آیا بداخلاقی‌های ترامپ برای انحراف افکار عمومی است؟

اگر حق با ترامپ باشد، نانسی و اگر حق با نانسی باشد، ترامپ وانمود به غضب می کند

دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ گفته بود:«من دارای خلق و خوی برنده هستم. او {هیلاری کلینتون} خلق و خوی بدی دارد». مطمئناً رییس جمهور ایالات متحده، برخلاف ادعای خوش اخلاقی، رفتارهای بداخلاقی زیادی دارد. هر وقت کسی چیزی بگوید که او دوست نداشته باشد، تلاش می‌کند که همه چیز را به هم بریزد. اغلب در توئیتر، اما بعضی اوقات در کنفرانس‌های خبری، از جمله در مصاحبه خبری ظاهراً بدون برنامه چند روز پیش در باغ رُز کاخ سفید، که این کار را انجام داد. آیا نباید «رهبر جهان آزاد» سعی کند رفتارش را کنترل کند؟

چند روز پیش، رئیس جمهور آمریکا کارهای غیر عادی زیادی انجام داد. پس از سه دقیقه، از جلسه‌ای که با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و چند نماینده دموکرات در مورد زیر‌ساخت‌های آمریکا داشت، ناگهان بیرون آمد و بلافاصله اعلام کرد تا زمانیکه تحقیقات در مورد ریاست جمهوری وی پایان نگیرد، هیچ قانونی را در این زمینه تصویب نخواهد کرد. وی سپس در باغ رُز گشتی زد و برای یک «مصاحبه خبری برنامه‌ریزی نشده»، پشت تریبونی ایستاد که با پوسترهای گرافیکی علیه بازرس مولر که شامل نوشته‌های «بدون تبانی، بدون ممانعت» بود و با حروف بزرگ تایپ شده آبی رنگ نشان داده می‌شد، گفت: «به جای اینکه با قدم‌های شاد و خوشحال به این جلسه بروم، رفتم تا به افرادی نگاه کنم که فقط می‌گفتند من دارم لاپوشانی می‌کنم. من در مورد هیچ چیز لاپوشانی نمی‌کنم».

در پی این اظهارات، سخنگوی کاخ سفید، که گردنبند مرواریدی به گردن داشت، به علت جریحه‌دار کردن احساسات رئیس جمهور به دموکرات‌ها حمله کرد و مجدداً گفت که صحبت‌های داخل باغ رز، که با تصاویر و جزوه‌ها همراه بود، کاملاً اتفاقی بوده است.

سپس مشاجره عجیبی میان مشاور رییس جمهوری «کِلی‌اَن کانوِی» و نانسی پلوسی در‌گرفت، طوری که کانوِی، پلوسی را متهم می‌کرد که با او مانند «خدمتکارش» رفتار کرده و نه «یک خانم خیلی حرفه‌ای».

من مطمئن نیستم پیش از جلسه زیر‌ساخت‌ها ترامپ چطور فهمیده بود که نانسی پلوسی گفته او «بخشی از لاپوشانی» بوده است. اما اطمینان دارم آنها ویدیو کوتاهی را به او نشان داده‌اند که در فاکس نیوز پخش شده و چون آنرا دیده بود، آنقدر عصبانی شده بود که در کاخ سفید چنین رفتاری از خود نشان داد. یا شاید هم این طور نبوده است.

ممکن است رییس جمهور از موضوع «دست داشتن در لاپوشانی» به عنوان عذر و بهانه‌ای برای شرکت نکردن در جلسه‌ای که به هر روی برای آن آماده نبوده استفاده کرده است. این چیزی بود که نانسی پلوسی در کنفرانس خبری خود گفت و هشدار داد که این بحران از قبل طراحی شده فقط برای انحراف افکار عمومی از یک بی‌کفایتی دیگر بود. برای اثبات این ادعا، نانسی پلوسی به نامه‌ای اشاره کرد که ترامپ شب قبل از جلسه فرستاده بود: «ترامپ در نامه‌ آن شب اخطار داده بود که معامله زیر‌ساخت‌ها را فقط به شرطی انجام خواهد داد که ابتدا کنگره قرارداد تجاری جدید که وی با مکزیک و کانادا بسته است را تصویب کند».

مانند بسیاری از مسایل دیگر در دنیای ترامپ، بسیار مشکل است واقعیت را از دروغ‌های عجیب و غریب برای سر‌پوش گذاشتن بر همه چیز تفکیک کرد. اما در هر صورت یک چیز کاملاً آزار دهنده درباره کاخ سفید وجود دارد و آن اینکه رئیس جمهور از بعضی رفتارها به عنوان عذر و بهانه برای مسایلی که در انجام دادن آنها ناتوان است و یا علاقه‌ای ندارد، استفاده می‌کند.

این کاخ سفید، به شکل بی‌سابقه‌ای، نمایش‌های مشاجره و کشمکش برای انحراف افکار عمومی از دیگر مسایل به راه می‌اندازد. خیلی مسایل دیگر هست که دنیای ترامپ ممکن است بخواهد از آنها دوری کند. گزارش مالیاتی رییس جمهور، که به نظر می‌رسد قرار است به زودی منتشر شود؛ شش کودک مهاجر که در رسوایی مرزی ترامپ کشته شده‌اند؛ ممانعت «بیل بار»  وزیر دادگستری از انتشار بدون سانسور گزارش بازرس مولر به کنگره؛ و بعد موضوع «جاستین آماش»، نماینده کنگره از حزب جمهوریخواه که خواستار استیضاح ترامپ شده است.

 هر کاری که در کاخ سفید انجام می‌دهند، حقیقت تلخ این است که یا ما رئیس جمهوری داریم که تحت کنترل رفتار ناپایدار خود است و یا رئیس جمهوری داریم که از حالت‌های مختلف روحی خود به‌عنوان بهانه‌ای برای انجام ندادن کارها استفاده می‌کند. این دو وضعیت کاملاً بی ارتباط با یکدیگر است، چراکه هر دو حالت وحشتناک و غریب و آزار‌دهنده است. آنچه مهم است، این است که مردم آمریکا با دو احتمال قابل سرزنش روبرو هستند: یا رئیس جمهور آنها واقعاً یک بچه ناز نازی است که فقط به فکر حال خودش است و نه چیز دیگر، و یا فردی است که وانمود می‌کند که بچه ناز نازی است که فقط به فکر خودش است و نه هیچ چیز دیگر.   

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه