جو بایدن و برنی سندرز«کارگروه‌های سیاست‌گذاری» تشکیل می‌دهند

بایدن به سندرز: صدای‌ شما را می‌شنوم و به شما احتیاج دارم

REUTERS/Mike Blake/File Photo

جو بایدن و برنی سندرز شش «کارگروه سیاست‌گذاری» تشکیل خواهند داد که بر روی ۶ موضوع محوری کارزار انتخاباتی سناتور ورمانت (سندرز) که هفته پیش معلق شد، متمرکز خواهند بود.

معاون اول سابق رئیس جمهوری اعلام کرد که این گروه‌ها که بر روی بیمه بهداشتی، آموزش، اقتصاد، عدالت کیفری، مهاجرت و تغییراتاقلیمی کار خواهند کرد، «متشکل از رهبرانی اندیشمند خواهند بود که پیشتر با برنی همکاری کرده‌اند و چند تن از آنها از من هم حمایت می‌کنند» تا سیاست‌های احتمالی کابینه جو بایدن را تعیین کنند.

او گفت: «وظیفه آنها پیدا کردن راه‌هایی جدید و پیشنهادهایی خلاقانه است و ما بی‌صبرانه مشتاق تبدیل کار آنها به تغییری مثبت در کشور هستیم.»

درست بعد از آن اعلام حمایت برنی سندرز از معاون اول سابق رئیس جمهوری (بایدن) در رقابت علیه دونالد ترامپ بر سر انتخابات سراسری ریاست جمهوری آینده، آقای بایدن تشکیل این کارگروه‌ها را در ویدیویی که به صورت زنده و در تماس با سناتور سندرز پخش شد، اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه هنوز جزئیات و اعضای این کارگروه‌ها اعلام نشده است، ولی حضور این دو در کنار هم اولین حضور و تلاش علنی نامزد احتمالی حزب دموکرات برای پل زدن بین کارزار انتخاباتی خود با آقای سندرز است. پیش از آن، آقای بایدن تنها با صدور بیانیه‌ای خواستار حمایت میلیون‌ها هوادار برنی سندرز از خود شده بود.

آقای بایدن خطاب به هواداران ترقی‌خواه برنی سندرز گفت: «من شما را می‌بینم و صدای شما را می‌شنوم. من هم ضرورت کارهایی را که باید در این کشور انجام شود، درک می‌کنم. امیدوارم شما هم به ما بپیوندید. که پیوستن شما به ما نه تنها خوش است، بلکه به شما احتیاج داریم.»

او روز دوشنبه به آقای سندرز گفت: «از بیان خارج است که بگویم چقدر قدردان کارهایی هستم که شما انجام داده‌ای. ما با هم اختلاف نظرهایی داریم، ولی دوست یکدیگر هستیم. من قدردان رفاقت با تو هستم و قول می‌دهم ناامیدت نکنم.»

اما اولین سیاستی که او بعد از خروج سناتور سندرز از رقابت اعلام کرد (پایین آوردن سن شمول بیمه بهداشتی دولتی از ۶۵ سال به ۶۰ سال)، بسیار محافظه‌کارانه‌تر از حتی پیشنهادی است که هیلاری کلینتون در ۲۰۱۶ ارائه کرد. هیلاری کلینتون در آن دوران پیشنهاد داد که سن شمول این بیمه به ۵۰ سال کاهش یابد. آقای بایدن همچنین پیشنهاد بخشش بخشی از وام‌های دانشجویی را داده است.

آخرین طرح‌های او، به پیشنهادهای بلندپروازانه سناتور سندرز که شامل بیمه بهداشتی دولتی برای تمام امریکاییان، حذف صنعت سودآور بیمه خصوصی، و بخشش تمام وام‌های دانشجویی بود، حتی نزدیک هم نمی‌شود.

اکنون که آقای بایدن به دنبال جذب حمایت رای‌دهندگان چپ‌گرا است که بیشتر جوانان هستند و به طور عمده از آقای سندرز در برابر آقای بایدن حمایت کردند، کارگروه‌های سیاست‌گذاری آنها نیز احتمالا با تضادهای فکری این دو ستاد انتخاباتی روبه‌رو شوند.

سازمان‌های سیاسی جوانان و نوجوانان مانند «عدالت دموکرات‌ها»، «جنبش طلوع» و «راهپیمایی برای جان‌مان» با نوشتن نامه‌ای به ستاد انتخاباتی جو بایدن او را درباره موضوعاتی نظیر «توافق نوین سبز» و شهریه رایگان دانشگاه، که در دستور کار سناتور سندرز بود، تحت فشار قرار دادند. 

این گروه‌ها گفتند که آماده‌اند با صرف بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به میلیون‌ها طرفدار خود «و رای دهندگان احتمالی این دوره از انتخابات» رجوع کنند و به آنها اطمینان خاطر دهند کارزار انتخاباتی بایدن «دغدغه‌های نسل آنها را نیز» در نظر می‌گیرد.

آقای سندرز گفت که این کارگروه‌ها تفاوت‌های خود را نادیده نخواهند گرفت، ولی به جای آن «گرد هم می‌آیند تا با فکر روی هم گذاشتن روشنفکرترین اشخاص و افرادی از ستادهای انتخاباتی هر دوی ما، کنار یکدیگر کار کنند تا راه‌حل‌هایی عملی برای این مشکلات خیلی خیلی مهم پیدا کنند.»

بریانا جوی گری، سخنگوی سابق ستاد انتخاباتی آقای سندرز، گفت: «بی‌صبرانه مشتاق دیدن نتایج این کارگروه‌ها هستم تا با حمایت از طیف متنوعی از ایده‌های ترقی‌خواهانه در کارزار جو بایدن، باعث شوند تعهد او به طیف چپ‌گرا واقعی به نظر آید و فرای صرفا حرف و اقدامات نمادین باشد.»

© The Independent