پاسخ امرالله صالح به شایعات درباره کاهش اختیاراتش

معاون رییس‌جمهور افغانستان:‌ «صلاحیت کافی برای مبارزه بر ضد کرونای صغیر و کبیر را دارم»

عکس آرشیوی از امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور افغانستان - عکس از شبکه‌های اجتماعی

امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور افغانستان، در واکنش به برخی شایعات و هیاهوهای روزهای اخیر در صفحات رسانه‌های اجتماعی مبنی بر آن که گویا محمد اشرف غنی احمدزی با صدور یک فرمان اختیارات قانونی وی را محدود ساخته است با نوشتن پیامی در صفحه فیسبوکش، منتقدانش را مخاطب قرار داد و گفت: «آب نادیده، موزه (گیوه/ پاپوش/ کفش) از پا برنکشید. من خوب هستم. هسته تصمیم صمیمانه، متمرکز، هدفمند، و باساختار در محور رئیس جمهوری افغانستان، مشغول پیشبرد امور دولت‌داری و خدمت به مردم است. تشویش و شک نداشته باشید.»  

آقای صالح، افزود: «من خوب و سالمم و با رئیس جمهوری افغانستان مشغول پیشبرد امور دولت‌داری و خدمت به مردم هستم. تشویش و شک نداشته باشد، من صلاحیت کافی برای مبارزه بر ضد کرونای صغیر (ویروس) و کرونای کبیر (طالب و ترور) دارم و در محور رئیس جمهوری غنی، مشغول پیشبرد آن هستم.»

معاون نخست آقای غنی از مردم افغانستان خواست: «به خود و خانواده‌های عزیزتان فکر کنید. فرصت را غنیمت دانسته و دست به دست هم دهیم و بر ضد همه پدیده‌هایی که سلامت ملت و خاک ما را تهدید می‌کنند، به پا خیزیم.»

او تاکید کرد: «دفاع از جان و مال ملت و دفاع از خاک، بدون دولت قوی در این کشور و تصمیم‌گیری امکان ندارد. ما اهداف خویش را با برنامه دنبال می‌کنیم، زیرا افتخاری بزرگتر از خدمت‌رسانی به وطن نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این واکنش‌ها در حالی انجام می‌گیرد که محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، در فرمانی تازه‌ا‌ی صلاحیت توزیع زمین برای مهاجران و آوارگان داخلی، هماهنگی امور میان دولت و سازمان ملل متحد، نهادهای غیر دولتی و جامعه مدنی کشور را به امرالله صالح، معاون نخست خود تفویض کرده است و این فرمان آقای غنی، با واکنش‌ها و انتقاد‌های زیادی از سوی شهروندان روبه‌رو شده است.

کسانی که این فرمان آقای غنی را محدود ساختن اختیارات معاون نخست او می‌دانند، می‌گویند که غنی با صدور این فرمان تازه خواسته است اختیارات قانونی امرالله صالح را محدود سازد و اجازه ندهد که او  در امور داخلی کشور دخیل باشد.

سلیمان سعیدی، کارشناس سیاسی ساکن کابل، فرمان تازه آقای غنی را گیچ کننده و غیرقانونی خواند و  به ایندیپندت فارسی گفت: «نمی‌دانم چرا آقای غنی اختیارات یک وزارت را به معاون نخستش تفویض کرد، در حالی که توزیع زمین به نیازمندان از صلاحیت‌های وزارت مهاجران و عودت کنندگان است. به نظر من، اگر آقای غنی در نظر داشته باشد که با صدور این گونه فرمان‌ها، امرالله صالح را در تقسیم زمین‌ها و مسایل کوچک دیگر مشغول سازد و خود مانند گذشته همه امور دیگر را به‌تنهایی انجام دهد، اشتباه کرده است. نظام جدید، دولت وحدت ملی نیست که رئیس جمهوری اختیارات قانونی دومین مقام کشور را نادیده بگیرد و هر چه دلش خواست انجام دهد و عواقب خوبی نخواهد داشت.»

آقای سعیدی افزود: «اگر واقعا این فرمان برای محدودسازی اختیارات قانونی معاون نخست او باشد، امرالله صالح هم نباید با نوشتن چند سطر در فیسبوک، حقایق را پنهان کند و عملا کشور را به خودکامگی و دیکتاتوری سوق دهد. اگر می‌داند که واقعا غنی، آستین بالا زده است که اختیارات قانونی وی را به بهانه‌های مختلف محدود سازد، نباید خاموش بماند و واقعیت را بگوید و از حقوق قانونی‌ای که به عنوان مقام دوم کشور دارد، دفاع کند.»

رفیع دانش، یک کارشناس سیاسی دیگر، نیز به ایندیپندنت فارسی گفت:«اختیارات قانونی معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان روشن است، اما این فرمان تازه آقای غنی و تفویض مسئولیت نقسیم زمین برای مهاجران و عودت کنندگان داخلی نیز پرسش‌برانگیز است. امید است که هدف از این فرمان تازه محدود ساختن اختیارات آقای صالح نباشد. اگر چنین بوده باشد، صالح هم حق ندارد حقایق را پنهان کند، زیرا مردم حق دارند بدانند دولتی که به آن رای داده‌اند، به کدام سو روان است. خواست ما از آقای صلاح این است که واقعیت را هر چه باشد، بدون هراس بازگو کند.»

اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به انتقاد‌های شهروندان کشور گفته است که رئیس جمهوری غنی، با حفظ اختیارات معاون اول ریاست جمهوری، طی یک فرمان بخشی از اختیارات ویژه‌ دیگری را نیز به وی تفویض کرده است و شایعاتی که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود مبنی بر محدودیت ساختن اختیارات آقای امرالله صالح، حقیت ندارد و بی اساس است.    

بیشتر از