کیومرث مرزبان طنزنویس به مرخصی آمد

این طنزنویس از شهریور ۱۳۹۷ در زندان بوده است

کیومرث مرزبان از شهریور سال ۱۳۹۷ در زندان بوده است - عکس از شبکه‌های اجتماعی 

محمد حسین آقاسی، وکیل کیومرث مرزبان، طنزنویسی که به خاطر نوشته‌هایش از تابستان سال ۱۳۹۷در زندان اوین به سرمی‌برد، در یک یادداشت توییتری نوشت که امروز سه‌شنبه ۱۹ فروردین ماه، موکلش به مرخصی آمده است.

به گفته او، قرار بوده است که  این مرخصی قبل از تعطیلات نوروزی رخ دهد که به تاخیر افتاده بود.

کیومرث مرزبان پس از آزادی به دیدار وکیل خود رفت. آقای آقاسی در توییتر خود با انتشار عکسی از آن دیدار نوشت: «امروز عصراین جوان با معرفت  (کیومرث مرزبان) از اوین مستقیم به دیدارم آمد. کیومرث قانونا باید قبل از عید به مرخصی می‌آمد، اما مشغله متصدیان امر و کثرت مواردی که باید رسیدگی می‌شد میزان دقت را کاهش داده بود و این امر با تاخیر انجام گرفت. خانواده و دوستانش از آزادی او فوق‌العاده خوشحالن..»

کیومرث مرزبان، طنزنویس، روز چهارم شهریور ۹۷ توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد. هنگام بازداشت، ماموران وسایل شخصی او را هم  توقیف کردند.

او که با پنج اتهام در دادگاه بدوی به ۲۳ سال و سه ماه زندان محکوم شده بود، باید ۱۱ سال از حکم خود را در زندان سپری می‌کرد.  اتهاماتی که علیه او برشمرده شده بود و احکام مرتبط با آن‌ها، عبارتند از«ارتباط با دول متخاصم آمریکا (۱۱ سال زندان)، اهانت به مقدسات (هفت سال و شش ماه زندان)، توهین به رهبری (سه سال زندان)، تبلیغ علیه نظام (یک سال و شش ماه زندان )،  توهین به مسئولان (۹ ماه زندان)، و دو سال ممنوعیت از خروج کشور، دو سال محرومیت از استفاده از شبکه‌های اجتماعی، و دو سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای. از مجموعه آن احکام، ۱۱ سال زندان آن قابل اجرا بود. آن حکم سپس در دادگاه تجدید نظر هم  تایید شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیومرث مرزبان پس از چندین سال زندگی در خارج از ایران، از جمله در کشور مالزی، در سال ۹۶ به ایران بازگشت و به برگزاری کلاس‌های آموزشی و نویسندگی برای جوانان پرداخت. او همچنین پادکست اینترنتی طنزی به نام «رادیو سنگ‌تاب»‌ راه‌اندازی کرد.  کتاب طنز«خانم بدم پخته شدم، بلکه پسندیده شدم» هم از جمله کارهای اوست.

طی دوران بازداشت او، برخی از رسانه‌های تندرو، از جمله «پایگاه عدالت ‌خواهان»  نیز با «نفوذی محبوب» خواندن او، اتهامات بی‌اساسی را علیه او مطرح کردند.

بیشتر از