غنی: حکومت «دوگانه» قابل پذیرش نیست

«حل چالش‌های کنونی بدون تصمیم‌گیری صریح و فراگیر ممکن نیست»

عکس آرشیوی از اشرف غنی در نخستین روز لویه جرگه در کابل، آوریل ۲۰۱۹- RAHMAT GUL / POOL / AFP

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، می‌گوید که حکومت «دوگانه» قابل پذیرش نیست و نمی‌تواند بحران کووید۱۹ و دیگر مشکلات را در این کشور حل کند.

آقای غنی، در دیداری که با شماری از اعضای مجلس نمایندگان این کشور در ارگ ریاست جمهور داشت، گفت: «حکومت دوگانه نمی‌تواند بحران کرونا و دیگر چالش‌ها را در کشور حل کند. اگر می‌خواهید چالش‌های کنونی مدیریت شود، بدون تصمیم‌گیری صریح، جمعی، و فراگیر ممکن نخواهد بود. ما باید با اتحاد و اتفاق رفتار کنیم.»

این گفته‌های رئیس جمهوری افغانستان، در حالی اظهار می‌شود که شماری از نمایندگان مجلس این کشور به «ارگ» رفته بوده‌اند تا برای تنش‌های انتخاباتی موجود میان غنی و عبدالله عبدالله، به یک راه حل سیاسی برسند. اما رئیس جمهوری غنی به اعضای این مجلس گفت: «حکومت دوگانه را قبول ندارم، اما به عبدالله عبدالله پیشنهاد کرده‌ام که ریاست شورای عالی صلح را در دست گیرد و نیز تمام همکاران مطرح او، بیایند، دست (همکاری) خود را دراز کنند و در کابینه آینده نقش داشته باشند، اما آقای عبدالله این خواست را نپذیرفت.»

آقای غنی در این دیدار یک بار دیگر نیز تاکید کرد که کابینه آینده دولت جدیدش یک کابینه فراگیر خواهد بود که بتواند از تمام مردم افغانستان نمایندگی کند. وی همچنین از همه سیاسیون این کشور خواسته است که «متحد شوید، دست به دست هم دهید تا با هم در حکومت فعالیت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تنش‌های انتخاباتی میان غنی و عبدالله عبدالله اوج گرفت و این وضعیت باعث شد که تلاش‌هایی در سطح داخلی و خارجی برای رفع این وضعیت انجام گیرد تا دو طرف (غنی و عبدالله) به یک راه حل سیاسی برسند، اما آقای غنی، خواسته‌های آقای عبدالله را خلاف قانون اساسی می‌داند و تاکید کرده است که «من نمی‌توانم قانون اساسی این کشور را به یک شبه تغییر دهم و به خواسته‌های غیرقانونی افراد و گروه‌های سیاسی این کشور پاسخ مثبت بدهم، زیرا اختیاراتی که برخلاف قانون اساسی باشد، ندارم».

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز پس از دیدار با آقای غنی و عبدالله در کابل، بر ضرورت ختم تنش‌های انتخاباتی در افغانستان تاکید کرد و از آنان خواست که برای ایجاد یک حکومت فراگیر باهم به تفاهم برسند. اما این درخواست آمریکا تا کنون نتیجه نداده است.

تنش‌های انتخاباتی میان غنی و عبدالله عبدالله، همچنان پا برجاست. 

اکنون عبد‌الرسول سیاف، از چهره‌های جهادی این کشور، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین، محمد یونس قانونی، معاون نخست حکومت کرزی، و استاد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح، تلاش دارند تا برای این معضل یک راه حل سیاسی پیدا کنند. 

آن‌ها چندین بار با طرفین از نزدیک دیدار کرده‌اند و در تازه‌ترین دیداری که با غنی و عبدالله، داشته‌اند، آقای سیاف گفته است: «دیدارها باز هم انجام گرفت تا تنش‌های موجود حل شود. دعا کنید، گفت‌وگوها به جانب خوبی در پیش است.»

الماس عثمانی، استاد دانشگاه در کابل، دوام وضعیت کنونی را به نفع دشمنان این کشور و به زیان دولت افغانستان می‌داند و در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «برای همه ما روشن است که حکومت دوگانه و دوسویه برای هیچ شهروند افغانستان قابل پذیرش نیست. ما نمی‌خواهیم گذشته تلخ و سیاه حکومت وحدت ملی را یک ‌بار دیگر تجربه کنیم، اما وضعیت کنونی نیز برای ما پذیرفتی نیست و اگر این تنش‌ها ادامه یابد، مشکلات شهروندان این کشور را بیشتر از گذشته می‌سازد که اکنون نیز ساخته است، و احتمال زیادی هم است که کمک‌های خارجی به همین بهانه قطع شود که جبران آن از منابع افغانستان ممکن نیست. من از آقای غنی و عبدالله می‌خواهم که خواسته‌های شخصی‌شان را کنار بگذارند، با هم متحد شوند و همگام با یکدیگر برای آبادی این کشور کار کنند.»

سخنان اخیر رئیس جمهوری غنی در مورد عدم پذیرش حکومت دوگانه در این کشور در حالی ابراز می‌شود که به تازگی ایالات متحده آمریکا که متحد اصلی و استراتژیک افغانستان است، هشدار داده است که اگر یک حکومت فراگیر و پاسخگو در این کشور ایجاد نشود، آمریکا و سایر همراهان و حامیان بین‌المللی ، مناسبات عادی با افغانستان نخواهد داشت.

بیشتر از