خبررسان واتس‌اپی سازمان جهانی بهداشت در خدمت میلیون‌ها کاربر

این گپ‌ربات نرم‌افزاری توصیه‌هایی درباره مبارزه با کرونا عرضه می‌کند

 این خبررسان تازه‌ترین گزارش‌های وضعیت و آمار را ارائه می‌دهد- REUTERS 

سازمان جهانی بهداشت(WHO) با همکاری واتس‌اپ و فیسبوک، اطلاعات حیاتی را در مورد ویروس جهان‌گستر کرونا کووید۱۹، مستقیماًً در اختیار میلیاردها کاربر می‌گذارد.

خبررسان هشدار بهداشتی WHO برای مقابله با انتشار اطلاعات نادرست راجع به این ویروس مرگبار، در هفته‌های اخیر در رسانه‌های اجتماعی پا گرفته است.

در وب‌نوشت سازمان جهانی بهداشت آمده است: «این خبررسان تازه‌ترین اخبار و اطلاعات را راجع به ویروس کرونا شامل جزییات نشانگانی، چگونگی اقدامات حفاظتی در برابر آن و غیره، در اختیار اقشار مختلف، از سران حکومت و امدادگران بهداشت تا اقوام و دوستان، می‌گذارد.»

«این خبررسان همچنین تازه‌ترین گزارش‌های وضعیت و آمار را بی‌درنگ ارائه می‌دهد تا تصمیم‌گیرندگان دولتی با کمک آن‌ها بتوانند از سلامت مردم حفاظت کنند.»

این خدمات رایگان را می‌توان با افزودن شماره +41 22 501 76 55  به فهرست شماره‌تلفن‌های گوشی‌ها، یا کلیک کردن روی پیوندنشانی مستقیم مکالمه واتس‌اپی با گپ‌ربات نرم‌افزاری WHO  فعال کرد.

کاربر می‌تواند با وارد کردن کلمه« hi» (سلام) در بخش مکالمه، به گستره‌ای از گزینه‌ها شامل «تازه‌ترین آمار»، «خودحفاظتی» و «توصیه‌های مسافرتی» دست یابد که اطلاعات مفصل‌تری در مورد این ویروس جهان‌گستر به دست می‌دهند.

به مقابله با افسانه‌پردازی‌ و شایعه‌پردازی در مورد این ویروس جهان‌گستر هم توجه داشته‌اند و به کاربران راجع به خطرات پیروی از توصیه‌های منابع دست‌چندم هشدار داده‌اند.

بنا به این گپ‌ربات نرم‌افزاری، «دست‌خشک‌کن کرونا را از بین نمی‌برد» و« اگر ویروس وارد بدن شده باشد، اگر به سرتاپای خود هم الکل یا کلر بپاشیم ویروس را نخواهد کشت.»

اندرو پتیسون، مدیر بخش راهکارهای دیجیتالی سازمان جهانی بهداشت، به تازگی پدیده انتشار اطلاعات نادرست در مورد کرونا را «شیوع اطلاعات نادرست» نامیده است که «سریع‌تر از خود ویروس انتشار می‌یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان وابسته به سازمان ملل، می‌گوید به لطف انبوه کاربرانی که واتس‌اپ دارد، می‌توان خدمات این خبررسان را در اختیار ۲ میلیارد نفر گذاشت.

خبررسان هشدار بهداشتی در عرض چند روز بعد از آن که در آفریقای جنوبی در ۲۰ مارس راه‌اندازی شد،  ۱۰ میلیون کاربر به دست آورد و سازمان جهانی بهداشت اکنون در پی عرضه آن به زبان‌های بیش‌تر است.

در حال حاضر این خبررسان به زبان انگلیسی است، ولی قرار است به بیش از ۲۰ زبان در اختیار کاربران واتس‌اپ در سراسر جهان قرار گیرد.

واتس‌اپ که یکی از غول‌های حوزه پیام‌رسانی است، در توییتر اعلام کرد: «همکاری با سازمان جهانی بهداشت برای ارایه این خدمات ساده و گرفتن مستقیم تازه‌ترین اطلاعات از کارشناسان در بستر واتس‌اپ، افتخار بزرگی است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی