تمدید مرخصی نازنین زاغری تا پایان فروردین

وزیر امور خارجه بریتانیا این اقدام را بارقه‌ای از امید در تاریکی دانسته است

خبر تمدید دو هفته‌ای مرخصی این زندانی سیاسی با واکنش جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز مواجه شده است- AFP

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی می‌تواند دست‌کم تا پایان فروردین ماه خارج از زندان باشد. این خبر را ریچارد رتکلیف، همسر این زندانی سیاسی منتشر کرده است.

خانم زاغری از روز ۲۷ اسفندماه در خارج از زندان به‌سر می‌برد. مقام‌های امنیتی به او پابندهای مکان‌یاب بسته‌اند تا تنها در محدوده تعیین‌شده حضور داشته باشد.

این شهروند ایرانی-بریتانیایی در روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵، پیش از آنکه ایران را به مقصد بریتانیا ترک کند، در فرودگاه از سوی ماموران امنیتی دستگیر شد. گابریلا، دختر خردسال خانم زاغری نیز او را در این سفر ناتمام همراهی می‌کرد.

اعطای مرخصی به خانم زاغری پس از آن رخ داد که مقام‌های قضایی اعلام کردند به دلیل نگرانی از شیوع کرونا در زندان‌های ایران به تعداد زیادی از زندانی‌ها مرخصی خواهند داد.

خبر تمدید دو هفته‌ای مرخصی این زندانی سیاسی با واکنش جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز مواجه شده است. هانت در توییتر خود نوشته که این رویداد «بارقه‌ای از امید در دل تاریکی‌ها است» و اظهار امیدواری کرده که خانواده زاغری رتکلیف بتوانند دوباره در کنار هم جمع شوند.

گابریلا، دختر نازنین و ریچارد، مهرماه سال گذشته از ایران خارج و به پدرش سپرده شده است. او از زمان دستگیری مادرش در وضعیتی بلاتکلیف و نزد خانواده خانم زاغری زندگی می‌کرد.

مقام‌های امنیتی، خانم زاغری را به جاسوسی و «مشارکت در براندازی نرم» متهم کرده‌اند. خانم زاغری، همسر او و مقام‌های بریتانیایی این ادعا را رد کرده‌اند.

چند ماه پس از دستگیری، قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، خانم زاغری را به پنج سال زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است.

در سال‌های گذشته مقام‌های ایران، آزادی این شهروند ایرانی-بریتانیایی را با دعواهای حقوقی دو کشور گره زده‌اند و از او به عنوان ابزار فشار برای بازگرداندن مطالباتشان از بریتانیا استفاده می‌کنند.

بیشتر از