نوآم چامسکی: «برنی سندرز باعث شورانگیزی میلیون‌ها نفر شد»

آقای چامسکی گفت اگر ترامپ مجددا انتخاب شود، «فاجعه‌ای بی‌سابقه» خواهد بود

چامسکی زبان‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی Heuler Andrey / AFP

نوآم چامسکی، کنشگر کارکشته و استاد دانشگاه، ادعا کرد تلاش برنی سندرز برای ریاست جمهوری به شکست‌ نینجامیده است، چرا که باعث الهام بخشیدن به میلیون‌ها نفر شده است و عرصه سیاسی را به شدت تغییر داده. است.

سناتور ورمانت این هفته یک روز بعد از انتخابات مقدماتی ایالت ویسکانسین اعلام کرد که کارزار انتخاباتی خود برای کاخ سفید را برای بار دوم لغو می‌کند. انتخابات مقدماتی این ایالت هم به شدت تحت تاثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفت.

کارزار انتخاباتی این نامزد ۷۸ ساله، تفاوت چندانی با جو بایدن در تعداد نمایندگان و آرای ماخوذه نداشت و از همین رو آقای سندرز گفت، با توجه به احتمال اندک ورق خوردن بازی و از آنجا که مردم اکنون به درستی متمرکز مبارزه با این بیماری عالم‌گیر شده‌اند، نمی‌تواند با وجدانی راحت به فعالیت انتخاباتی ادامه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان کسانی که از آقای سندرز ستایش کردند، نوآم چامسکی، روشنفکر ترقی‌خواهی مشهور و زبان‌شناس، قرار داشت که گفت کارزار انتخاباتی او شکست‌آمیز نبود.

این استاد ۹۱ ساله در گفت‌وگو با رسانه دموکراسی نو (Democracy Now) گفت: «قابل انتظار است که گفته شود ستاد انتخاباتی سندرز شکست خورد، ولی به نظر من این اشتباه است. به زعم من، این کارزار موفقیتی بی‌نظیر بود و کاملا عرصه بحث و مناظرات سیاسی را تغییر داد. موضوعاتی که همین دو سال پیش اصلا نمی‌شد به آنها فکر کرد، اکنون در مرکز توجهات قرار دارند.»

او افزود: «بدترین جرمی که او در چشم آبای حزب مرتکب شد، سیاست‌هایی نبود که پیشنهاد می‌داد،  بلکه این واقعیت بود که توانست به جنبش‌های رایج فعلی الهام بخشد که همینک نیز تشکیل یافته‌اند، جنبش‌هایی نظیر «اشغال کن»، «جان سیاه‌پوستان  اهمیت دارد» و بسیاری دیگر، و آنها را تبدیل به جنبش‌هایی کنشگرانه کرد که فقط دو سالی یک بار بیرون نمی‌آیند تا مقامی را به منصبی انتخاب کنند و به خانه برگردند، بلکه همواره مشغول فشار آوردن بر سیاست‌مداران و همیشه در حال کنشگری هستند.»

بسیاری از مفسران سیاسی معتقدند به خاطر موفقیت آقای سندرز و به ویژه طریقی که رای دهندگان جوان را بسیج کرد (که باعث پیروزی او در ایالات آیوا، نیوهمپشایر و نوادا شد) در واقع هر کاندیدای دموکرات دیگری نیز مجبور شد سیاست‌های خود را درباره موضوعاتی نظیر تغییرات اقلیمی، دسترسی شهروندان بیشتر به بیمه‌ بهداشتی، و اصلاح نظام کیفری کشور، به روشنی تصریح کند.

با این وجود، آقای سندرز گفته است که نام خود را در برگه‌های رای در انتخابات‌های مقدماتی باقی مانده نگه می‌دارد و به جمع‌آوری آرا و نمایندگان ادامه خواهد داد. او گفت این روشی عامدانه برای فشار آوردن به کمیته‌ای است که سیاست‌های رسمی حزب را در نشست تابستان امسال تعیین خواهد کرد.

آقای چامسکی گفت اگر دونالد ترامپ مجددا انتخاب شود، «فاجعه‌ای بی‌سابقه» خواهد بود.

او گفت: «این بدان معنی است که سیاست‌های چهار سال گذشته که به شدت برای جامعه امریکا و جهان مخرب بوده است، احتمالا ادامه خواهد یافت و حتی تسریع خواهد شد. معنی چنین سرنوشتی برای نظام بهداشتی به اندازه کافی بد است. من اخیرا به ارقام لنست اشاره کردم و اوضاع بدتر هم خواهد شد. این وضعیت چه عاقبتی برای محیط زیست یا بروز جنگی هسته‌ای رقم خواهد زد؟ اموری که هیچ کس درباره آنها حرف نمی‌زند ولی به شدت جدی و غیرقابل وصف هستند.»

او گفت تصور می‌کند ریاست جمهوری بایدن، ادامه دولت رئیس جمهوری باراک اوباما شود: « اتفاق خیلی خوبی نیست، ولی حداقل کاملا مخرب هم نیست و برای عموم مردم دوباره فرصت این را فراهم می‌آورد تا با سازماندهی اقدامات خود، بر دولتمردان برای انجام کارهایی که باید صورت پذیرد فشار آورند.»

او گفت، اگر آقای بایدن ۷۷ ساله به ریاست جمهوری انتخاب شود، آقای سندرز و هوادارانش می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند و او را تحت فشار گذارند.

آقای بایدن که می‌داند برای شکست دونالد ترامپ در ماه نوامبر به حمایت هواداران برنی سندرز نیاز دارد، بلافاصله بعد از آن که سندرز ستاد انتخاباتی خود را معلق کرد، از او قدردانی نمود. او خطاب به طرفداران پر و پا قرص این سیاستمدار کارکشته دموکرات و سوسیالیست بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «من شما را می‌بینم و صدای شما را می‌شنوم.»

روز پنجشنبه در اقدامی دیگر برای جذب ترقی‌خواهانی که برای پیروزی به رای آنان نیاز دارد، آقای بایدن از دو طرح دیگر خود که به زعم او باعث «کاهش فشار اقتصادی بر خانواده‌های کارگر و کارمند» می‌شود، پرده برداشت.

این طرح‌ها شامل پیشنهادی برای کاهش سن مشمولیت برای بیمه بهداشتی دولتی از ۶۵ سال به ۶۰ سال، و بخشش وام‌های دانشجویی بعضی از اقشار کم‌درآمد است.

آقای بایدن نوشت: «در تاریخ ۲۴۴ ساله کشورمان ما هیچ وقت شاهد بحرانی نبوده‌ایم که از آن سربلندتر و قوی‌تر از سابق بیرون نیامده‌ایم. بحران جاری هم خارج از این قاعده نخواهد بود.»

© The Independent