خیز روحانی برای کاهش حقوق کارمندان در قرنطینه

روحانی: «فعلاً» حقوق کارمندان خانه‌نشین را قطع نمی‌کنیم ولی در بعضی کشورها فقط ۲۰ درصد حقوق پرداخت می‌شود

روحانی می‌گوید ممکن است یکی فدای دیگری شود ولی بدون داشتن «نان» نمی‌توان «جان» را حفظ کرد -حسین مرصادی/فارس

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، می‌گوید برخی کشورها به کارمندانی که در قرنطینه هستند تنها ۲۰ درصد از حقوق ماهیانه‌شان را پرداخت می‌کند: «بعضی از کشورها از هفته پیش اعلام کردند ۲۰ درصد حقوق کارمندان بابت مقابله با کرونا باید داده شود. ما که این کار را شروع نکردیم.»

روحانی گفته که «فعلاً» قصد نداریم حقوق کارمندان را قطع کنیم: «یک عده حقوق ثابت دارند می‌گویند سرکار برویم یا نرویم حقوق را می‌گیریم. فعلاً در دستور کار ما نیست تا حقوق کارمندان را قطع کنیم و همه به‌طور کامل حقوق خود را دریافت می‌کنند».

او این سخنان را در جلسه هیئت ‌دولت بیان کرده ولی نامی از کشورهایی که حقوق کارمندانش را کاهش داده‌اند، نیاورده است.

براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بخشی از کارمندان دولت که در مشاغل غیرحساس مشغول به کار هستند از حضور در محل کار معاف شده‌اند. این مقرارت در دو هفته گذشته، دوسوم‌ کارمندان دولت در این بخش‌ها را دربرمی‌گرفت که با تصمیم جدید این ستاد به یک‌سوم کاهش یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اخبار منتشرشده در وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی کشورهای درگیر کرونا و خبرگزاری‌های بین‌المللی، هنوز هیچ کشوری حقوق کارمندان دولت را که طبق مقررات در قرنطینه قرار دارند، کاهش نداده است.

در بسیاری از کشورهای غربی، دولت علاوه بر پرداخت کامل حقوق کارمندانش به شرکت‌های خصوصی اعلام کرده که در صورتی که نیروی کارشان را به دلیل بحران کرونا اخراج نکنند و ۲۰ درصد حقوق ماهیانه را به آن‌ها بپردازند، دولت هم ۶۰ درصد حقوق آن‌ها را به حسابشان واریز می‌کند. به این ترتیب در بدترین حالت، کارکنان بخش‌های خصوصی بدون حضور در محل کار ۸۰ درصد حقوق قبلی‌شان را دریافت می‌کنند.  

رئیس‌جمهور ایران لغو مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت فعالیت اقتصادی را «کمک دولت» به «کارگران روزمزد»  دانسته است: «عده‌ای هستند که کارگر روزمزد هستند اگر یک روز کار نکنند دستمزدی ندارند و پول غذای شب ندارند ما باید برای این‌ها کاری کنیم. برای کارگری که کار نکند، مزدی ندارد و پولی برای تأمین غذای شب ندارد، برای او چه باید بکنیم؟ برای افرادی که کسب‌وکارشان در این دو ماه تعطیل شده است، کاری نداشتند، چک‌ها، بدهکاری‌ها و اجاره دارند، چه باید بکنیم؟»

او گفته که به هرحال گاهی ممکن است یکی فدای دیگری شود ولی بدون داشتن «نان» نمی‌توان «جان» را حفظ کرد. روحانی «راحت‌ترین کار برای دولت» را اجبار مردم به ماندن در خانه دانسته ولی گفته که عده‌ای برای تأمین نیازمندی‌ها باید از خانه خارج شوند: «ما مرگ کرونایی را قبول نداریم باید این به حداقل ممکن برسد. ما مرگ ناشی از گرسنگی را هم قبول نداریم . برای مقابله با کرونا جان نیاز به نان دارد نیاز به برق و گاز داریم ما همه نیازمندی‌ها را با هم در نظر می‌گیریم اما اولویت‌بندی وجود دارد گاهی ممکن است یکی فدای دیگری شود ولی ما همه تلاش خود را می‌کنیم ما با همه تلاشمان به مقابله با کرونا آمده‌ایم...اگر با این بیماری مسری به مردم بگوییم داخل خانه بمانند و کسی از خانه خارج نشود راحت‌ترین کار دولت است ولی امکان‌پذیر نیست. یکسری افراد برای تولید نیازمندی‌ها باید بیرون بروند ».

روحانی در توجیه اقدامات دولتش برای کاهش محدودیت‌ها، بازگرداندن کارمندان به محل کار و لغو تعطیلی مراکز اقتصادی گفته که یک زمان مبارزه با کرونا به معنای نشستن در خانه بود و الان ایستادن در محیط اقتصادی.

محدودیت‌های وضع‌شده در روز پنج فروردین‌ماه در بسیاری از استان‌ها لغو شده و با پایان تعطیلات نوروزی شهرهای ایران به وضعیت پیش از اعمال این مقررات بازگشته‌اند. فعلاً تنها مراکز آموزشی، فرهنگی و اماکن زیارتی همچنان تعطیل هستند.

مقام‌های وزارت بهداشت پس از اعلام کاهش تدریجی محدودیت‌ها و بازگشت به وضعیت پیش از آن، نسبت به وقوع دومین موج گسترده بیماری و مرگ ناشی از ویروس کرونا در شهرهای ایران هشدار داده‌اند.

بیشتر از