دستور ترامپ برای تولید دستگاه تنفس مصنوعی

رئیس جمهور آمریکا از جنرال موتورز خواسته به کمک مبارزه با کرونا بیاید

دولت آمریکا پیشتر طرح تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی توسط جنرال موتورز را به دلیل به گفته آن‌ها قیمت بالا، رد کرده بود- Drew Angerer/GettyAFP

بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا هر روز جدی‌تر می‌شود. بیشتر شدن تعداد مبتلایان و به تناسب آن افزایش قربانیان ویروس کرونا در آمریکا باعث شده است تا این کشور به یکی از اصلی‌ترین مراکز شیوع این بیماری عالم‌گیر بدل شود. 

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مقامات آمریکایی کمبود وسایل پزشکی و در راس آن‌ها دستگاه‌های «تنفس مصنوعی»‌ست که بسیاری از مقامات ایالتی و شهری در آمریکا را بیش از پیش نگران کرده است.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  که پیشتر در گفت‌و‌گو با شبکه خبری فاکس و در واکنش به تقاضای ۳۰ تا ۴۰هزار دستگاه تنفس مصنوعی از سوی فرماندار نیویورک گفته بود که «باور ندارد این تعداد دستگاه نیاز باشد»، امروز در صفحه توئیتر خود با لحنی عصبانی مدیران کارخانه بزرگ «جنرال موتورز» را خطاب قرار داد و نوشت: ««مطابق معمول باز هم  به نظر می‌رسد که کارها در جنرال موتورز به درستی انجام نمی‌شود. آنها گفتند که خیلی زود به ما ۴۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی تحویل خواهند داد. اما حالا می‌گویند که تنها ۶۰۰۰ دستگاه در اواخر آوریل به ما تحویل می‌دهند. با مدیریت مری بارا (مدیرعامل جنرال موتورز) همیشه کارها آشفته است.»

ترامپ هم‌چنین در توئیت دیگری نوشت که این کمپانی بزرگ آمریکایی باید یک کارخانه متروکه خود در شهر اوهایو را به سرعت بازگشایی کند تا در ساخت دستگاه تنفس مصنوعی به کمک مبارزه با ویروس کرونا بیاید. 

این عکس‌العمل رئیس جمهور آمریکا در حالی‌ست که، هفته گذشته دولت آمریکا طرح تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی توسط کمپانی جنرال موتورز را به دلیل قیمت به گفته آنها بالای پیشنهادی از سوی کمپانی، رد کرده بود. 

روزنامه نیویورک تایمز جزئیاتی از این معامله فسخ شده را منتشر کرده بود که طبق آن قرار بوده شرکت جنرال موتورز را با یک شرکت سازنده تجهیزات پزشکی در تولید حدود ۸۰هزار دستگاه تنفس مصنوعی همکاری کند اما مقامات می گویند آژانس مدیریت اضطراری فدرال آمریکا (FEMA) از ترس بالا بودن هزینه این پروژه مانع انجام آن شده است. 

بحث بر سر نیاز فوری به دستگاه‌های تنفس مصنوعی به‌خصوص در ایالت نیویورک بسیار ضروری و برای ساکنین این ایالت حیاتی‌ست. 

روز گذشته آندرو  کومو فرماندار ایالت نیویورک هشدار داد که در دوران اوج این بیماری «ممکن است نیویورک به ۴۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی» نیاز داشته باشد.

به گفته مقامات این ایالت آمریکا در حال حاضر ۱۲ هزار دستگاه تنفس مصنوعی در این ایالت موجود است و در این شرایط متخصصان در تلاش برای تبدیل هزاران دستگاه بیهوشی به دستگاه تنفس مصنوعی هستند.

بیشتر از جهان