قرنطینه اردوگاه پناهجویان در یونان به دنبال ابتلای ۲۰ تن به کرونا

دولت یونان می‌گوید اردوگاه‌های پرازدحام یک «بمب ساعتی»‌ است

یک نهاد غیرانتفاعی در حال توزیع ماسک دست‌ساز در اردوگاه پناهندگان در لسبوس یونان، ۲۸ مارس- Manolis LAGOUTARIS / AFP

به دنبال ابتلای ۲۰ پناهجوی مستقر در یکی از اردوگاه‌های یونان به ویروس کرونا، دولت این کشور کل اردوگاه را در قرنطینه قرار داده است.

روز پنجشنبه، وزارت امور پناهجویان یونان اعلام کرد که به دنبال ابتلای یک زن جوان که به تازگی در بیمارستانی در آتن وضع حمل کرده است، ۶۳ نفر تحت آزمایش کووید ۱۹ قرار گرفته‌اند. 

این مادر جوان ۱۹ ساله، نخستین مورد ابتلا به کرونا در میان ده‌ها هزار پناهجوی مقیم در اردوگاه‌های پر تجمع پناهندگان در سراسر یونان است که حتی دولت یونان آن را «یک بمب ساعتی» توصیف کرده است.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، در ساعات شب چهارشنبه گفت: «شرایط به هیچ وجه ایده‌آل نیست، اما باید خاطرنشان کنم که یونان اساسا در رویارویی با این معضل تنهاست. ما به اندازه کافی از اتحادیه اروپا کمک دریافت نکرده‌ایم.»

وزارت امور پناهجویی یونان گفته است که هیچ یک از ۲۰ نفری که در اردوگاه «ریتسونا» تست کرونای آنان مثبت بوده است، عوارض کووید ۱۹ را نشان نداده‌اند.

اردوگاه ریتسونا در ۷۲ کیلومتری آتن که محل اسکان موقت صدها پناهجو است با نظارت پلیس به مدت ۱۴ روز زیر قرنطینه قرار خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات وزارتخانه مذکور ضمن اشاره به این که هیچ یک از موارد جدید ابتلا به کرونا عوارضی نشان نداده‌اند، گفته است که آزمایش ساکنان اردوگاه ادامه دارد.

لیلا بوُدوُ، مسئول سیاست و دفاع آژانس امداد «کاریتاس اروپا»، می‌گوید:«این خبر آنچه را ما بارها گفته‌ایم، تایید می‌کند – باید به فوریت مهاجران را از جزایر یونان خارج کنیم و به سایر کشورهای اتحادیه اروپا بفرستیم.» 

یونان نخستین مورد ابتلا به کرونا را در پایان ماه نوامبر گزارش کرد. تاکنون ۱۴۱۵ نفر در یونان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و ۵۰ نفر از عوارض آن جان سپرده‌اند. یونان دروازه پناهجویانی است که از جنگ و فقر در خاورمیانه و دیگر نقاط می‌گریزند. در جریان بحران مهاجرت در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، بیش از یک میلیون نفر از خاک یونان گذشتند و وارد اروپا شدند.

اما آوارگانی که همچنان در این مناطق مانده‌اند، با شیوع ویروس کرونا به آن نواحی با یک بحران رو‌به‌رو خواهند شد. افراد کادر پزشکی در سوریه به ایندیپندنت گفته‌اند که از هیچ توان و امکانی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ برخوردار نیستند؛ و پزشکان مستقر در لیبی می‌گویند هم اکنون نیز درگیر گروه‌های کثیر زخمیان جنگ هستند. 

سازمان ملل متحد و نهادهای خیریه، در مورد وضع آوارگانی که در جریان این همه‌گیری، در مناطق جنگ‌زده از دسترسی به منابع اصلی و لازم محرومند، اظهار نگرانی کرده‌اند. اخیرا، فیلیپو گراندی، رئیس اداره آوارگان سازمان ملل، با درخواست کمک‌های فوری گفت: «برای کسانی که در اردوگاه‌های پرجمعیت قادر به حفظ فاصله نیستند، زمان همبستگی و شفقت فرا رسیده است.»

یان اِگلند، عضو شورای آوارگان نروژ، در اوایل هفته جاری گفت:«آن هنگام که ویروس کرونا به اردوگاه‌های پرجمعیت سرایت کند یا به کشورهایی که در جنگ تخریب شده‌اند، جایی که بیمارستان ها بمباران شده و نظام درمانی سقوط کرده است، نتیجه آن بس بیرحمانه خواهد بود.»

نشریه «لوِ پاریزین» گزارش می‌دهد که موارد آلودگی به ویروس کرونا در یونان، با تست مثبت دو مهاجر در ناحیه «کاله» فرانسه همزمان شده است. این نشریه می‌نویسد که مقامات فرانسه در حال نهایی کردن ایجاد سرپناه برای حدود یک هزار مهاجرانی هستند که هم اکنون در «کاله» زندگی می‌کنند.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان