باغ‌وحش کابل زیبا و دیدنی شده است

عکس از روزنامه مدنیت

باغ وحشِ کابل درسال ۱۳۴۶ خورشیدی از طرف خانواده ­محمد ظاهرشاه، پادشاه سابق افغانستان، ساخته شد و «سردارنادر» رئیس افتخاری این باغ وحش انتخاب شد.

باغ وحش کابل، در میان دو کوه «شیردروازه» و «آسمایی» در کابل قرار دارد و یکی از مکان­های تفریحی و تاریخی مردم کابل است.

باغ وحش کابل، درسال­های جنگ­های داخلی افغانستان به شدت آسیب دید؛ دیوارهایش ویران شد، درختان و حیواناتش نابود و سرسبزی­اش به کلی از میان رفت. گفته می­شود که پیش از جنگ­های داخلی افغانستان، «۹۰ نوع حیوان» در باغ وحش کابل وجود داشته، اما جنگ­های ویرانگر کابل، همه امکانات این مکان تفریحی و دیدنی را نابود کرده است.

پس از بازشدن فضای تازه سیاسی در افغانستان، تلاش­هایی انجام شد تا باغ وحش کابل دوباره بازسازی شود و به حالت نخست برگردد. سرانجام تلاش­ها نتیجه­ داد و اکنون شاهد باغ وحشی زیبا، با حیوانات و پرندگانی زیبا و متنوع در کابل هستیم.

باغ­ وحش کابل، مکانی ­سبز، تفریحی و با حیوانات دیدنی، برای شهروندان افغانستان به ویژه ساکنان کابل است؛ حتا می­توان گفت باغ­وحش کابل یک مرکز تحقیقی جانورشناسی برای بازدیدکنندگان این کشور است، چون بیشترین حیوانات اکنون دراین مکان نگهداری می‌شوند.

در باغ وحش کابل، انواع حیوانات و پرندگان مانند شیر، شتر، گرگ، روباه، گاوهای وحشی، شغال، کبوتر، بوم، باز، آهو، شترمرغ و انواع خزند­گان وجود دارد و گفته می­شود تعدادی زیادی از این حیوانات از خارج از افغانستان به این مکان آورده شده اند. همچنین مدیریت باغ وحش کابل درتلاش است تا حیوانات بیشتری را از داخل افغانستان و کشور­های خارجی به باغ وحش کابل بیاورد.

جمشید پردیس، یکی از شهروندان کابل در پاسخ به پرسش خبرنگارایندیپندنت فارسی گفت: «من یکبار، درزمان شروع حکومت حامد کرزی به این­جا آمدم اما وضعیت باغ وحش و حیوانات­اش خوب نبود. اما حالا باغ وحش کابل، تغییرکرده و حیوانات­اش بیشترشده است و من واقعاً لذت می­برم».

شکیلا حسینی که از استان جاغوری ا­ست، به خبرنگارایندیپندنت فارسی گفت: «من بارها درمورد باغ وحش کابل شنیده بودم اما امروز از نزدیک می­بینم. واقعاً جای خوب و دیدنی است و تمام حیوانات را می‌توان اینجا دید و دفعه بعد حتماً اعضای خانواده را همراه خودم به این­جا می‌آورم».

یکی از ویژ­گی­های خوب باغ وحش کابل، داشتن فضایی بزرگ برای پارک وسایل نقلیه­ بازدیدکنندگان است که می­توانند با آرامش از این مکان تفریحی بازدید کنند.

هرچند در گذشته باغ وحش کابل، تفریحگاه خانواده‌های پادشاهی افغانستان بوده اما حالا، این محل تفریحی، متعلق به همه شهروندان افغانستان است و با پرداخت ۲۰ افغانی می­توان تمام حیوانات باغ وحش کابل را از نزدیک تماشا کرد.

بیشتر از