کرونا در آمریکا؛ جدال بر سر استفاده همه مردم از ماسک

اقدامات متناقض دونالد ترامپ، باعث سردرگمی و انتقادات گسترده‌ای شده است

دونالد ترامپ خطاب به مردم آمریکا گفته که «استفاده از ماسک داوطلبانه است» - SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

بالاخره پس از هفته‌ها بحث بر سر استفاده کردن از ماسک برای مقابله با ویروس کرونا در آمریکا، مقامات «مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌»‌ کشور از همه آمریکایی‌ها خواسته‌اند که از ماسک استفاده کنند. این درحالی است که ترامپ گفته است از ماسک استفاده نخواهد کرد. 

تا هفته پیش، توصیه‌های رسمی تاکید می‌کرد که افرادی که بیمار نیستند، لازم نیست از ماسک‌های تخصصی و جراحی استفاده کنند و اجازه بدهند که کادر پزشکی بیمارستان‌ها از چنین ماسک‌هایی استفاده کنند چرا که به دلیل هجوم مردم به وب‌سایت‌های فروش این ماسک‌ها، عملا چیزی برای بیمارستان‌ها باقی نمانده است. این در حالی‌ست که بحران شیوع کرونا در آمریکا ادامه پیدا می‌کند و بسیاری از بیمارستان‌ها اعلام کرده‌اند که در روزهای آینده ممکن است ذخایر مربوط به حفاظت‌های شخصی از جمله ماسک آنها تمام شود. 

اما حالا مقامات بهداشتی آمریکا، از مردم آمریکا خواسته‌اند که با هر چه در منزل دارند ماسک تهیه کنند و بر روی صورت خود بگذارند. این توصیه پس از آن مطرح می‌شود که تحقیقات در خصوص ویروس کرونا، بر خلاف برخی داده‌های اولیه، این موضوع را مطرح می‌کند که ویروس کووید۱۹ می‌تواند بیشتر از آن چه قبلا گمان می‌رفت، از طریق هوا به افراد منتقل شود. 

آقای ترامپ گفته است که «استفاده از ماسک داوطلبانه است». او گفت:‌ «شما می‌توانید انجام دهید یا انجام ندهید. من تصمیم گرفته‌ام که انجام ندهم. ممکن است خوب باشد. این فقط یک توصیه است، داوطلبانه.» ترامپ در توضیح اینکه چرا از ماسک استفاده نخواهد کرد گفت که او با روسای جمهوری، نخست‌وزیران، دیکتاتورها، پادشاهان و ملکه‌های کشورهای مختلف دیدار می‌کند از این ماسک استفاده نخواهد کرد. 

اگر چه براساس اطلاعات منتشر شده توسط کاخ سفید، چندین هفته است که ترامپ نمایندگان سیاسی و مقامات کشورهای دیگر را به حضور نمی‌پذیرد و جلساتی که از پیش برنامه‌ریزی شده بود، لغو شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال این توصیه‌ مقامات بهداشتی آمریکا، شبکه‌های اجتماعی پر شد از تصاویری که نشان می‌داد مردم در خانه‌های خود با استفاده از پارچه و دیگر وسایل، ماسک درست می‌کنند. موضوعی که نشان‌دهنده نگرانی روزافزونی است که به دلیل آمارهای بالای ابتلا به کرونا در آمریکا در میان مردم در ایالت‌های مختلف شکل گرفته است. 

با این وجود، اعلام استفاده از ماسک برای همه مردم و سرباز زدن از استفاده توسط خود، آخرین نمونه از موارد مختلفی است که اظهارات ترامپ در تناقض با مسوولین بهداشتی و کارشناسانی است که برای مهار کرونا در آمریکا تلاش می‌کنند، مغایرت دارد. به علاوه به گزارش نیویورک تایمز، چنین اعلامی و نادیده‌انگاری بلافاصله آن، نان دهنده بحث‌های بسیار فشرده‌ای است که در پشت درهای بسته در کاخ سفید در طی چند روز گذشته در خصوص اینکه آيا باید از روش‌های بسیار سخت‌گیرانه که تغییر جدی در زندگی اجتماعی شهروندان آمریکایی به وجود می‌آورد استفاده کرد یانه. 

مقامات بهداشتی در آمریکا روزهاست که به آقای ترامپ فشار می‌آورند که به همه مردم حتی آنها که سالم هستند توصیه کند که از ماسک یا پارچه برای پوشاندن دهان و بینی خود در زمانی که برای خرید به فروشگاه دیگر مکان‌های عمومی می‌روند استفاده کنند.

جدال بر سر تصمیماتی برای در خانه نگهداشتن مردم و یا تصمیماتی که عملا زندگی اجتماعی مردم را مختل و یا به اشکال مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد، ناشی از خودداری و بی‌میلی دونالد ترامپ برای انجام این تغییرات است. این پیام‌های متناقض از همان ابتدای مبارزه با کرونا در آمریکا ادامه داشته است. برای مثال، وقتی در ماه فوریه، مواردی از بیماری کرونا در آمریکا مشاهده شد، دولت آقای ترامپ، برای جلوگیری از سقوط بازارهای مالی و اختلال در وضعیت کار روزانه مردم این کشور، اهمیت این بیماری را نادیده گرفت و آن را بارها با آنفلونزا مقایسه کرد. موضوعی که همچنان یکی از موارد انتقاد جدی از او محسوب می‌شود. 

به علاوه در خصوص انجام تست، دستگاه‌های دولتی در فراهم کردن کیت‌تست کرونا، با سهل‌انگاری و کندی عمل کردند به نحوی که تا چندین هفته بسیاری از مراکز بهداشتی از انجام تست کرونا عاجز بودند. اما او قول داده است که روزی ۱۰۰ هزار تست انجام شود. حتی در این شرایط و در حالی که بیش از هفت هزار نفر در آمریکا جان خود را در برابر این بیماری از دست‌ داده‌اند، کارشناسان از جمله پزشکان دانشگاه‌ هاروارد می‌گویند که باید این تعداد تست چند برابر شود. 

از دیگر نکاتی که ترامپ طی چند هفته گذشته در برابر درخواست‌های زیاد مقاومت کرده است، استفاده از قدرت رییس‌جمهور برای اجبار کردن شرکت‌های خصوص برای ساخت تجهیزات و لوازم مرتبط با مراقبت‌های شخصی از جمله ماسک و حفاظ صورت وبدن و نیز دستگاه‌های کمک‌تنفسی بوده است. 

منتقدان آقای ترامپ می‌گویند او باید بسیار پیشتر، از ظرفیت‌ بخش‌خصوصی آمریکا برای ساخت این دستگاه‌ها و تجهیزات که می‌تواند جان افراد را نجات و تعداد تلفات آمریکا در این زمینه را کاهش دهد، استفاده می‌کرد. اما ترامپ در خصوص این موضوع با کندی عمل کرده است به نحوی که بیمارستان‌های نیویورک، شهری که بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن گزارش شده است، در معرض کمبود شدید چنین تجهیزاتی قرار دارند. 

و نکته آخر اینکه، پیش از این انتظارها این بود که ذخیره دولت فدرال در این زمینه کمک رسان باشد. اما جارد کوشنر، مشاور ترامپ و همسر ایوانکا ترامپ، گفته است که دخایرفدرال، «برای ماست» نه برای ایالت‌ها. سخنانی که با واکنش گسترده‌ای مواجه شد چرا که در روی وب‌سایت‌های دولتی نیز آمده است که ذخایر فدرال برای زمانی است که ایالت‌ها نیاز اضطراری به کمک دارند. 

مجموعه این تصمیمات متناقض، کند و ناکافی، ترامپ را در برابر انتقادات فراوانی قرار داده است. انتقاداتی که با توجه به اینکه امسال، او باید بار دیگر برای انتخاب مجدد با نامزد آتی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند، می‌تواند برای او هزینه زیادی داشته باشد. 

با این وجود آقای ترامپ از کنفرانس‌های خبری روزانه خود برای به روز کردن مردم در مورد تصمیمات دولت درخصوص مبارزه کرونا، برای بالا بردن سطح محبوبیت خود و نیز حمله به مخالفان خود استفاده کرده است و البته، طی چند هفته گذشته چنین جلساتی باعث بالا رفتن میزان محبوبیت به او شده است. به گزارش یک نظرسنجی توسط موسسه گالوپ، از ماه ژانویه تا ماه مارس، محبوبیت ترامپ از ۴۴ تا ۴۹ درصد افزایش یافته است. اما مشخص نیست که چنین روندی بتواند برای روزها و هفته‌های آینده ادامه پیدا کند. چرا که در صورت بالا رفتن میزان مرگ در آمریکا، وضعیت می‌تواند برای ترامپ کاملا وارونه شود. 

هم اکنون در آمریکا بیش از ۲۷۸ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند و ۷۱۵۹ نفر نیز جان خود را در برابر این بیماری از دست داده‌اند و این عددها همچنان در حال افزایش است.