دست‌نوشته گروه بیتلز ۷۳۲ هزار پوند فروخته شد

این متن «بسیار نایاب» به ترانه «هی جود» تعلق دارد

این دست‌نوشته در مزایده جولین که به مناسبت ۵۰ سالگی جدا شدن اعضای این گروه برگزار شده بود، فروخته شد- C.PRESS / AFP

 

دست‌نوشته ترانه «هی جود» (Hey Jude) از گروه بیتلز به قلم پاول مک‌کارتنی به قیمت ۹۱۰ هزار دلار در مزایده فروخته شد.

در مزایده جولین که به مناسبت ۵۰ سالگی جدا شدن اعضای این گروه برگزار شد، ۳۰۰ فقره دیگر نیز برای فروش موجود بود، ولی دست‌خط مک‌کارتنی قیمتی‌ترین آنها بود.

این یادداشت نهایتا به ۹ برابر برآورد اولیه که ۱۸۰ هزار دلار تخمین زده شده بود، به فروش رفت.

جیسون واتکینز، متخصص و موسیقی‌دان، آن یادداشت را به عنوان موردی «بسیار نایاب و ارزشمند» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «این ترانه‌های دست‌نوشته در استودیوها به عنوان راهنمایی هنگام ضبط موسیقی استفاده می‌شد.»

فقره ارزشمند دیگر، طبل بم رینگو استار بود که به لوگوی این گروه مزین شده است و در تور سال ۱۹۶۴ آنها استفاده شد. آن طبل هم به قیمت ۲۰۰ هزار دلار به فروش رسید.

اقلام دیگر به فروش رفته شامل یک نقاشی اثر جان لنون و یوکو اونو بود که به قیمت ۹۳ هزار و ۷۵۰ دلار فروخته شد و یک زیر سیگاری رینگو استار که هنگام ضبط ترانه در استودیوی ابی رود (Abbey Road) استفاده شده بود. آن هم به قیمت ۳۲۵۰۰ دلار فروخته شد.

چوب‌های واقعی صحنه‌ای که این گروه چهار نفره پیش از مشهور شدن و اجرا در سالن لاتوم لیورپول در آن اجرا داشتند، نیز به قیمت ۲۶ هزار و ۶۰۰ دلار به فروش رفت.

مزایده جولین بنا داشت این مراسم را در نیویورک برگزار کند، ولی قرنطینه اجباری به خاطر ویروس کرونا دست‌اندرکاران را مجبور به انتقال مکان مراسم کرد.

پیش‌تر در سال جاری میلادی، یک موسیقی‌دان سابق هنگام حضور در برنامه «سفر برای عتیقه» هنگامی که فهمید گیتاری که توسط جورج هریسون به او داده شده بود، حدود ۴۰۰ هزار پوند ارزش دارد، از حیرت شوکه شد.

آن گیتار توسط جان بادلی، کارشناس آن برنامه، به عنوان «با فاصله زیاد، گران‌قیمت‌ترین چیزی که تا به حال شاهد» بوده است، توصیف شد.

© The Independent

بیشتر از موسیقی