حمله به یک زن آسیایی‌تبار در نیویورک با ماده شیمیایی

افزایش اقدامات نژادپرستانه علیه آسیایی‌تبارها، مشابه رفتار با مسلمانان، بعد از ۱۱ سپتامبر است

 بیش از یک میلیون آسیایی‌تبار در کلان‌شهر نیویورک زندگی می‌کنند- SPENCER PLATT / AFP

با شیوع ویروس کرونا در آمریکا و پس از آنکه دونالد ترامپ و برخی دیگر از مقامات دولت او مانند مایک پمپئو وزیر خارجه، این ویروس را «ویروس چینی» خواندند، نگرانی‌هایی در خصوص اینکه چنین نگاهی، می‌تواند برای شهروندان آمریکایی-آسیایی در این کشور مشکل‌آفرین باشد، شکل گرفت. 

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که چنین نگرانی‌هایی بیهوده نبود، چرا که مواردی از خشونت علیه شهروندان آمریکایی- آسیایی، گزارش شده است. برای مثال در شهر بروکلین در نیویورک، یک زن آسیایی تبار، هنگامی که سطح زباله خود را به بیرون از ساختمان می‌برد، توسط مردی مورد حمله قرار گرفت که به صورت او ماده‌ای پاشید که باعث سوختگی‌شیمیایی  برروی بدن او شد. مرد مهاجم پس از حمله فرار کرد. 

این حمله روز یک‌شنبه گذشته در محله سان‌ست پارک بروکلین انجام شد که محله‌ای است عمدتا با ساکنین آسیایی تبار. محله‌ای که بسیاری از مغازه‌ها در آن نوشته‌های چینی و آسیایی دارند، رستوران‌های چینی به وفور دیده می‌شوند و اغذیه و مواد غذایی چینی در همه مغازه‌ها یافت می‌شود. 

در ویدیویی که اداره پلیس نیویورک منتشر کرده است، نشان می‌دهد که زن در حالی که می‌خواهد سطح زباله را بیرون بگذارد، مردی که روی پله‌های خانه نشسته بود بدون اینکه اصلا صحبتی بین آنها رد وبدل شود، با یک بطری‌ از پشت به او نزدیک می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زن که ۳۹ ساله است به یک مرکز پزشکی‌ در همان ناحیه مراجعه کرد تا سوختگی شیمیایی در صورت، گردن و پشت خود را گزارش کند. حال عمومی او خوب گزارش شده است. پلیس نیویورک از مردم خواسته‌ که از طریق فیلمی که در دست دارند، فرد مزبور را شناسایی کنند. اگر چه او ماسک برصورت، دستکش بر دست و کلاه بر سر داشته است.

انگیزه چنین حمله‌ای مشخص نیست. اما گزارش‌های منتشر شده در آمریکا و اروپا نشان می‌دهد که چنین حملاتی به شهروندان آسیایی تبار به صورت باورنکردنی افزایش یافته است. چرا که افراد نژاد پرست، ممکن است با باور اینکه منشا این ویروس، چینی بوده است بخواهند به چنین افرادی صدمه بزنند. 

مسئولین پلیس در آمریکا نیز در خصوص احتمال افزایش جنایت نفرت محور، علیه شهروندان آسیایی آمریکایی هشدار داده بودند. پلیس فدرال آمریکا این ارزیابی‌ را بر اساس اینکه بخشی از جمعیت آمریکا ممکن است بیماری کووید-۱۹ را به جمعیت چینی در آمریکا نسبت بدهند، انجام داده است. 

اگر چه ویروس کرونا اولین بار در چین دیده شد، ولی به سرعت به یک بیماری‌ فراگیر در سراسر جهان مبدل شد. دولت آقای ترامپ با انتقادات بسیار گسترد‌ه‌ای در چند هفته پیش مواجه شد وقتی که او بارها از عبارت «ویروس چینی» استفاده کرد. اگر چه او در هفته‌های گذشته به دلیل این انتقادات، دیگر از این عبارت استفاد نکرده‌ است. 

ماه پیش وقتی ترامپ از این واژه استفاده کرد، بسیاری از آسیایی‌تبارها در این خصوص ابراز نگرانی کردند و گفتند نمی‌دانند که پیامد این موضوع چه خواهد بود. در ۲۳ ماه مارس، روزنامه نیویورک تایمز گزارشی را منتشر کرد که در آن برخی از شهروندان آسیایی تبار تجربه‌های نگران‌کننده‌ای را درخصوص برخورد افراد با آنها در اثنای شیوع ویروس کرونا شرح داده بودند. 

یکی از این موارد یک زن ۲۶ ساله بود که می‌خواست برای ورزش به یک تاسیسات محلی برود و هنگامی که در حال قدم زدن برای رسیدن به محل بود، مردی به او نزدیک شد و سرش داد کشید. او متوجه شد که او دارد در مورد چین حرف می‌زند. در همین حال یک اتوبوس رد شد و مرد داد زد که بیا از روی این رد شو. منظورش زن چینی بود. این زن چینی سعی کرد فاصله خود را با آن مرد حفظ کند. او بعدا به ورزشگاه محلی رفت و گوشه‌ای را پیدا کرد تا در آنجا گریه کند. 

دهها نفر در این گزارش به نیویورک تایمز گفته بودند که از شرایط کنونی پیش آمده نگران و هراسان هستند. این که نگران هستند به فروشگاه بروند یا به تنهایی در مترو سوار شوند و برای حمل‌ونقل از اتوبوس استفاده کنند. اینکه اجازه بدهند فرزندانشان در خیابان بازی کنند و یا کارهایی به همین سادگی. بسیاری گفته بودند که در خیابان‌ها سر آنها داده زده شده که نشان دهنده افزایش ناگهانی اقدامات نفرت بار علیه یک گروه جمعیتی محسوب می‌شود.

برخی چنین اقداماتی را با آنچه بعد از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر علیه مسلمانان آمریکا اتفاق افتاد مقایسه می‌کنند.