نشانه‌های مثبت در نیویورک: منحنی ابتلا به کرونا مسطح می‌شود

تعداد مرگ در اثر ابتلا به کرونا در نیویورک از ۴۷۰۰ نفر پیشی گرفت

 از لندن تا نیویورک، مقامات محلی هشدار داده‌اند که نباید پیشرفت‌های اولیه باعث شود که رعایت نکاتی مانند فاصله‌گیری اجتماعی و دیگر سیاست‌های بهداشتی نادیده گرفته شود  - AL BELLO / Getty Images via AFP

کارشناسان و رسانه‌های جمعی در آمریکا با مقایسه‌ آمار افراد مبتلا و افراد جان‌باخته بر اثر ویروس کرونا در طی هفته‌های گذشته، می‌گویند که علایمی وجود دارد که نشان می‌دهد «فاصله‌گذاری اجتماعی» و رعایت مسایل بهداشت شخصی در حال نتیجه دادن است و به نظر می‌رسد که تغییرات جدی در روش زندگی که در ایالت‌های مثل نیویورک اعمال شده، موثر واقع شده است و منحنی ویروس کرونا که دائم در حال بالا رفتن بود، به سمت «مسطح شدن» پیش می‌رود.

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط جمع کثیری از شهروندان این ایالت و همچنین اطلاع‌رسانی‌ گسترده و لحظه به لحظه در خصوص رعایت موارد بهداشتی، اقدامات دولت محلی به رهبری فرماندار این ایالت اندرو کومو، از جمله مواردی هستند که به نیویورک برای متوقف کردن رشد سرسام‌آور کرونا در این ایالت کمک کرده است. 

یکی دیگر از عواملی که به نظر می‌رسد در این موضوع نقش داشته است، افزایش تعداد آزمایش‌های مرتبط با شناسایی ویروس کرونا است. اگر چه برخلاف‌ هفته‌های اول، انجام آزمایش ابتلا به کرونا در ایالت‌های آمریکا افزایش یافته است، اما آزمایش‌ها به صورت همگانی توزیع نشده است و در حالی که مثلا در نیویورک صدها هزار آزمایش انجام شده است، برخی از ایالت‌ها حتی در بیمارستان‌ها از انجام آن عاجز هستند. البته یکی از دلایل آن، نبود «کیت»‌های آزمایش در هفته‌های اولیه، و نیز اقدام دیرهنگام برای دستیابی به آن توسط برخی ایالت‌ها بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، از لندن تا نیویورک، مقامات محلی هشدار داده‌اند که نباید پیشرفت‌های اولیه باعث شود که رعایت نکاتی مانند فاصله‌گیری اجتماعی و دیگر سیاست‌های بهداشتی نادیده گرفته شود، چون ممکن است در این حالت با بازگشت سریع و مجدد این ویروس مواجه شوند. 

روز سه‌شنبه، تعداد افراد مبتلا به کرونا بیش از ۳۶۸ هزار نفر گزارش شده است. تا کنون نزدیک به ۱۱ هزار نفر نیز جان خود را به علت ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. با توجه به این که تعداد آمار گزارش شده در سطح جهان، یک میلیون ۳۶۰ هزار نفر و تعداد افراد جان‌باخته، نزدیک به ۷۶ هزار است، این ارقام در مقایسه با آن آمارهای جهانی قابل تامل است. به این ترتیب، آمریکا تقریبا یک چهارم کل موارد ابتلا به کرونا را در سطح جهان به خود اختصاص می‌دهد. 

نیویورک با بیش از ۴۷۰۰ مورد مرگ بر اثر کرونا، بحرانی‌ترین وضعیت را در سراسر ایالات متحده از سر می‌گذراند. پس از نیویورک، دیترویت با بیش از ۶۰۰ مرگ، نیواورلئان با ۳۶۰ مورد مرگ، و سیاتل با ۲۹۳ مرگ مواجه بوده‌اند. نقشه آماری افرادی که آمریکا جان خود را در برابر ویروس کرونا از دست‌ داده‌اند، نشان می‌دهد که بسیاری از نقاط این کشور همچنان با شیوع و گسترش این بیماری مواجه هستند. 

فرماندار نیویورک گفته است که ممکن است منحنی ابتلا به کرونا از وضعیت صعودی خارج شده و «مسطح» شده باشد. به این معنی که در ایالتی که بیش از یک سوم همه موارد کل آمریکا را دارد، برای دو روز متوالی، شمار مرگ‌ها پایین آمده است. به علاوه، شمار کسانی که در واحد‌های ای سی یو بستری شده‌‌اند نیز پس از هفته‌ها افزایش روزانه، کاهش یافته است. این باعث شده است که بیمارستان‌های نیویورک که نزدیک به هشتاد هزار تخت مراقبت از بیماران را به خود اختصاص می‌دهند، همچنان قادر به پذیرش بیماران جدید باشند. 

خبرهای مرتبط با مسطح شدن شیب منحنی ابتلا به کرونا در نیویورک، یکی از بزرگترین‌ مراکز اقتصادی جهان، باعث شده است که بازارهای سهام نیز واکنش مثبتی به آن داشته باشند و این امر نه تنها باعث جلوگیری از سقوط بیشتر بازار، بلکه صعود آن نیز شده است.

خبرهای امیدوار کننده در خصوص نیویورک در حالی منتشر می‌شود که در ایالت‌های دیگر، یکی بعد از دیگری، موارد ابتلا به ویروس کرونا با افزایش چشمگیری مواجه شده است. به خصوص در ایالت‌هایی مانند لوئیزانا و فلوریدا که در مراحل اولیه گزارش این ویروس، نسبت به سخت‌گیری‌های اجتماعی، از جمله فاصله‌گیری اجتماعی یا تعطیل مشاغل، کند عمل کرده بودند. 

یکی از مواردی که در طی روزهای گذشته هم در نیویورک و هم در ایالت‌های دیگر مورد بحث قرار گرفته است، بررسی ناحیه به ناحیه موارد گزارش شده ابتلا به ویروس کروناست. این بررسی‌های نشان می‌دهد که میزان ابتلا و مرگ در بسیاری از مناطقی که از نظر اقتصادی-اجتماعی از وضعیت بهتر و سطح درآمد و رفاه بیشتری برخورد هستند، کمتر از نواحی‌ای است که با فقر و نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. 

برای مثال در نیویورک، در چندین ناحیه مرفه منهتن، تعداد موارد گزارش شده از متوسط شهر نیویورک یا مجموع ایالت، پایین‌تر است. یا در ایالت لوئیزیانا، ۷۰ درصد جان‌باختگان آفریقایی آمریکایی هستند، در حالی که فقط حدود ۳۳ درصد جمعیت این ایالت به این گروه از شهروندان اختصاص دارد.