سازندگان ویدیو‌«باریدن بادمجان‌ در تهران» بازداشت شدند

اقدام سریع پلیس امنیت علیه سازندگان ویدیو«بادمجان‌های آسمانی»

دیروز بود که در بحبوحه اخبار مربوط به کرونا، انتشار چند ویدیو از تهران باعث شگفتی و تعجب بسیاری از کاربران شد. ویدیو‌هایی که در آن می‌دیدیم که از آسمان پایتخت انبوهی از «بادمجان» بر سر مردم و خودروها و خیابان و پیاده‌رو می‌بارد. 

کیفیت بالای ویدیوها باعث شده بود که بسیاری از کاربران این اتفاق غریب و ناممکن را باور کنند و بر واقعی بودن این اتفاق اصرار ورزند. 

با گذشت کمتر از یک روز از انتشار گسترده این ویدیوها در فضای مجازی اعلام شد که سازنده این ویدیوها فردی بوده که پیش از این سابقه کار در بخش «جلوه‌های ویژه» سینمایی را در کارنامه خود داشته و همین هم بوده که کیفیت این ویدیوها بسیاری را به شک انداخته بود که واقعا «بادمجان» از آسمان تهران بر سر مردم باریده است!

پلیس امنیت جمهوری اسلامی اما نگاه چندان «شوخ‌طبعانه»‌ای به این ویدیوها و البته سازندگان آن نداشت و امروز بود که خبری منتشر شد مبنی بر «شناسایی و دستگیری پنج‌نفر از عوامل ساخت» این ویدیو‌ها در تهران. 

به گزارش خبرگزاری فارس سردار علی ذوالقدر رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت در نشست خبری در مقر پلیس تهران، که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شد گفت: « روز گذشته ویدیویی تحت عنوان بارش بادمجان در پایتخت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که پلیس امنیت سریعاً عوامل آن را شناسایی و دستگیر کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وی این افراد گفته‌اند که «در حال انجام یک کار تحقیقاتی در بخش جلوه های ویژه بودند که یکی از این کلیپ‌ها به صورت اتفاقی در فضای مجازی پخش شده است». 

این مقام پلیس توضیح بیشتری درباره فعالیت این افراد و در عین‌حال سرنوشت پرونده آن‌ها توضیحی نداده است و مشخص نیست که این برخورد با سازندگان ویدیوی « باریدن بادمجان‌ در تهران» از چه رو صورت گرفته است.

اینکه پلیس امنیت ملی، خلاقیت سازندگان این ویدیو را از چه جهت امری مغایر با «امنیت ملی» تلقی کرده‌اند جای سوال جدی دارد. 

شکی نیست که پخش یک ویدیو مثل بارش بادمجان بر سر شهر بیش از آن‌که احساس «ناامنی» در جامعه به وجود بیاورد بیشتر تبدیل به مفری برای مزاح لااقل در فضای بحران‌زده این روزهای ایران می‌شود. 

جامعه ایرانی در این روزها در شرایطی به سر می‌برد که بحران از هرچیز دیگر به تک تک افراد جامعه نزدیک است و خطر از دست دادن جان عزیزان خانواده‌های ایرانی بیش از هروقت دیگر آنان را نگران کرده است و در چنین شرایطی «بارش بادمجان از آسمان تهران» نمی‌تواند موضوعی باشد که در قیاس با بحران کرونا، امنیت روانی و اجتماعی را به خطر بیاندازد. 

به‌نظر می‌رسد دستگیری سازندگان این ویدیو بیشتر نمایشی برای نشان دادن کنترل امنیتی فضای جامعه و هم‌چنین فضای مجازی‌ست که به زعم مقامات امنیتی می‌تواند سرپوشی بر ضعف‌های مدیریت بحران کرونا در ایران است.

پیش از این وب‌سایت مشرق‌نیوز نوشته بود که این ویدئو توسط «امین تقی‌پور» طراح جلوه‌های ویژه» که سابقه کار در هالیوود را هم داشته، ساخته شده است.

امروز هم‌چنین صداوسیمای جمهوری اسلامی اقدام به پخش تصاویری کرد که چیزی شبیه اعتراف‌گیری از سازندگان این ویدیو‌ها بود. 

پس از انتشار خبر دستگیری عوامل ساخت این ویدیو توسط پلیس امنیت بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با به یادآوری برخی پرونده‌های پرداختند که هنوز و پس از گذشت سال‌ها هنوز با پرسش‌های بی‌جواب بسیاری در گنجه‌های پلیس امنیت خاک می‌خورد. 

برخی با یادآوری پرونده «اسیدپاشی اصفهان» یادآوری کردند که این پرونده با گذشت سال‌ها از آن رخ‌داد تلخ هم‌چنان بی‌پاسخ برای خانواده‌های دختران آسیب‌دیده از اسیدپاشی باقی مانده است. 

برخی دیگر با یادآوری آبان‌ماه خونین ایران و کشته شدن بسیاری از شهروندان ایران به دلیل ابراز مخالفت و اعتراض به گران شدن بنزین، به پرسش‌های بی‌جواب آن حادثه اشاره کردند و اینکه هنوز آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه خونین از سوی مقامات پلیسی و امنیتی اعلام نشده است. 

بیشتر از