سفرهای منطقه ای تلاشی برای جلوگیری از جنگ است، نه مذاکره با آمریکا

پیشنهاد معاهده عدم تعرض با "همه" کشورهای خلیج فارس، به معنای حل مناقشات است

AFP

امروز که به گفته مقامات، دشمن از چهار سو عرصه را به نظام و ملت تنگ آورده، همسایگان حاشیه جنوبی خلیج فارس بار دیگر عزیز شده اند. سفرهای پی در پی مقامات وزارت خارجه ایران به کشورهای منطقه نه در جهت برنامه ریزی برای ملاقات با دولت ترامپ بلکه با هدف جلب حمایت همسایگان عرب در جلوگیری از شروع یک جنگ یا برخورد نظامی با آمریکا، انجام می گیرد.

سفرهای آقای عراقچی و ظریف به کشورهای منطقه، و پیشنهاد امضای معاهده عدم تعرض با همه کشورهای خلیج فارس، (آنگونه که وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در عراق گفت)، در اصل پیشنهاد حل مناقشات منطقه و بر آورده شدن یکی از خواسته های آمریکا است که می تواند عاملی برای کاستن از تنش ها بین دو کشور باشد.

بدیهی است در شرایطی که نمی توانند با آمریکا مذاکره کنند، تنش زدایی با کشورهای عرب منطقه، بخصوص با عربستان سعودی، سپری دفاعی در برابر تهدید نظامی آمریکا ایجاد خواهد کرد.

مقامات نظام می گویند که با رییس جمهور آمریکا و دولت فعلی این کشور گفتگو نخواهند کرد، اما در سفرهایی هدفمند و سنجیده، از شمال آمریکا تا جنوب خلیج فارس، شرق و غرب را درنوردیده اند تا از سطح تنش و احتمال یک درگیری نظامی با آمریکا بکاهند و همچنان فرصت مذاکره را نیز در دست داشته باشند.

خلاصه کلام آنکه سفرهای منطقه ای آقای ظریف به این دلیل نیست که ایران و آمریکا به زودی مذاکره خواهند کرد و یا همسایگان در تلاش هستند تا این کانال گفتگو را برای آنها باز کرده و یا میانجی گری کنند. بلکه هدف از این آمد و شدها، تلاشی در جهت جلوگیری از یک برخورد نظامی است و کشورهای منطقه به دو دلیل: مخالفت با شروع یک جنگ جدید در منطقه و دوم داشتن پیمان های استراتژیک با آمریکا به طور طبیعی می توانند نقش مهمی در تصمیم رییس جمهور آمریکا داشته باشند.

 شواهد نشان می دهد که آقای خامنه ای هنوز اجازه مذاکرات با آمریکا را به روحانی نداده و آقای ظریف و یا دیگر نمایندگان دولت نیز اجازه و اختیاری ندارند تا از خود ابتکار عمل نشان دهند. در نتیجه بایستی منتظر نظر رهبر و درعین حال آماده برای هر تغییری در سیاست خارجی باشند.

بیشتر از سردبیری