کرونا در روسیه؛ آماده‌باش پوتین به ارتش

هفته گذشته ولادیمیر پوتین گفته بود که وضعیت تحت کنترل است

پوتین به مردم روسیه گفته بود که نیازی به وحشت کردن نیست - Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

 به دنبال گزارش‌ها درباره افزایش روزانه موارد ابتلا به ویروس کرونا در روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور دستور آمادگی سربازان روسیه را صادر کرد. 

در سرشماری جدید، موارد ابتلا از ۱۶۳ به ۶۵۸ مورد افزایش یافته که سه برابر آمار قبلی است و نگرانی از افزایش مشکلات محلی به سطحی فراتر از تصور قبلی، بالاگرفته است. 

اکثریت موارد جدید (۱۲۰ مورد) در مسکو مشاهده شده است. اما نگرانی در جای‌جای این کشور به چشم می‌خورد چرا که از مجموع ۸۵ منطقه روسیه، ویروس در ۵۵ منطقه مشاهده شده است. 

در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است که تمامی موارد از خارج از کشور آمده‌اند و هنوز مسئله در حد یک همه‌گیری داخلی نیست. 

به نظر می‌رسد که مدیریت ملی کشور روسیه مسئله را جدی‌تر انگاشته است. هفته گذشته ولادیمیر پوتین گفت که وضعیت تحت کنترل است و افزود «نیازی به وحشت کردن نیست». مداخلات به‌موقع از جمله محدودیت‌های مرزی و تعقیب جامع و سرسختانه موارد ابتلا، به روسیه این امکان را داده که به بدترین حالت همه‌گیری دچار نشود. 

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو روز سه‌شنبه گفت که اوضاع دیگر خوشبینانه نیست. او گفت:‌ «وضعیت جدی است». او در یک کنفرانس تلویزیونی به پوتین گفت:‌ «در واقعیت، ما با شمار چشمگیر بیشتری از بیماران مواجهیم.»

سرگزی شویگو، وزیر دفاع روسیه ضمن اعلام مشارکت ارتش روسیه در تلاش برای مهار ویروس کرونا، گفت کار آموزش به نیروها سه روز زمان می‌برد و ارتش، نیروی هوایی و واحدهای موشک‌های استراتژیک را گردهم می‌آورد. او گفت نتیجه با دیپلمات‌های نظامی خارجی در میان گذاشته خواهد شد. 

یک روز قبل در روز سه‌شنبه، ولادیمیر پوتین از یک بیمارستان بازدید کرد که بیشترین شمار بیماران در مسکو را پذیرش کرده است. تصاویر گفت‌وگوی او با پزشکان و اهدای یک لباس ویژه زردرنگ در شبکه‌های تلویزیونی انتشار یافت. او قرار است ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی در روز چهارشنبه یک سخنرانی خطاب به مردم روسیه داشته باشد. 

موارد ابتلا به ویروس کرونا به دلیل محدود بودن تست گرفتن از افراد، در روسیه کماکان اندک به شمار می‌رود و شمار واقعی احتمالا به مراتب بیشتر است. کارشناسان می‌‌گویند وقتی که ظرفیت گرفتن آزمایش در روزهای آینده افزایش یابد، شمار موارد ابتلا جهش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 افزایش شمار موارد، که روز چهارشنبه اعلام شد احتمالا فشار بر دولت برای اقدام بیشتر در جلوگیری از انتشار ویروس را افزایش خواهد داد. 

مقامات روسیه خیلی زود در بستن مرزهای کشور اقدام کردند و مقررات قرنطینه سرسختانه‌ای را برای همگان برقرار ساختند. از افراد بالای ۶۰ سال خواسته شده تا در خانه بمانند. باشگاه‌های ورزشی، استخرها، مراکز بازی کودکان، کلوب‌های شبانه و سینماها تعطیل شده اند. 

اما زندگی روزانه در روسیه تاثیری نگرفته است. کسب‌وکارها رونق چندانی ندارند اما فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و بارها باز هستند. در خیابان‌ها هنوز مسئله رعایت فاصله اجتماعی به شکل تمام و کمال و به شکلی که در دیگر کشورها انجام می‌شود، رعایت نمی‌شود. 

میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه روز چهارشنبه گفت هر مقام مسئولی که وضعیت و بحران را جدی قلمداد نکند، مجازات می‌شود. او گفت:‌ «اگر یک وزیر یا فرماندار به این کار توجه کافی نکند، به سختی مجازاتش می‌کنیم. نادیده گرفتن مسئله سلامت عامه در چنین وضعیت خطرناکی غیرقابل قبول است.»

© The Independent

بیشتر از جهان