تشدید مجدد درگیری ها در غرب لیبی

حضور نیروهای ترکیه باعث وخامت بیشتر اوضاع در لیبی شده است ‏

شبه نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در شهر ساحلی صبراته.‏ عکس از: ‏AFP‏

در تحول جدیدی که بیانگر تداوم تلاش ها برای توازن قوا در جنگ لیبی می باشد، نیروهای وفادار به دولت وفاق ملی لیبی دست به حمله غافلگیرانه علیه نیروی های ارتش ملی لیبی زده و شهرهای صبراته و صرمن را در غرب پایتخت این کشور به تصرف خود در آوردند. این پیشرفت سریع، ابعاد تازه را در کمشکش های منطقه ای آشکار می کند و گمانه زنی ها را در مورد آینده تحولات سیاسی و نظامی افزایش می دهد، زیرا ارتش ملی لیبی که چند هفته پیش توانست چهار شهر را به تصرف خود درآورد اکنون در یک روز دو شهر را به آسانی از دست داد. طوری که تنها چند ساعت پس از آغاز عملیات نظامی، محمد قنونو، سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی اعلام کرد که شهرهای صبراته و صرمن به تصرف نیروهای وابسته به طرابلس در آمده است و نیروهای یاد شده اوضاع را به صورت کامل در کنترل دارند؛ وی همچنان خاطر نشان کرد که نیروهای دولت وفاق ملی توانستند تانک ها، موشک های گراد و جنگ افزار های زیادی را به غنیمت بگیرند.

سپس فایز السراج، رئیس دولت وفاق ملی اعلام  کرد که پس از تصرف شهرهای صبراته و صرمن، اکنون دولت وفاق ملی سراسر کشور را در اختیار دارد؛ نامبرده کشورهای که به تعبیر وی از متجاوزان حمایت می کنند را هشدار داده و افزود: کسانی که در کنار حفتر علیه دولت می جنگند، سرانجام به کام مرگ کشانده خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سقوط شهرهای صبراته و صرمن به دست نیروهای دولتی، پرسشی های مطرح کرد که چه عاملی باعث پیروزی نیروهای دولتی شد و چرا نیروهای ارتش ملی نتوانستند دشمن را به عقب برانند؟ در پاسخ به این پرسش برخی منابع نزدیک به نیروهای ارتش ملی لیبی اظهار داشتند که پوشش هوایی و حملات گسترده جنگنده های ترکیه به مواضع نیروهای ارتش ملی، زمینه سقوط شهرهای صبراته و صرمن را به دست نیروهای دولتی فراهم کرده و نیروهای ارتش ملی برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان، وادار به عقب نشینی شدند. افزون بر آن، نیروهای ارتش ملی لیبی، حمایت نظامی ترکیه به ویژه نقش کشتی های جنگی ترکیه را در درگیری های اخیر، عامل اصلی پیشرفت نیروهای دولتی می دانند. به گفته این نیروها، در طول چند روز گذشته کشتی های جنگی ترکیه مواضع نیروهای ارتش ملی را در شهرهای صبراته و صرمن هدف حمله موشکی قرار می دادند و زمینه را برای حمله زمینی به شهرهای ساحلی یاد شده فراهم می کردند.

در همین راستا، خلد طلوبه، روزنامه نگار لیبی در صحبتی که با ایندپیندت عربی داشت، گفت: همه شاهد حملات توپخانه ای و موشکی کشتی های جنگی ترکیه بودیم و متأسفانه کشورهای عربی که از ارتش ملی لیبی حمایت می کردند، موضع روشنی در قبال دخالت نظامی ترکیه اتخاذ نکردند و این مسئله نه تنها باعث وخامت بیشتر اوضاع در لیبی شده بلکه سراسر منطقه را با تهدید رو به رو می کند. وی علاوه کرد: موضع جامعه جهانی نیز در برابر دخالت های نظامی ترکیه نا امید کننده است و شماری از کشورهای قدرتمند جهان به ترکیه چراغ سبز نشان می دهند تا دخالت خود را در لیبی ادامه دهد.

منابع محلی و شاهدان عینی اظهار داشتند که پس از تصرف شهرهای صبراته و صرمن، شبه نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی به منازل مردم یورش بردند و شهروندانی که مخالف اقدام نظامی طرابلس بودند را دستگیر کردند. شبه نظامیان همچنان وارد بیمارستان های دو شهر مزبور شدند و دست به کشتار برخی از نظامیان مجروح شده ی ارتش ملی زده و شمار دیگری را بازداشت کردند.

در پاسخ به این حمله، نیروهای ارتش ملی لیبی، مواضع دولت وفاق ملی را در طرابلس هدف حمله قرار داده و پایگاه هوایی معیتقه را موشک باران کردند، در نتیجه درگیری های اخیر، تعدادی از پهپادهای نظامی ترکیه سقوط داده شد. نیروهای ارتش ملی در یک عملیات دیگر توانستند از سقوط پایگاه استراتژیک الوطیه در جنوب طرابلس جلوگیری کنند و نیروهای دولتی را به عقب برانند. در جریان این درگیری ها، افزون بر کشته و زخمی شدن شماری از شبه نظامیان وفادار به دولت وفاق ملی، نیروهای ارتش ملی توانستند 7 تن از پیکار جویان سوری را در جنوب طرابلس دستگیر کنند. پس از دستگیر شدن یکی از افراد بازداشت شده اذعان کرد که وی از ساکنان منطقه دیر الزور در سوریه بوده و عضو جبهه النصره است.

از سوی دیگر، درگیری میان نیروهای دولت وفاق ملی و ارتش ملی لیبی در منطقه بوقرین در شهر مصراته که حائز اهمیت استراتژیک می باشد، ادامه داشته و تا کنون صدها کشته و زخمی به جا گذاشته است.

در همین راستا، محمد العزومی، عضو دفتر اطلاع رسانی گردان 302، به ایندیپندنت عربی گفت: جنگ میان دو جانب در مناطق بوقرین، زمزم و قداحیه ادامه دارد و نیروهای ارتش ملی لیبی سعی می کنند درگیری ها را به خارج از مناطق مسکونی سوق دهند تا از قربانی شدن غیر نظامیان جلوگیری به عمل آید.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia