آخرین آمار کرونا در ایران؛ ۶۲۵۸۹ نفر مبتلا، ۳۸۷۲ مرگ

تا ۱۹ فروردین بیش از ۲۱۱ هزار آزمایش تشخیص کرونا در ایران انجام شده است

یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در تهران که محل نگهداری بیماران مبتلا به کرونا شده است - Ali Khara via REUTERS

در حالی که همچنان مسئولان در ایران از اعلام تفکیکی استان‌ها در خصوص افراد مبتلا به کرونا خودداری می‌کنند، روز دوشنبه ۱۹ فروردین، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرد که ۲۰۸۹ بیمار جدید کووید۱۹ درکشور شناسایی شده‌اند تا به این ترتیب با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کرونا به ۶۲۵۸۹ نفر برسد. 

دکتر جهانپور همچنین گفته است که بیش از ۲۱۱ هزار آزمایش تشخیص کرونا در کشور انجام شده است. آقای جهانپور تفکیکی از تست‌های انجام شده در شهرهای مختلف ارایه نداد و مشخص نیست که توزیع تست‌ها با توجه به کانون‌های مختلف کرونا در کشور، چگونه است. این تعداد آزمایش در حالی اعلام می‌شود که همچنان بسیاری از بیمارستان‌ها از انجام آزمایش عاجزند و برخی از مراکز پزشکی کشور با استفاده از عکس از قفسه سینه، برای شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا استفاده می‌کنند. 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۳ نفر بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست‌داده‌اند. به این ترتیب، در مجموع ۳۸۷۲ نفر تا کنون در ایران جان خود را در برابر این بیماری از دست داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارهای اعلام شده توسط مقامات ایران طی هفته‌های گذشته از سوی منابع مختلف زیر سوال رفته است. یکی از دلایل تردید درباره آن ارقام، مقایسه آن با مدل‌های مختلف توزیع و شیوع بیماری در کشورهای دیگر، از جمله چین، کره جنوبی و ایتالیاست. با توجه به محدودیت‌های جدی در خصوص آزمایش تشخیص کرونا و همچنین نحوه اعمال سیاست‌های مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی، ارقام اعلام شده از سوی مقامات ایران بسیار پایین‌تر از ‌چیزی است که تصور می‌شود. باز این گذشته، مشخص نیست که آیا افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند اما هیچ‌گاه تست نشده‌ بوده‌اند، نیز در آمارهای مربوط به تلفات بیماری کرونا قرار گرفته‌اند یا نه. این نکته، موضوعی است که در چین باعث طرح سوالات جدی در خصوص آمارهای دولتی شده است. 

هم اکنون با توجه به آمارهای کنونی، تا روز دوشنبه ۱۸ فروردین، ایران پس از آمریکا با بیش از ۳۵۳ هزار مورد ابتلا به کرونا، اسپانیا (۱۳۳ هزار)، ایتالیا (۱۳۲ هزار)، آلمان (۹۵ هزار) فرانسه (۹۳ هزار) و در نهایت چین (۸۱ هزار) از نظر تعداد اعلام شده افراد مبتلا به کرونا، در رتبه ششم موارد «گزارش شده» در کشورهای مختلف جهان قرار دارد. این آمارها در آمریکا همچنان با سرعت بالا در حال افزایش است. 

سخنگوی وزارت  بهداشت همچنین گفته است که «روند بهبود یافتگان» سرعت بالایی گرفته است و تا کنون ۲۷۰۳۹ نفر از بیمارستان‌ها پس از بهبود، ترخیص شده‌اند و ۳۹۸۷ نفر با «وضعیت شدید این بیماری» مواجه و تحت مراقبت هستند. 

بازگشایی مشاغل و تردید‌های جدید

حسن روحانی که طی هفته‌های گذشته رفتارهای متناقضی در خصوص سیاست‌گذاری‌های مرتبط با مبارزه با کرونا در پیش گرفته است، از جمله اعلام زودهنگام برای بازگشایی کسب‌وکارها و مدارس در پیش از سال یا طرح گمانِ دست‌داشتن «دشمنان» در خصوص تعطیلی اقتصاد، در یک کنفرانس ویدیویی با استانداران و مسئولان بهداشت و درمان استان‌ها گفته است که با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، مشاغل «کم‌رسیک» از ۲۳ فروردین می‌توانند کار خود را آغاز کنند. 

او گفت:‌ «بازگشایی تدریجی مشاغل باید با دقت و رعایت کامل تمام دستورالعمل‌ها و اصول بهداشتی انجام شود، چرا که اگر اصول بهداشتی به خوبی مراعات نشود، ممکن است این اقدام نه تنها مفید نبوده، بلکه خطرناک هم باشد. مردم، کسبه و کارمندانی که از ۲۳ فروردین سر کار می‌روند، باید اصول بهداشتی را با دقت و حساسیت رعایت کنند و مطمئناً مراقبت فردی بهترین راه برای جلوگیری از شیوع و گسترش بیماری خواهد بود.»

پیش از این، کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و رعایت کلیه جوانب برای پیشگیری از شیوع کرونا درمراحل تولید چاپ و توزیع توسط مدیران رسانه ها  از روز ۲۳ فروردین انتشارنسخه کاغذی روزنامه ها و سایر نشریات بلامانع خواهد بود.»

خبرگزاری ایسنا با اعلام این خبر به نقل از اطلاعیه این کمیته افزوده است: «بی شک تلاش شبانه‌روزی همکاران رسانه‌ای در سطح ملی و استانی برای ایفای نقش موثر و پیشگام اطلاع‌‌رسانی در مقابله با کرونا بیش از گذشته نمایان نمود…با عنایت به اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند از روزشنبه  ۲۳ فروردین در سراسر کشور، کلیه نشریات چاپی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت منتشر خواهند شد.» 

در این اطلاعیه همچنین آمده است: «همچنین نظر به اهمیت و نقش موثر نسخه چاپی رسانه‌ها  و هماهنگی به‌عمل امده با مسئولان وزارت بهداشت، در شهر تهران نیز که طرح فاصله‌گذاری هوشمند از روز ۳۰ فروردین اجرا  می‌شود، چاپ نشریات  شامل این محدودیت نخواهد شد. روزنامه ها ونشریات چاپی می‌توانند از روز ۲۳ فروردین فرایند تولید چاپ و توزیع  را اغاز نمایند.»

بیشتر از