توصیه‌های جدید سازمان بهداشت جهانی درباره استفاده از ماسک

استفاده از ماسک صورت می تواند سرعت انتشار ویروس در میان مردم را کاهش دهد

یک پژوهش جدید در هنگ کنگ که نشان میدهد استفاده از ماسک می تواند در حفاظت مردم از ابتلا به کرونا کمک کند - Pixabay

با استناد به شواهد جدید، سازمان بهداشت جهانی توصیه های خود را در مورد استفاده از ماسک صورت در جریان شیوع ویروس کرونا، مورد تجدیدنظر قرار می دهد.

طبق توصیه های کنونی این سازمان، تنها به افراد آلوده به ویروس کرونا و کسانی که از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ مراقبت می کنند، گفته شده دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانند. 

اما به دنبال انتشار یک پژوهش جدید در هنگ کنگ که نشان میدهد استفاده از ماسک می تواند در حفاظت مردم از ابتلا به کرونا کمک کند، کارشناسان لغو توصیههای پیشین سازمان بهداشت جهانی را مدنظر قرار میدهند.

پرفسور دیوید هِیمَن، از دانشگاه بهداشت و بیماری های مناطق حاره می گوید: «طبق معمول، با فراهم شدن شواهد جدید، سازمان بهداشت جهانی سیاست خود را در مورد استفاده معمول از ماسک صورت در طول هفته جاری و هفته آینده، مورد برسی مجدد قرار خواهد داد.»

پروفسور هیمن افزود گروه های مشورتی (بهداشتی) – از جمله گروهی که زیر مدیریت او عمل می کنند – توصیه های خود را منتشر می کنند، اما احتمالا تصمیم نهایی بر فراهم بودن ماسک صورت در سطح جهانی و چارچوب راهنماهای حفاظتی جاری، مبتنی خواهد بود.

در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند تنها افراد مبتلا به عوارض کرونا از جمله سرفه یا تب و کسانی که از آن ها مراقبت می کنند از ماسک صورت استفاده کنند.

استفاده از ماسک صورت توسط مبتلایان به کووید-۱۹، از انتشار ویروس هایی که همراه با سرفه یا عطسه آن ها پخش می شود، جلوگیری می کند.

در راهنمای سازمان بهداشت جهانی آمده که ماسک های پزشکی تنها هنگامی موثر است که با تدابیر دیگر بهداشتی از جمله شستن مرتب دست ها همراه باشد. 

تجدید نظر در توصیههای این سازمان در مورد استفاده از ماسک صورت، به دنبال نتیجه گیری یک پژوهش در هنگ کنگ مدنظر قرار گرفته که روز پنجشنبه در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت، اما علنی نشد. به نظر می رسد در این گزارش آمده که استفاده از ماسک صورت می تواند سرعت انتشار ویروس در میان مردم را کاهش دهد. 

اما پرفسورهیمن که متخصص بیماریهای واگیردار است هشدار میدهد که توصیه برای استفاده از ماسک به خاطر مشکلات مربوط به استفاده درست یا نحوه صحیح دور انداختن آن، پیچیده است.

در این میان و با افزایش تقاضا برای ماسک صورت، کشورها در سراسر جهان با کمبود ماسک رو به رو شده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مزون‌های مد اعلام کردهاند کارخانههایشان دست به تولید ماسک خواهند زد. این در حالی است که کادر پزشکی در آمریکا ناگزیر از تولید تجهیزات حفاظتی خود شده است.

با توجه به اینکه ویروس کووید ۱۹ می تواند از طریق افرادی که هیچگونه عوارضی ندارند، منتشر شود، برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله اتریش و جمهوری چک مقرر کرده اند که همه مردم باید در اماکن عمومی از ماسک صورت استفاده کنند.

به گزارش رویترز، در سطح جهانی، بیش از ۹۳۵ هزار نفر به ویروس کرونا آلوده شده و طبق آمار رسمی، دستکم ۴۶.۹۰۰ نفر بر اثر عوارض آن درگذشته اند. 

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان