مناظره بایدن و سندرز؛ چه کسی برنده شد و چه کسی باخت؟

مناظره این دو نامزد بدون حضور مخاطبان در استودیو برگزار شد

در این مناظره بی‌سابقه، شیوع ویروس کرونا بر رقابت برای نامزدی حزب دمکرات سایه انداخت- MANDEL NGAN / AFPMandel NGAN / AFP

پس از ۱۰ مناظره که بین چندین نفر برگزار می‌شد، اکنون رقابت‌ها برای برگزیدن نامزد دموکرات جهت رویارویی با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۰، به دو مرد محدود شده است.

جو بایدن و برنی سندرز، در حالی که به دور مهم دیگری از انتخابات مقدماتی در ۱۷ مارس نزدیک می‌شوند،  یکشنبه شب در برهه زمانی بی‌سابقه‌ای در انتخابات آمریکا و در شرایطی که تهدید فزاینده همه‌گیری ویروس کرونا کشور را فرا گرفته است، وارد مناظره شدند.

مناظره بین این دو نامزد که بدون حضور مخاطبان در استودیو برگزار شد، به نوعی هدفمندتر، غالبا تهاجمی و سیاست‌محور بود؛ آن هم در شرایطی که بحران کووید ۱۹ بحث آغازین و پایانی مناظره بود و به هر دو مرد این فرصت را داد که برنامه‌های خود را برای مبارزه با این بحران ارائه دهند و پیامی دلسوزانه و قاطع برای آمریکایی‌ها بفرستند؛ پیامی که کاخ سفید نفرستاده است.

برندگان

برنامه ترقی‌خواه برنی سندرز

اعلام وضعیت اضطراری ملی در مورد ویروس کرونا، ضعف‌ها و کاستی‌ها را، از اجرای خدمات مراقبت بهداشتی گرفته تا شبکه‌های حمایتی برای کارمندان بیمار و خانواده‌های کارمندی که فرزندانشان مدرسه نمی‌روند، در سرتاسر ایالات متحده نمایان کرده است. در مورد بحث ویروس کرونا، مناظره در محیطی آرام و بدون وجود حضار، بهترین فرصت ممکن را برای سندرز فراهم کرد تا از طرح گذار به یک سیستم واحد خدمات بهداشتی همگانی و ایجاد تغییرات اساسی در دولت برای ارائه خدمات به آسیب‌پذیرترین افراد جامعه، دفاع کند. او خاطرنشان کرد که شیوه پاسخگویی کنونی دولت ایالات متحده به وضعیت موجود و نواقص آن، ناشی از یک ضعف ساختاری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن اظهار داشت که در پاسخگویی دولت باید به مسائل مهم اولویت داده شود، و سپس به فوریت به رویارویی با بحران کنونی و ناتوانی‌های دولت ترامپ اشاره کرد. اما در مناظره در مورد مدیریت بحران، این سندرز بود که توانست به منشأ و عامل مشکل اشاره کند.

مسیر بایدن به سوی نامزدی، با هر پیروزی در انتخابات مقدماتی مشخص‌تر می‌شود. با این حال، پیروزی‌های او باعث تضعیف جنبش بزرگ رأی‌دهندگان ترقی‌خواه و میلیون‌ها انسانی خواهد شد که قاطعانه از یک نامزد چپگرا دفاع می‌کنند. البته این جنبش لزوما پس از انتخاب نامزد (نهایی حزب دموکرات)، ناپدید نخواهد شد.

اما در نظرسنجی‌های پس از انتخاباتی که تاکنون انجام شده است، اکثر رأی‌دهندگان از بخش‌هایی از برنامه ترقی‌خواهانه سناتور سندرز، از جمله ایجاد یک سیستم واحد خدمات بهداشتی، دفاع کرده‌اند.

اکنون که راه باریکتر شده است، فشارها بر بایدن افزایش یافته است تا نگاهی به تفکر چپ داشته باشد و سیاست‌های ترقی‌خواهانه‌تری اتخاذ کند.

انقلاب سیاسی‌ای که سندرز و کارزار او بر آن تأکید داشته‌اند، در ۴ نوامبر ناپدید نخواهد شد.

ابراز همدردی جو بایدن

بایدن با لحنی نسبتا آرام، که قویترین ویژگی سبک بیان اوست، صحبت می‌کند و در این مناظره ناچار نبود مانند مناظره‌های قبلی با چندین صدای دیگر که که سخنان او را قطع می‌کردند تا جمله ناتمامش را تمام کنند یا اشتباه لپی او را اصلاح کنند، روبه‌رو شود.

در این مناظره، بایدن توانست به تجربه خود در کاخ سفید و نیز گرایش خود به داستان‌گویی تکیه کند. او در سخنان پایانی خود از هر دوی آنها استفاده کرد. او وضعیت زنی را در یک خانه سالمندان به تصویر کشید و از زبان اشاره برای برقراری ارتباط استفاده کرد، و سپس از دوران حضور خود در «اتاق موقعیت» کاخ سفید گفت که در آنجا دولت بهترین افراد را دور هم جمع کرد تا از آنها بپرسد برای رویارویی با یک بحران، در حال حاضر باید چه اقداماتی انجام شود.

شیوه روایت دلسوزانه چیزی است که در کاخ سفید غایب است و در مواقع دشواری، پیام‌های ترامپ نتوانسته است هیچگونه تسکین و آرامشی به مردم بدهد. از آنجا که افراد کمتری در صحنه مناظره بودند، بایدن از آن لحظه به بهترین نحو استفاده کرد. در عین حال، او پس از جلب مخاطبان به خود باید در هنگام دیدار با آنها پاسخی برای سؤال‌هاشان داشته باشد.

با آن که تصمیمات قبلی آقای بایدن، از کاهش احتمالی در خدمات تأمین اجتماعی تا تردید در مورد حقوق سقط جنین، و نیز حمایت از کمک مالی دولت به وال استریت و حمایت کمیته ویژه اقدام سیاسی (سوپر پک)، هدف‌های آسانی برای بحث و جدل بودند، در پایان مناظره مجددا خطر ویروس کرونا و این که آیا نامزدها آماده رویارویی با آن هستند، مطرح شد. این نکته که بایدن خواستار یک راهکار فوری برای خطر موجود شد، به احتمال زیاد توجه رأی‌‌دهندگان نگران را به خود جلب خواهد کرد.

بازندگان

همه مناظره‌های دیگر

بدون شک مناظره‌های قبلی جذاب و سرگرم‌کننده بودند. اما مناظره رودررو بین دو نفره بدون مزاحمت حضار داخل استودیو (و هو کردن و کف زدن آنها یا صحبت کردن نامزدها علیه یکدیگر) باعث شد که هیچ گونه بحث مهمی در مورد «خط مشی» نامزدها نشود. این مناظر بیشتر شبیه یک گفت‌وگو بود که با سبک آنها سازگارتر بود.

دونالد ترامپ

بایدن و سندرز در این مورد هم‌رأی بودند که رئیس جمهوری کنونی تهدیدی برای موجودیت دمکراسی است و در میانه (رویارویی با) یک بیماری همه‌گیر، نتوانسته است جان مردم را نجات دهد یا از نگرانی و اضطراب آنها بکاهد. هر دو کاندیدا قول داده‌اند که هر یک از آنها که نامزد (نهایی حزب دموکرات) شود، دیگری از او حمایت خواهد کرد. اگر این به معنای حمایت در انتخابات سراسری باشد، به ایجاد یک جبهه قوی و بالقوه متحد منجر خواهد شد؛ جبهه‌ای که مهمترین دلیل رأی‌دهندگان برای شرکت در انتخابات خواهد بود.

 

© The Independent