او در هلمند، لوگر، کابل و هرات، در واحدهای پلیس خدمت کرده است. بلندترین ماموریت آقای انصاری، فرماندهی پلیس استان هرات در غرب کشور بوده است. اطلاعات زیادی درباره زندگی شخصی او منتشر نشده است. اما انتخاب او در تیم مذاکره کنندگان دولت افغانستان از این جهت جالب است که او می‌تواند از نیروهای امنیتی افغانستان و به ویژه پلیس کشور رسما نمایندگی کند. 

نیروی انتظاری در هر کشوری در قلب دولت‌سازی قرار دارد. افغانستان هزینه جانی و مالی هنگفتی برای ایجاد این نیروی ۱۱۶ هزار نفری پرداخته است که در کنار ارتش و نهادهای امنیت ملی کشور، به تامین امنیت کمک می‌کند. اما سخنان و موضع‌گیری طالبان که گفته‌اند به دنبال لغو یا اصلاح نیروهای مسلح افغانستان هستند، باعث نگرانی زیادی در جامعه شده است. از این رو، بودن ژنرال ایوب انصاری در صف نمایندگان افغانستان نوین، حساب شده به نظر می‌رسد؛ ضمن آن که او از حمایت سیاسی نیز برخوردار است.  

طالبان در این ۲۰ سال، همواره از در جنگ و مخاصمت با نیروهای انتظامی و امنیتی افغانستان وارد شده‌اند. نیروهای امنیتی افغانستان روزانه ۳۰ کشته در جنگ با طالبان داده‌اند. اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور، پارسال اعلام کرد که از زمانی که او به قدرت رسیده است (۲۰۱۴ میلادی)، بیش از ۴۵ هزار نیروی انتظامی کشور جان خود را در دفاع از قلمرو افغانستان از دست داده‌اند، و شمار زیادی هم در این راه مجروح شده‌اند. نیروی پلیس افغانستان در خط مقدم تامین امنیت قرار دارد. اعضای این نیرو سد راه خیلی از حملات طالبان به اهداف‌شان در شهرها، بزرگ‌راه‌ها، ساختمان‌های دولتی، تاسیسات عمومی، و پاسگاه‌های انتظامی هستند و هدف آسانی برای طالبان تلقی می‌شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کار ایجاد نیروی پلیس افغانستان که شش سال پس از سرنگونی «امارت اسلامی طالبان» کلید زده شد، آسان نبوده است. برخلاف خیلی از کشورهای دیگر، این نیرو تنها ماموریت تشکیل و آماده‌سازی خود را بر عهده نداشت و هم‌زمان با آموزش، انجام وظیفه می‌کرد. ماموران پلیس این کشور از یک سو باید برای مبارزه با جرایم و تامین عدالت، وظیفه اصلی خود را که نظارت بر اجرای قانون است، پیش می‌برد، و از سوی دیگر، حملات شورشیان و تهاجم طالبان، آنها را عملا به خط مقدم جنگ کشانده بود. و از طرف دیگری نیز، یکی از چالش‌های بزرگ آنان، مبارزه با مافیای مواد مخدر، جنگ‌سالاری و قانون‌شکنی بود که به اندازه طالبان در این کشور ریشه دارد. 

این عوامل، تشکیل و دامنه نفوذ و تاثیر پلیس را سخت با مشکل رو‌به‌رو کرده است؛ چنانچه حتی تاکنون نیز سوال‌هایی در قبال کارنامه این نیرو مطرح است.

به گفته اداره بازرسی آمریکا برای أفغانستان، ترک خدمت در میان قوای پلیس افغانستان ۲.۲ درصد است و فساد اداری و مالی هم چالش دیگری در مقابل این نیروها دانسته می‌شود. تنها آمریکا در بازه زمانی ۱۳ سال تا ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۱۴ میلیارد دلار برای تجهیزات پلیس افغانستان هزینه کرده است و صدها میلیون دلار دیگر هم برای پرداخت حقوق و توسعه نهادی خرج شده است.  

اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور، درباره نیروی پلیس می‌گوید:‌ «طی هیجده سال گذشته، پلیس ملی افغان، به سوی جنگ سوق داده شده بود؛ اما اکنون باید به وظیفه اصلی‌شان بازگردند، که همانا حاکمیت و تطبیق قانون در کشور است.» 

اگر طالبان در مذاکرات بیناافغانی و چانه زنی‌های نمایندگان افغانستان به حفظ و تقویت این نیرو تن بدهد، بار سنگینی از شانه‌های نیروهای امنیتی برداشته خواهد شد تا راه آنها را برای تامین عدالت برای مردم باز کند. 

از نظر آقای غنی که اهمیت زیادی برای پلیس قائل می‌شود، کار آنها به صورت پیوسته با مردم است و از این رو رضایت و نارضایتی مردم، از کفایت و روش‌های پلیس سرچشمه می‌گیرد.

او می‌گوید:‌«اعتماد به پلیس افغان باید به اندازه‌ای باشد که کودکان افغان هنگام مواجه شدن با مشکل، به پلیس رجوع کنند. همچنین، شهروندان این کشور، اقتدار قانون، رویه و اخلاق نیکو را در وجود پلیس خود ببینند.» 

به رغم کمبودها و خلاءهای موجود ، ژنرال ایوب انصاری به ترکیب هیات پیوسته است تا نشان دهد که افغانستان اکنون دارای یک نیروی نسبتا منظم پلیس به عنوان پلیس ملی شده است که بسیاری آن را سرمایه کشور می‌خوانند. 

اگر هدف نهایی هیات مذاکره‌کنندگان طالبان بر محور ایجاد یک دولت کارای اسلامی و مستقل در افغانستان  پس از صلح باشد، حضور نماینده پلیس برای تببین ضرورت، فداکاری، پیشرفت، دستاورد‌ها و چالش‌های نیرویی که کار آن تامین امنیت و عدالت برای مشروعیت بخشیدن به نهاد دولت است، اهمیت دارد. 

بیشتر از