ائتلاف "فتح" همچنان به مخالفت خود با عدنان زرفی ادامه می دهد ‏

تأخیر تشکیل دولت، عراق را در تمام عرصه دچار بحران می کند

ضد عفونی کردن خیابان ها در بغداد.‏ عکس از: ‏AFP‏

در حالی که تلاش ها برای تشکیل دولت جدید عراق ادامه دارد و اغلب رهبران احزاب و گروه های سیاسی در صدد بیرون کشیدن عراق از بن بست سیاسی کنونی هستند، اما ائتلاف "فتح" به رهبری هادی العامری و شماری دیگر از جناح های مخالف سعی دارند مانع تشکیل کابینه توسط عدنان زرفی، نخست وزیر جدید عراق شوند. گروه های مخالف یاد شده که وفاداری شدیدی به دولت ایران دارند، بهانه های بسیاری را برای رد عدنان زرفی مطرح می کنند و تأکید دارند که در فرایند تعیین عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر، تعهدات و شروط لازم رعایت نشده است. افزون بر آن، این گروه ها عدنان زرفی را یک گزینه آمریکایی قلمداد می کنند که از طرح خروج نیروهای خارجی از کشور حمایت نمی کند، همچنان نگرانی از هدف قرار گرفتن شبه نظامیان و محدود کردن سلاح به دست نیروهای دولتی، عامل دیگری برای مخالفت این گروه ها با عدنان زرفی است.

در همین حال، گفته می شود تلاش های گروه های شیعه مذهب طرفدار عدنان زرفی برای متقاعد کردن گروه های مخالف ادامه دارد تا زمینه تشکیل کابینه فراهم شود.

حامیان عدنان زرفی می گویند: با توجه به شرایط استثنایی و فرو افتادن کشور در بحران بیماری کرونا و چالش های اقتصادی روزافزون، عراق نیاز مبرم به نخست وزیری دارد که اختیارات کامل را در دست داشته باشد. البته شکی نیست که حمایت آمریکا از عدنان زرفی و کاهش میزان نفوذ ایران در عراق می تواند مسیر تصویب کابینه جدید را در مجلس عراق هموار کند، اما گروه های مخالف، از یک سو تلاش دارند عدنان زرفی را پیش از تشکیل کابینه وادار به کناره گیر کنند و از سوی دیگر، اصرار دارند که کابینه عدنان زرفی هرگز نمی تواند از پارلمان رای اعتماد کسب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، امجد العقابی، نماینده ائتلاف "سائرون" در پارلمان می گوید: عدنان زرفی از طریق کمیسیون 7 نفره تعیین نشده است بلکه انتخاب وی به عنوان نخست وزیر با موافقت اکثریت احزاب و جناح های سیاسی از جمله احزاب بزرگ سیاسی شیعه مذهب صورت گرفته است، زیرا کمیسیون 7 نفره پس از رایزنی ها بسیار تصمیم گرفته بود سهیل النعیم را به عنوان نخست وزیر پیشنهاد کند اما پیش از آن که این تصمیم اعلام شود، از آن صرف نظر صورت گرفت. العقابی افزود: در حالی که زمان بحث و بررسی بر سر تعیین نخست وزیر، گذشته است و اکثریت احزاب و جناح های سیاسی موافقت خود را با تشکیل دولت به رهبری عدنان زرفی اعلام کردند اما ائتلاف فتح تا کنون در تلاش برای ابراز مخالفت با تعیین عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر جدید عراق است.

در مقابل، محمد الغبان، رئیس گروه نمایندگان ائتلاف "فتح" در پارلمان عراق خواستار کناره گیری عدنان زرفی از سمت نخست وزیری شده است. وی با نشر پیامی در تویتر نوشته است: موضع ائتلاف فتح با سازوکاری که بدون رعایت هنجارهای سیاسی به تعیین عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر پرداخته است ثابت و تغییر ناپذیر است.

در همین حال، شبه نظامیان کتائب حزب الله عراق ادعای را مطرح می کنند که ایالات متحده قصد دارد در همکاری با برخی از مقامات امنیتی و نظامی عراق دست به کودتای نظامی بزند. آن ها هشدار دادند که در صورت اقدام به چنین امری، تمام پایگاه ها نظامی و تأسیسات امنیتی و اقتصادی آمریکا هدف حمله قرار خواهد گرفت.

در پیوند به این موضوع، عزیز جبر شیال، کارشناس امور سیاسی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: مخالفت ائتلاف "فتح" با عدنان زرفی از آن جا سرچشمه می گیرد که ائتلاف فتح خود را به عنوان بزرگ ترین جناح سیاسی در عراق می داند، در حالی که این ائتلاف، حمایت مردمی اندکی با خود دارد. در مقابل، فراکسیون "سائرون" به رهبری مقتدی صدر که از تعیین عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر حمایت می کند، نه تنها نفوذ سیاسی بیشتری نسبت به ائتلاف فتح داشته بلکه از حمایت مردمی گسترده ای نیز برخوردار است. وی افزود: قدرت ائتلاف فتح در همراه داشتن گروه های مسلح و حمایت ایران خلاصه می شود و رهبران ائتلاف فتح سعی می کنند، با استفاده از حضور شبه نظامیان در کنار خود، سایر گروه های سیاسی را تهدید کنند و آن ها را وادار به رد کابینه پیشنهادی عدنان زرفی کنند.

عزیز جبر علاوه کرد: عدنان زرفی با داشتن حمایت مقتدی صدر می تواند به پیروزی برسد اما مشکل این جا است که مقتدی صدر ممکن است در هر لحظه موضع خود را تغییر دهد. البته کاهش تأثیر نفوذ ایران در عراق، فرصت مناسبی را برای عدنان زرفی در پارلمان فراهم می کند تا رای اعتماد را به دست آورد اما به رغم گذر این چالش، کابینه جدید با دشواری های بی شمار دیگری رو به رو است و بعید به نظر می رسد که بدون حمایت گسترده ای بین المللی، عدنان زرفی موفق به تشکیل دولت شود.

در پاسخ به پرسشی در مورد ادعاهای برخی از گروه های مسلح مبنی بر تصمیم آمریکا برای انجام کودتای نظامی در عراق، عزیز جبر گفت: هدف از مطرح کردن این گونه اتهامات، تلاش برای جلوگیری از تشکیل دولت به رهبری عدنان زرفی است.

از جانب دیگر، احسان الشمری، رئیس مرکز پژوهش های سیاسی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: مخالفت ائتلاف فتح با عدنان زرفی ناشی از اختلافات ایدئولوژیک است، اما در صورت برآورده شدن منافع سیاسی، بسیاری از اعضای این ائتلاف موضع گیری خود را تغییر خواهند داد، البته هدف از تلاش های کنونی ائتلاف فتح، کسب منافع بیشتر در دولت بعدی عراق است. نامبرده افزود: مطرح کردن صحبت در مورد کودتای نظامی، ناشی از مخالفت عدنان زرفی با ادامه حضور شبه نظامیان است، بنابر این، گروه های مسلح که آینده خود را در سایه دولت عدنان زرفی در خطر می ببینند، سعی دارند توطئه های متعددی را به منظور جلوگیری از تشکیل دولت مطرح کنند. الشمری در ادامه صحبت هایش گفت: اگر به زودی جایگزینی برای عادل عبد المهدی تعیین نشود، عراق با دشوار ترین چالش های سیاسی، اقتصادی و امنیتی رو به رو خواهد شد، گذشته از آن که شیوع ویروس کرونا ملت را به شدت دچار وحشت و اضطراب کرده است.

در همین حال، معن الجبوری، کارشناس امور استراتژیک عقیده دارد که عامل اصلی مخالفت گروه های وفادار به ایران با عدنان زرفی، برگرفته از سیاست های است که نخست وزیر جدید قصد دارد در صورت پیروزی در پارلمان، آن ها به اجرا در آورد و البته عمده ترین تصمیم عدنان زرفی، انحلال شبه نظامیان و گروه های مسلح عراقی است که خارج از چارچوب ارتش و پلیس، سلاح در دست دارند و سیاست های خود را با زور تفنگ بر دیگران تحمیل می کنند. با توجه به همین نگرانی، گروه های مسلح عراقی وفادار به ایران به ویژه رهبران حشد شعبی سعی می کنند مانع رسیدن عدنان زرفی به قدرت شوند.

در پیوند به مطرح شدن صحبت کودتای نظامی، الجبوری گفت: دولت کنونی عراق با حمایت و همکاری آمریکا تشکیل شده است، بنابر این، واشنگتن نیازی به کودتا در بغداد ندارد و البته نفوذ ایران نیز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق به شدت کاهش یافته است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia