ویروس کرونا؛ مرزهای کانادا غیر از آمریکایی‌ها به روی همه بسته شد

تنها شهروندان کانادا و آنها که مقیم این کشورند و آمریکایی‌ها می‌توانند داخل این کشور شوند

محدودیت‌های عبور و مرور مرزی شامل تجارت یا بازرگانی نمی‌شود - Geoff Robins / AFP

کانادا در تلاش برای مهار کردن ویروس جهان‌گستر کرونا، مرزهای خود را به روی آن‌هایی که شهروند یا ساکن دائمی این کشور نیستند می‌بندد.

شهروندان آمریکا از این قانون مستثنی هستند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز اعلام کرده افرادی که دارای نشانگان کووید ۱۹ باشند، اجازه نخواهند داشت سوار هواپیماهایی شوند که به مقصد کانادا پرواز می‌کنند.

او در روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: هنوز هم می‌توانیم سرعت پخش این ویروس را کاهش دهیم... وقت آن رسیده که تمام احتیاط‌ها برای حفظ ایمنی مردم را انجام دهیم.

او خطاب به کانادایی‌هایی که به خارج سفر کرده‌اند گفت: وقت آن است که به وطن‌تان برگردید.

محدودیت‌های مسافرتی شامل خدمه‌های هواپیماها، دیپلمات‌ها، بستگان درجه یک شهروندان و در حال حاضر شهروندان ایالات متحده نمی‌شود.

روز دوشنبه شمار مبتلایان کرونا در کانادا به حدود ۴۰۰ نفر رسیده است و گزارش‌ها می‌گوید که چهار نفر در این کشور بر اثر کرونا جان باختند. 

اما خبرنگاران نخست‌وزیر کانادا را سئوال‌پیچ کردند که چرا آمریکایی‌ها از محدودیت‌های مسافرتی معاف شده‌اند در حالی که شمار مبتلایان در این همسایه جنوبی کانادا به حدود ۴ هزار نفر رسیده است و دست‌کم ۷۱ نفر جان باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جواب آقای ترودو نشان‌گر آن بود که محدودیت‌ها قابل تغییر است: برای حفاظت از کانادایی‌ها تمام گزینه‌ها روی میز است.

نخست وزیر کانادا در وضعیت قرنطینه خانگی با خبرنگاران صحبت می‌کرد. زیرا روز پنج‌شنبه و بعد از آن که آزمایش نشانگان ویروس کرونا برای همسرش سوفی مثبت شد، قرنطینه خانگی برقرار کردند.

او گفت: می‌دانم که این اقدامات تبعات وسیعی دارد، اما وضعیت‌های استثنایی به اقدامات استثنایی نیاز دارد.

این محدودیت‌های مرزی که در پی درخواست دولت‌های ایالتی برای اقدامات تهاجمی‌تر در سطح فدرال برقرار شده است، شامل تجارت یا بازرگانی نمی‌شود.

مجلس کانادا هم هفته قبل بعد از آن که نمایندگان لیبرال برای رسیدگی به وضعیت بهداشت و اقتصاد کانادا طرح امدادی ۱ میلیارد دلاری را به تصویب رساندند و میلیاردها دلار برای پشتیبانی از کسب‌وکارها در نظر گرفتند (که انتظار می‌رود تبعات منفی این ویروس جهان‌گستر گریبان‌گیر آن‌ها شود)، به مدت پنج هفته تعطیل شد.

© The Independent