تحریم پخش کنفرانس خبری روزانه ترامپ توسط چندین شبکه آمریکایی

اظهارات غیردقیق پزشکی و خطر برای جان مردم دلیل این تصمیم است

دونالد ترامپ در جریان یکی از جلسات روزانه کارگروه مبارزه با کرونا در کاخ سفید - Alex Wong/AFP
 

برخی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ در کنفرانس‌های خبری روزانه کاخ سفید درباره ویروس کرونا، از پخش این جلسات روزنامه خودداری کردند. این شبکه‌ها می‌گویند ترامپ در این جلسات، بعضا وارد حوزه‌هایی می‌شود که اظهارات متخصصان بهداشت و سلامت عمومی را نقض می‌کند و این می‌تواند برای مردم «خطرناک» باشد. 

شبکه‌هایی مانند سی ان ان، ام اس ان بی سی، ای بی سی، ان بی سی نیوز، و همچنین شبکه سی بی اس، کنفرانس‌های مطبوعاتی روزانه ترامپ را که برخی موارد از یک ساعت هم بیشتر است، پوشش نخواهند داد. دوشنبه، اولین بار طی چند هفته گذشته بود که این کنفرانس‌های روزانه از این شبکه‌ها پخش نشد. اگر چه شبکه فاکس نیوز، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌ها نزد رئیس ‌جمهوری آمریکا، همچنان به پخش این کنفرانس مطبوعاتی اقدام کرد. 

 شبکه‌ فاکس نیوز، یک شبکه کابلی محسوب می‌شود و با وجود این که بین طرفداران ترامپ هواداران زیادی دارد، اما در مقایسه با شبکه‌هایی مانند ای بی سی و یا سی بی سی که شبکه‌های غیرکابلی و مجانی هستند، از مخاطبان بسیار کمتری برخوردار است. این برای آقای ترامپ که طی هفته‌های گذشته از این کنفرانس‌های خبری به عنوان وسیله‌ای برای افزایش محبوبیت خود و همچنین انتقاد از مخالفان و انتقاد از رسانه‌ها استفاده کرده بود، ناراحت کننده خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اصرار ترامپ بر اینکه مردم آمریکا باید به سر کار بازگردند و اصول بهداشتی را در محل کار رعایت کنند و این که اقتصاد کشور نمی‌تواند بیشتر از این صدمه بخورد، طی روزهای گذشته در آمریکا در این زمینه که آیا اقتصاد اولویت دارد یا جان مردم، بحث زیادی ایجاد کرده است. دکتر آنتونی فاوچی، یکی از اعضای کارگروه مبارزه باکرونای آمریکا که از برجسته‌ترین متخصصان این کشور محسوب می‌شود، گفته است که این ویروس است که مشخص می‌کند چه زمانی مردم به سر کار برمی‌گردند. او تاکید کرده است که درخانه ماندن مردم حداقل «چندین هفته» به طول خواهد انجامید. اما ترامپ در کنفرانس خبری خود، گفته است ۱۲ آوریل را برای بازگشت در نظر گرفته است.  

منتقدان آقای ترامپ از شبکه‌های تلویزیونی خواسته بودند که چنین کنفرانس‌های خبری را به صورت زنده پخش نکنند. ریچل مادو، مجری یکی از برنامه‌های پرطرفدار لیبرال در شبکه ام اس ان بی سی، گفته است «این جان مردم را خواهد گرفت.» اشاره او به توصیه‌هایی بوده است که ترامپ در این کنفرانس‌های خبری مبنی بر بازگشت زودهنگام مردم به کار مطرح کرده است. 

این موضوع البته تنها به شبکه‌های تلویزیونی یاد شده محدود نمی‌شود. برخی از شبکه‌های رادیویی هم اعلام کرده‌اند که از پخش این کنفرانس‌های خبری خودداری خواهند کرد. 

به‌روز شدن مردم با آخرین اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا و اقدامات دولت، اهمیت زیادی دارد. اما به نظر می‌رسد که این برنامه‌ها عملا در دست آقای ترامپ به عنوان یک اهرم تبلیغاتی برای ترویج سیاست‌ها و ایده‌های خود استفاده می‌شود، تا آن که صرفا تنها آخرین خبرها و پیشرفت‌ها و نیازها با مردم در میان گذاشته شود. 

در این کنفرانس‌های خبری افرادی مانند دکتر فاوچی که مدیر مرکز ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکاست، نیز صحبت می‌کنند. اما منتقدان می‌گویند که آنها اجازه می‌دهند که آقای ترامپ اظهارات غیردقیقی را در خصوص پاسخ دولت درخصوص شیوع ویروس کرونا منتشر کند؛ اظهاراتی که نظر این متخصصان مبنی بر ضرورت حضور مردم در خانه‌های خود برای مقابله با این ویروس را نقض می‌کند. 

اظهارات تناقض آمیز دونالد ترامپ و مطرح کردن برخی اطلاعات غیردقیق پزشکی و درگیر شدن با خبرنگاران و حمله به آنها، این سوال را به وجود آورده بود که تا چه حد چنین کنفرانس‌های خبری می‌تواند سودمند باشد و برای افکار عمومی، خیررسان. 

شبکه سی بی اس گفته است که این کنفرانس‌های خبری را هر زمان که ممکن باشد، پخش خواهد کرد، اما از پخش مستقیم روزانه آن خودداری خواهد کرد. 

این اقدام شبکه‌های تلویزیونی با خشم سخنگوی کاخ سفید مواجه شد که در توییتی، آن اقدام را «بی‌آبرویی» خواند.  نماینده شبکه سی ان ان گفته است، «اگر کاخ سفید بخواهد به شبکه ما بیاید، می‌توانند درخواست کنند .در غیراین صورت، تصمیم سردبیری را خودمان می‌گیریم.»

نکته دیگری که حایز اهمیت است، موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و استفاده ترامپ از تریبون روزانه برای افزایش محبوبیت خود است. تریبون یک طرفه روزانه، به او این فرصت را می‌دهد که با طرفداران خود صحبت کند، و اطلاعاتی را مطرح کند که با وجود نادرست بودن، به دلیل این که از یک تریبون رسمی ارایه می‌شود، می‌تواند برای کسری از مردم آمریکا قابل باور باشد. به خصوص که در این جلسات مقامات عالی‌رتبه پزشکی و متخصصان حوزه بهداشت حضور دارند و چنین حضوری، به نوعی تایید حرف‌های آقای ترامپ به‌شمار می‌رود، چرا که این مقامات تا کنون سخنان نادرست و غیردقیق ترامپ را در این جلسات پخش زنده تلویزیونی، به چالش نکشیده‌اند.