برندگان نوبل: جلوی پنهانکاری ایران را بگیرید

۲۱ دانشمند برنده جایزه نوبل در نامه‌ای خواستار مداخله جامعه جهانی برای کنترل کرونا در ایران شده‌اند

از آنتونیو گوترش خواسته شده که برای کنترل این فاجعه، هر چه سریعتر مداخله کند و با یاری گرفتن از جامعه بین‌الملل امکانات پزشکی و درمانی را از کنترل سپاه پاسداران خارج کند / AFP

گروهی از دانشمندانی که در سال‌های گذشته برنده جایزه نوبل در رشته‌های مختلف علمی شده‌اند در نامه‌ای مشترک خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از پنهانکاری ایران در رابطه با شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده‌اند.  

در این نامه که به امضای ۲۱ نفر از این دانشمندان رسیده آمده است که پنهانکاری مقامات جمهوری اسلامی درباره گسترش کرونا در ایران، سبب بروز فاجعه‌ای بی‌سابقه شده است.

دانشمندان به دبیرکل سازمان ملل نوسته‌اند که رهبران جمهوری اسلامی از انتشار آزادانه اطلاعات درباره این ویروس عالم‌گیر ممانعت می‌کنند و همین سبب شده تا بیماری کرونا در کشور ۸۳ میلیون نفری ایران افراد زیادی را آلوده کند.

آن‌ها از قرنطینه‌نشدن شهر قم در ابتدای ورود کرونا به ایران نیز انتقاد کرده‌اند و بی‌توجهی به این اقدام حیاتی از سوی مقام‌های سیاسی را به دلیل ملاحظات سیاسی دانسته‌اند.

در انتهای این نامه از آنتونیو گوترش خواسته شده که برای کنترل این فاجعه، هر چه سریعتر مداخله کند و با یاری گرفتن از جامعه بین‌الملل امکانات پزشکی و درمانی را از کنترل سپاه پاسداران خارج کند.

این دانشمندان برندگان جایزه نوبل از کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان و نروژ هستند. مایکل رزباش، برنده نوبل پزشکی، خواکیم فرانک برنده نوبل شیمی، الیور هارت برنده نوبل اقتصاد و پل مادریک برنده نوبل شیمی، برخی از چهره‌هایی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

این نامه دوشنبه هفته گذشته خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشته شده است.

براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، تا ظهر امروز، ۳۵۴۰۸ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۵۱۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.

 

بیشتر از