پایان جنگ قیمت عربستان و روسیه: کشورهای تولید‌کننده نفت به توافقی تاریخی دست یافتند

ترامپ در توییتی با عنوان «توافق نفتی بزرگ» از ملِک سلمان و ولادیمیر پوتین تشکر کرد

کنفرانس شب گذشته که در نتیجه همه‌گیری کرونا و قوانین قرنطینه و محدودیت تردد به صورت آنلاین برگزار شد-AFP

به منظور مقابله با کاهش قیمت نفتِ ناشی از بحران کرونا، تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان موافقت کردند، تولید خود را تا یک دهم ظرفیت کاهش دهند.

در پایان یک کنفرانس ویدیویی طولانی با حضور نمایندگان ۲۳ کشور، اوپک با کاهش بی سابقه تولید ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز از ماه آینده موافقت کرد. 

این توافق همچنین به پایان جنگ قیمت بین عربستان و روسیه انجامید که باعث شده بود نفت خام برنت ، شاخص کلیدی قیمت جهانی نفت ، به پایین‌ترین سطح خود در ۱۸ سال گذشته سقوط کند.

دونالد ترامپ در توییتی با عنوان «توافق نفتی بزرگ» از ملِک سلمان و ولادیمیر پوتین، تشکر کرد.

او همچنین افزود:«این کار باعث حفظ صدها هزار شغل در صنایع نفتی ایالات متحده خواهد شد… توافقی عالی برای همه»

سخنگوی کاخ کرملین گفت، آقای پوتین در یک تماس تلفنی سه جانبه با دونالد ترامپ و ملک سلمان مراتب حمایت خود از این توافق را اعلام کرد.

شبکه ماهواره ای العربیه در ویدیویی، لحظه موافقت وزیر انرژی این کشور شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان را پخش کرد.

زمانی که شاهزاده موافقت خود را با این جمله که «رضایت دارم و موافقت می‌کنم» اعلام کرد، با تشویق بقیه شرکت کنندگان در کنفرانس مواجه شد.

با خانه‌نشینی میلیاردها نفر از مردم دنیا، تعطیلی صنایع و زمین‌گیری ناوگان خطوط هوایی دنیا، تقاضا برای نفت در ماه گذشته به نصف میزان معمول کاهش یافته است. کارشناسان اقتصادی کاهش بیشتری را با وخامت اوضاع اقتصادی و بحران بیکاری  پیش‌بینی می‌کنند. این کارشناسان معتقدند، اقتصاد جهانی وارد دوران رکود شده است. 

توافق جدید که در پیش‌نویس آن اوپک به امکان کاهش تولید تا سقف  ۲۰ میلیون بشکه اشاره کرده است، تنها ساعاتی پیش از بازگشایی بازارهای آسیا در روز دوشنبه بدست آمد. در حال حاضر هر بشکه نفت با قیمت ۳۱ دلار (۲۵ پوند) معامله می شود که این قیمت نسبت به دو هفته پیش که هر بشکه به ازا ۲۲.۸۵ دلار معامله می شد، اندکی افزایش نشان می دهد.

این توافق پس از آن حاصل شد که سناتور جمهوری‌خواه ایالات نفت‌خیز آمریکا که اخیرا قوانینی مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عربستان سعودی را به کنگره پیشنهاد داده بود، این کشور را برای کاهش تولید نفت خام تحت فشار قرار داد.

کِوین کریمر، سناتور جمهوری‌خواه داکوتای شمالی، پیش از توافق اوپک گفته بود: «آنها همه ماه گذشته را صرف جنگیدن با تولید‌کنندگان نفت آمریکایی کردند، در حالی که ما از تولید‌کنندگان آنها حمایت می‌کردیم. دوستان با یکدیگر این‌گونه رفتار نمی‌کنند.»

«بدون تعارف، این حرکت آنها غیر‌قابل بخشش است و ما به راحتی از آن نخواهیم گذشت. این که ما با آنها به همکاری های استراتژیک خود ادامه دهیم بستگی به قدم بعدی آنها دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخشی از این توافقنامه به مکزیک اجازه می‌دهد که تولید خود را تا  ۱۰۰هزار بشکه به مدت دو ماه آینده کاهش دهد.

رئیس جمهور مکزیک، آندره مانوئل لوپز اوبرادور اعلام کرد، رییس جمهور ایالات‌متحده جهت جبران تفاوت سهم مکزیک از کاهش تولید اعلام آمادگی کرده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرد کویت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی جهت کاهش بالاتر از سطح توافق شده در اوپک موافقت کرده اند تا به این ترتیب بتوانند توازن را به بازار برگردانند.

زنگنه گفت: «وزیر نفت عربستان اعلام کرد عربستان سعودی، کویت و امارات توافق کرده‌اند تا داوطلبانه ۲ میلیون بشکه بیشتر از سقف کاهش توافق شده اوپک، تولید خود را کاهش دهند. با این کار امیدواریم بازار تعادلی نسبی بیابد.»

وزیر منابع نفتی نیجریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق شامل کاهش تولید ۸ میلیون بشکه در روز از ماه جولای تا پایان سال جاری است و ۶ میلیون بشکه کاهش تولید به مدت ۱۶ ماه از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی در آن پیش بینی شده است.

او در این بیانیه اضافه کرد: «این اقدام باعث بازگشت تعادل نسبی به بازار نفت خواهد شد و انتظار می‌رود در کوتاه مدت قیمت نفت ۱۵ دلار افزایش پیدا کند.»

این توافق اوپک با استقبال محتاطانه تحلیلگران مواجه شده است. پِر مگنوس نیسوین تحلیلگر ارشد شرکت ریستاد انرژی در این رابطه گفت: «‌حداقل این اقدام باعث تسکین موقت صنایع انرژی و اقتصاد جهانی خواهد شد.»

«حتی اگر این کاهش تولید کمتر از نیاز بازار باشد و فقط باعث به تعویق افتادن لبریز شدن انبارها شود، حداقل در حال حاضر می‌تواند از بروز فاجعه جلوگیری کند.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد