پیام تبریک نوروز مقامات سیاسی جهان زیر سایه کرونا

«نوروز امسال، برای بسیاری از مردم مصادف است با هنگامه اندوه و دلواپسی»

نوروز در کاخ سفید ۲۰۱۵- AFP

ده سالی بیش نیست که مجمع عمومی سازمان ملل متحد «نوروز» را به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته است و در تقویم خود ثبت کرده است.

این موضوع باعث شده که همه‌ساله و با فرارسیدن نوروز، بسیاری از رهبران جهان و یا شخصیت‌های سیاسی و یا روسای مجامع بین‌المللی، خطاب به آنها که نو شدن سال را با آغاز بهار جشن می‌گیرند، تبریکی بفرستند و  این روز باستانی نزد مردم را گرامی دارند. 

امروز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیامی به مناسبت فرا رسیدن سال جدید شمسی و با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و مناطقی که در آن جشن باستانی نوروز را برگزارمی‌کنند، گفت: «نوروز امسال، برای بسیاری از مردم مصادف است با هنگامه اندوه و دلواپسی.»

دبیرکل سازمان ملل به همه آن‌ها که عزیزان خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست دادند، گفت: «بهترین آرزوهایم را تقدیم آنهایی‌ست که زندگی‌شان تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در صفحه رسمی توئیتر خود پیام تبریک نوروز را خطاب به همه آنها که نوروز را جشن می‌گیرند، منتشر کرد.

در ابتدای متن وزیر خارجه از سوی وی و رئیس‌جمهور آمریکا برای همه کسانی که در سراسر جهان این سنت را جشن می‌گیرند، آرزوی سلامتی و شادمانی شده است.

وزیر خارجه آمریکا در پیام تبریک نوروزی خود با تاکید بر سنت دیدوبازدید در عید نوروز و مختل شدن به جا آوردن این رسم به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، نوشته است: «نوروز زمانی برای دور هم جمع شدن و درک این نعمت‌ها در میان دوستان و خویشاوندان از طریق دید و بازدید و هم‌سفره‌ شدن با یکدیگر است. متاسفانه از آن جا که ویروس جدید کرونا بسیاری از کشورها، از جمله کشورهایی که نوروز را نیز جشن می‌گیرند، را درگیر خود کرده است، ما باید برای انجام این دیدارها احتیاط بیشتری به خرج دهیم.»

پمپئو در پیام نوروزی خود با اشاره به آمار بسیار بالای قربانیان و رشد تصاعدی همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، آورده است: «برای کمک به بهبود این دوران دشوار، پیشنهاد ما مبنی بر ارسال کمک‌های بشردوستانه و پزشکی برای مردم ایران همچنان پابرجا است.»

دو روز پیش بود که جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در پیام نوروزی خود مدعی شده بود که «آمریکا می‌کوشد از طریق افزایش مستمر لایه‌ها و عمق تحریم‌ها، در نهایت کشورمان را به یک جزیره محصور در اقیانوسی از تحریم‌ها و رنج‌ها تبدیل کند». 

امروز و با فرارسیدن سال جدید شمسی، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، هم در پیامی نوروز را به مردم ایران، افغان، کرد، زرتشتی، بهایی، آسیای میانه‌ای و پیروان مذهب اسماعیلی تبریک گفت.

نخست وزیر کانادا، در پیام تبریک خود گفت: «ما در کنار خانواده‌هایی هستیم که اولین نوروزشان بدون عزیزان کشته‌شده در پرواز۷۵۲ است.»

اسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، هم در پیامی که به زبان فارسی در صفحه توییتر خود  منتشر کرد با اشاره به سال سختی که مردم ایران پشت سر گذاشتند، نوشت: «شما مردم‌ ایران سال سختی را پشت سر گذاشتید، با حکومتی که معترضان را کشت، هواپیمای مسافربری را انداخت و اطلاعات حیاتی درباره کرونا را از مردم پنهان کرد.»
 

میکائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در تهران، هم به گونه‌ای متفاوت از دیگر مقامات سیاسی ، با انتشار ویدیویی در صفحه توییتر خود در حالی که شعری از فروغ فرخزاد را می‌خواند و پیانو می‌نواخت ، به استقبال نوروز رفته بود.

سفیر سوئیس در ایران هم تصویری از خود در کنار میز هفت سین منتشر کرده و عید را تبریک گفته است. سفیر فرانسه هم در پیامی ضمن شادباش سال نو، همبستگی کامل کشورش با مردم ایران و اشخاص مبتلا به کووید – ۱۹ را ابراز کرده است.