سال سیاه کرونا چهارشنبه سوری هم ندارد

ممنوعیت برپایی چهارشنبه سوری در کنار کرونا

نه اینکه هرسال چهارشنبه سوری را بدون تهدیدها و دستورالعمل های از پیش تعیین شده نیروی انتظامی و مقامات قضایی برپا نکرده اند، اما مردم ایران امسال نوع دیگری از وحشت برگزاری مراسم سنتی چهارشنبه آخر سال را تجربه می کنند؛ چهارشنبه سوری در همنشینی با کرونا.

هر سال همچنان که به ساعات برگزاری مراسم چهارشنبه سوری نزدیک می شویم فضای شهرهای ایران به خصوص تهران امنیتی و ترسناک می شود. حضور نیروی انتظامی به صورت چشمگیری در کنار مردمی که برپایی آتش را بهانه شادبودن کرده اند شکل نطامی به شهر می دهد. مردم هم در محلات مختلف با پرپایی آتش های کوچک  و بزرگ و رقص و پایکوبی جشن شان را همراه با وحشت از دخالت نابهنگام نیروی انتطامی برپا می کنند.

امسال نیز رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با اعلام آمادگی مقابله با بی قانونی در چهارشنبه سوری به مردم هشدار داده است. اما امسال کرونا نیز دخیل است.

سردارکیوان ظهیری عنوان کرده است:« پلیس در صورت مشاهده افرادی که اقدام به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری کنند طبق قانون برخورد می‌کند و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه اقدام و مشکلی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس گیرند.»

وی با عنوان اینکه عوامل پلیس برای مقابله با هرگونه بی‌قانونی آمادگی کامل دارند از مردم درخواست کرده که جشن شب چهارشنبه‌ آخر سال را در خانه و در کنار دیگر اعضای خانواده برگزار کنند. رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ همچنین با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان برای خالی کردن هیجانات خود اقدام به پرت کردن نارنجک های دستی و ترقه به بیرون از خانه می کنند گفته است این اقدام، احتمال آسیب دیدن مردم یا تخریب خودروها و آتش گرفتن درختان کنار خیابان را افزایش می‌دهد و این کار بسیار خطرناک است. 

ظهیری در ادامه با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا به مردم هشدار داده است:«شهروندانی که در این شرایط از خانه بیرون می‌روند احتمال دارد با توجه به شیوع ویروس کرونا به این بیماری مبتلا شوند و شرایط را برای خود و خانواده سخت کنند.»

در خانه سوری

نهادهای غیردولتی و مردم محله های مختلف در ایران و به خصوص در تهران نیز امسال ابتکار عمل به خرج داده و از مردم خواسته اند که با آمدن کنار پنجره ها و پخش موسیقی چهارشنبه سوری را در قرنطینه جشن بگیرند و "درخانه سوری" داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر همین اساس، شبکه ملی و تخصصی سازمانهای غیردولتی در اطلاعیه های مکرر در فضای اجتماعی از مردم در تمام ایران خواست تا چهارشنبه سوری را در هرکجا که هستند از داخل خانواده هایشان جشن بگیرند. در این اطلاعیه که به قدرانی از زحمات کادر پزشکی و پرستاری در ایران اشاره دارد آمده است:« در چهارشنبه سوری امسال که در حال جدال با یک پدیده فراگیر هستیم و لازم است که برای غلبه بر این بیماری مرموز از هر تجمعی در بیرون از خانه خودداری کنیم. به یاد آنان که در کنارمان نیستند به پاس قدردانی از تلاش بی نظیر مجموعه بهداشت و درمان کشور برای سپاس از کلیه تلاشگران بخش های خدمات عمومی کشور و با امید و آرزوی حالی خوش و سالی پر از مهربانی و بهروزی و برکت در آستانه نوروز هم نوا با هم و هم دل با حافظان سلامت، در خانه و در کنار خانواده هایمان سرودهای شادمانه سرخواهیم دادو با پویش "هم خانه سوری" همرا می شویم.»

در همین حال هشتگ "در خانه سوری" و چهارشنبه خوانی" در شبکه های اجتماعی از صبح امروز ای مورد استقبال بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته است که بر اساس آن مردم با به اشتراک گذاشتن بخشی از حال خوش و مراسم خانگی خود را با دیگران در فضای مجازی به اشتراک خواهند گذاشت. این هم آوایی ها بیشتر برای ایجاد حس همدلی و قدردانی از کادر بهداشتی؛ پزشکان و پرستاران پیشنهاد شده است.

چراچهارشنبه سوری در خانه بمانیم؟

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پر شده است از توصیه ها و درخواست های مردم از همدیگر با عنوان " چهارشنبه سوری در خانه بمانیم". این افراد با عنوان اینکه "پرستاران خسته اند" از یکدیگر خواسته اند که در خانه بمانند و زنجیره شیوع کرونا را قطع کنند. در همین راستا

روز گذشته رییس شورای‌ اطلاع‌رسانی آذربایجان‌شرقی نیز با  تاکید بر تقدم سلامت مردم برای برپایی سنت چهارشنبه سوری گفت: ‌«برگزاری تجمع‌ها و جشن‌های چهارشنبه سوری موجب شیوع بیشتر بیماری کرونا و شعله‌ور شدن ویروس این بیماری می‌شود بر این اساس باید همچنان در خانه بمانیم.»

علیار راستگو با اشاره به اینکه در راستای مقابله با کرونا، برگزاری هر نوع برنامه فرهنگی و اجتماعی تا اطلاع بعدی متوقف شده است،تاکید کرده بود که برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا مردم باید در خانه های خود بمانند و از تراکم و تجمع جلوگیری کنند.

آقای راستگو در گفت و گو با "ایرنا" از مردم  این استان به ویژه درخواست کرده بود که با حاضر نشدن در اجتماعات از تکثیر بیماری کرونا جلوگیری کنند که  ویروس کرونا میزبان خود را پیدا نکند. چرا که این کار به کاهش تلفات جانی منجر می شود.

با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ و درگیری کادر خدمات پزشکی و پرستاری در بیمارستان ها مسوولان از روزهای قبل اعلام کردند که آمادگی پذیرش بیماران غیر کرونایی را نداشته و یا با محدودیت در پذیرش مواجه هستند. بر همین اساس گروهی از پزشکان نیز با برپایی پویش" تخصص من رایگان" اقدام به درمان از راه دور بیماران غیر کرونایی کردند تا با این اقدام هم مراجعه به مراکز درمانی کمتر شود و هم افراد کمتری در جامعه حضور پیدا کرده و به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

راستگو نیز با یادآوری این موضوع که  ‌پزشکان و کادر درمانی آذربایجان شرقی به علت شیوع بیماری کرونا به شدت درگیر پیشگیری و مقابله با این بیماری هستند گفته است:« مردم با رعایت نکردن مسائل ایمنی و برگزاری مراسم  چهارشنبه سوری موجبات زحمت بیشتر و افزایش بار کاری پزشکان، پرستاران ‌و کادر درمانی استان نشوند.»

رییس شورای اطلاع رسانی ‌آذربایجان شرقی برپا نکردن مراسم  چهارشنبه آخر سال در این استان را کاهش کار کادر درمان و کمک به آنها عنوان کرده است.   

کرونا در کمین سوختگی 

تلاش مسوولان دولتی و نهادهای غیردولتی برای تشویق مردم به در خانه ماندن و حضور پیدا نکردن در خیابان های شهرهایشان برای برپایی مراسم چهارشنبه آخر سال کارشناسان را نیز بر آن داشته است تا مردم را از هرگونه خطر احتمالی ابتلا به کرونا ناشی از سوختگی مطلع سازند. برهمین اساس رئیس مرکز آموزش و درمانی شهید مطهری برای چهارشنبه آخر سال و خطر جانی بیشتر در افراد دچار سوختگی با توجه به شیوع ویروس کرونا هشدار داد.

مصطفی ده مرده ئی عنوان کرده است احتمال ابتلا به ویروس کرونا در افراد دچار سوختگی بیشتر است، از این رو از همه مردم تقاضا داریم در چهارشنبه آخر سال مراقب خود و خانواده هایشان باشند.

این توصیه می تواند زنگ خطری باشد برای کسانی که هنوز توصیه های قرنطینه کردن و در خانه ماندن را جدی نگرفته اند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران، آقای ده مرده ئی نسبت به وخیم تر شدن حال افراد حتی در داشتن سوختگی جزیی به دلیل شیوع کرونا هشدار داده است.

این در حالی است که فرمانده انتظامی سمیرم نیز ممنوعیت تجمعات چهارشنبه سوری با توجه به شیوع کرونا را از یک روز قبل تر اعلام کرده بود. 

بیشتر از