طرح‌ جو بایدن برای بخشش وام‌های دانشجویی پس از کناره‌گیری سندرز

طرح‌های ارائه شده بایدن بسیار محافظه‌کارتر از طرح‌های سندرز است

جو بایدن در ماه نوامبر در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در برابر ترامپ قرار خواهد گرفت - Mandel NGAN / AFP

به دنبال خروج برنی سندرز از رقابت‌های حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری، جو بایدن از دو طرح جدید خود پرده برداشت که به گفته او گام‌هایی است در راستای کاهش «فشار اقتصادی بر خانواده‌های کارگری»، اما طرح‌های ارائه شده توسط او بسیار محافظه‌کارتر از طرح‌های رقیب او است که برای هوادارانش بسیار حیاتی بود.

معاون اول سابق رئیس جمهوری پیشنهاد داده است که سن دریافت بیمه دولتی پزشکی از ۶۵ سال به ۶۰ سال کاهش یابد و وام‌های دانشجویی برخی از اقشار کم‌درآمدتر جامعه بخشیده شود. این طرح‌ها به زعم او «نه تنها اکنون که مردم به خاطر ویروس کرونا بیش از هر موقع دیگری به کمک نیاز دارند به یاری آنها خواهد شتافت، بلکه همچنین به مردم کمک می‌کند تا با پایان این بحران و در طولانی‌مدت بتوانند جای پای خود را محکم کنند.»

این طرح‌های او احتمالا تلاشی است برای جذب هواداران سناتورِ ایالت ورمانت، ولی طرح‌های او حتی نزدیک طرح‌های آقای سندرز هم نمی‌شود که اعتقاد داشت باید پوشش بیمه بهداشتی دولتی را به تمام آمریکاییان توسعه داد تا جایگزین بیمه‌های خصوصی گران‌قیمت شود و قصد داشت تمام وام‌های دانشجویی را ببخشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح بیمه بهداشتی آقای بایدن حتی محافظه‌کارانه‌تر از طرحی است که هیلاری کلینتون ۴ سال پیش ارائه داد. او در آن زمان به عنوان نامزد ریاست جمهوری پیشنهاد داد که سن دریافت بیمه پزشکی را به ۵۰ سال برسانند. بر اساس طرح وی، افراد ۵۰ تا ۵۵ ساله می‌توانستند در صورت تمایل با «پرداخت وجهی»، این بیمه را برای خود تهیه کنند.

به جای آن، آقای بایدن پیشنهاد داده است که از آنجا که آمریکاییان مسن‌‌تر بیکار،  بیشتر احتمال دارد نتوانند کاری پیدا کنند و از طریق کارفرمای خود بیمه شوند، باید بتوانند «اگر بخواهند، وقتی ۶۰ ساله می‌شوند به بیمه بهداشتی دولتی دست یابند نه این که ۵ سال دیگر تا ۶۵ سالگی صبر کنند.»

به تخمین پژوهشگران، بعد از نرخ بی‌سابقه درخواست تسهیلات بیکاری و تعطیلی تجارت‌ها در طول شیوع ویروس کرونا، حدود ۳۵ میلیون امریکایی احتمالا بیمه بهداشتی خود را از دست خواهند داد. این بحران همینک نیز باعث قطع بیمه بهداشتی هزاران کارمندی شده است که توسط کارفرمایان خود بیمه بوده‌اند، ولی (آن را همراه با) کارشان را از دست داده‌اند.

آخرین تخمین از موسسه معاونان مدیریت بهداشت نشان می‌دهد که تعداد افراد بیمه نشده در ایالات متحده، از جمله کارگران و خانواده‌های آنها که از طریق کارفرمایان بیمه شده بودند، ممکن است سر به آسمان بزند. به گزارش آنها، ثبت‌نام در بیمه بهداشتی دولتی که برای اقشار کم‌درآمد تنظیم شده است، می‌تواند از ۷۱ میلیون نفر ظرف چند ماه آینده به ۹۴ میلیون نفر برسد.

بنا به گزارش مشاغل روز پنجشنبه، حدود یک دهم کارگران امریکایی برای دریافت تسهیلات بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند.

آقای بایدن نوشت: «بحران اقتصادی حاصل از این ویروس هم در حال شدت گرفتن و هم در حال ژرفش است. آمار بیکاری که امروز منتشر شد، اخطاری برق‌آسا از این واقعیت است که کشور و مردم ما درد و رنج اقتصادی فراوانی را تجربه و تحمل خواهند کرد. این مسئولیت ماست که به گونه‌ای کارآمد و سریع برای کمک به آنها اقدام کنیم.»

طرح بخشش وام دانشجویی آقای بایدن هم شامل بخشش قرض دانشجویان خانواده‌های کم‌درآمد یا متوسطی می‌شود که به دانشگاه‌های دولتی یا دانشگاه‌های سیاهان آمریکا رفته‌اند.

طرح سناتورِ ورمانت (سندرز) در راستای بخشش وام‌های دانشجویی نیز تمام وام‌های دانشجویان را در بر می‌گرفت.

بایدن نوشت: «سناتور سندرز و هوادارانش می‌توانند به تلاش‌های خود برای بنیان نهادن زمینه این طرح‌ها افتخار کنند و من هم مفتخرم که آنها را به عنوان بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود در این لحظه حیاتی در واکنش به بحران ویروس کرونا اتخاذ کرده‌ام.»

آقای سندرز هنگام حضور در برنامه «گفت‌وگوی آخر شب» روز چهارشنبه تصریح کرد: «می‌دانم که آقای بایدن تمامیت طرح‌های مرا اتخاذ نخواهد کرد.»

او افزود: «ولی اگر بتواند در آن مسیر حرکت کند، به نظرم مردم خواهند گفت این فردی است که باید از آن حمایت کنیم و این کار را خواهند کرد.»

با صدور بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، معاون اول سابق رئیس جمهوری از هواداران سندرز خواست از او پشتیبانی کنند، چرا که از قرار معلوم او نامزدی حزب دموکرات برای رویارویی مقابل دونالد ترامپ در انتخابات سراسری را کسب کرده است.

آقای بایدن نوشت: «من شما را می‌بینم و می‌شنوم، و اهمیت کارهای ضروری را که باید در کشور انجام دهیم، درک می‌کنم. پیوستن شما به کارزار انتخاباتی من نه فقط خوشایند، بلکه چیزی است که به آن نیاز داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان