تجدید نظر در اهمیت استفاده از ماسک برای جلوگیری از کرونا

توصیه سازمان بهداشت جهانی:‌ استفاده ماسک توسط افراد مبتلا و کادر پزشکی

مردی در حال حمل غذا بر روی دوچرخه در شهرنیویورک در حالی که ماسک حفاظتی بر صورت زده است- Angela Weiss / AFP

با گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، این سوال که آیا استفاده از ماسک برای شهروندان برای جلوگیری از شیوع به این ویروس سودمند است یا نه، همچنان با جواب‌های مختلفی روبرو می‌شود. 

در آمریکا با وجود آنکه مقررات و یا راهنمایی‌های داده شده توسط مقامات رسمی می‌گوید که ماسک تنها برای کسانی که نشانه‌های بیماری را دارند آن هم برای جلوگیری از سرایت دادن ویروس به بقیه موثر است، به گزارش نیویورک تایمز، برخی از کارشناسان اندک اندک از این سخن می‌گویند که ماسک می‌تواند برای افرادی که حامل ویروس نیستند هم موثر باشد.

سازمان بهداشت جهانی و همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌ در آمریکا، هر دو می‌گویند که استفاده از ماسک لزوما افراد سالم را از مبتلا شدن به ویروس کرونا زمانی که برای امور روزانه زندگی خود به خیابان‌ها می‌روند، حفاظت نمی‌کند. 

مقررات رسمی همچنان بر این موضوع تاکید دارد که ماسک باید برای کسانی استفاده شود که بیمار هستند و همچنین افرادی که در کادر پزشکی بیمارستان‌ها هستند. به گفته آنها افراد دیگر، باید همان اصول معروف بسیار گفته شده از جمله شستن دائمی دست و رعایت فاصله حدود دو متری از بقیه افراد را رعایت کنند. 

اما ظاهرا وضعیت در حال تغییر است. دلیل آن هم افزایش پرشمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در آمریکاست که این کشور را در مرکز این اپیدمی جهانی قرار داده است و حتی تعداد افراد شناسایی شده، از آمارهای رسمی اعلام شده از کشور چین، ایتالیا و دیگر کشورها هم پیشی می‌گیرد. موضوعی که نشان می‌دهد در حال حاضر آمریکایی‌های بیشتری در معرض خطر مبتلا شدن به این ویروس هستند. برای همین افراد سالم، به خصوص آنهایی که مشاغلی دارند که باید حتما از خانه خارج شوند، و در تماس با دیگر افراد باشند، ممکن است استفاده بیشتر از ماسک را در نظر بگیرند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی پزشکان گفته‌اند که با وجود اینکه ماسک زدن، لزوما از ابتلای افراد سالم به ویروس کرونا جلوگیری نمی‌کند، و جایگزین موارد دیگری چون شستن دست و فاصله‌گیری اجتماعی نمی‌شود، اما «بهتر از هیچ چیز» است. 

از سوی دیگر باید در نظر داشت که پوشیدن ماسک می‌تواند احتمال اینکه افراد به صورتشان دست بزنند را کاهش دهد. دست زدن به صورت پس از تماس با سطحی که به ویروس آلوده شده است یکی دیگر از مواردی است که باعث ابتلای افراد به ویروس کرونا می‌شود. 

به علاوه استفاده از ماسک علامتی است برای یادآوری اینکه جامعه در حال مبارزه با یک اپیدمی است و اینکه باید همچنان موضوع فاصله‌گیری اجتماعی و بهداشت شخصی را رعایت کرد. 

از طرف دیگر استفاده از ماسک می‌تواند نشان دهنده یک نوع همبستگی‌اجتماعی باشد به این معنی که افراد نشان می‌دهند که همه شهروندان در خصوص اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه لازم برای تحت کنترل درآوردن این بیماری، همکاری می‌کنند. 

ماسک کمک می‌کند که ترشحات از دهان و بینی  بیرون نرود. ولی افراد را مقابل چنین ترشحاتی لزوما محافظت نمی‌کند. شاید به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که تنها کسانی که به این ویروس مبتلا شده‌اند از ماسک استفاده کنند تا به این وسیله دیگرانی را که در تماس نزدیکی با آنها هستند، از ابتلای به ویروس کرونا محافظت کنند. 

اگر کادر پزشکی و مراقبتی در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها از ماسک استفاده می‌کنند، دلیلش این است که این افراد در معرض تماس دائمی با بیمارانی هستند که به ویروس کرونا مبتلا هستند و در برخی موارد حتی مجبورند به بیماران برای انجام دادن برای امور پزشکی نزدیک شوند. بنابراین نیاز به ماسک توسط آنها ضروری است. اما اگر افراد سالم هم شروع به ذخیره‌سازی ماسک‌های جراحی و یا دیگر ماسک‌های موثر در ابتلا به ویروس، از جمله ماسک ان-۹۵ کنند، باعث می‌شوند کسانی که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا هستند، با مشکل کمبود ماسک مواجه شوند. 

به نوشته نیویورک تایمز، برخی مطالعات مربوط به اپیدمی آنفلوآنزا نشان می‌دهد که زمانی که ماسک ان-۹۵ در دسترس نباشد، ماسک‌های جراحی، تا حدی برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا کمک می‌کند. اگر همین استفاده از ماسک با رعایت اصول بهداشتی دیگر مانند شستن مرتب دست‌ها همراه شود، خطر ابتلا به ویروس کرونا کاهش پیدا خواهد کرد.

بیشتر از جهان