فرمانده کل سپاه: برای مقابله با کرونا آرایش جنگی گرفتیم

پیش از این خامنه‌ای خواهان تشکیل قرارگاه دفاع بیولوژیک شده بود

در روزهای گذشته، موج حضور ارگان‌های نظامی در ایران برای مقابله با بحران کرونا بیشتر از قبل به چشم می‌آید. پس از آن‌که رهبر جمهوری اسلامی ایران، علی خامنه‌ای، در نامه‌ای خطاب به ستاد کل نیروهای مسلح از رئیس این ستاد خواسته بود با تشکیل قرارگاه دفاع بیولوژیک و ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف نیروهای نظامی به مقابله با ویروس کرونا در ایران بپردازند، رئیس این ستاد، محمدحسین باقری، به روشنی گفته بود که «ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی و تماس تلفنی و در صورت ضرورت، بسیار اندک با مراجعه مورد رصد قرار می‌گیرند و افراد مشکوک به بیماری مشخص می‌شوند». 

از سوی دیگر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به عنوان دیگر ارگان نظامی جمهوری اسلامی، در لایه‌های مختلف بحران کرونا در ایران ورود کرده است؛ از دستگیری‌های برخی منتقدان به شرایط مدیریت بحران کرونا گرفته تا گرفتن «آرایش جنگی». 

امروز، دوشنبه ۲۶ اسفندماه، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، در یک ویدیو کنفرانس با فرماندهان سپاه در شهرهای مختلف کشور گفت که «همه سپاه‌های استانی در کنار دانشگاه علوم پزشکی آرایش واقعا جنگی گرفته اند».

حسین سلامی توضیح دقیقی درباره این «آرایش جنگی» سپاه نداد اما چندین‌بار از توصیه‌های علی خامنه‌ای تشکر کرد و راهبردهای رهبر جمهوری اسلامی ایران را مایه حرکت در مسیر ریشه‌کن کردن ویروس کرونا برشمرد و مدعی شد که «سپاه پاسداران کارها را بر اساس گسترش جغرافیایی تطبیق داد و به شرایطی رسیدیم که امروز کشور برای مهار این پدیده خود را بازیابی کرده است و پروتکل‌ها را برای مواجهه با این موضوع به دست آورده ایم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گفته حسین سلامی، پس از فرمان رهبر نظام «انگیزه بسیار قوی و بیشتری» در مجموعه سپاه به وجود آمده و تمامی  قرارگاه‌های «امام رضا» که قرارگاه بهداشتی و درمانی سپاه است، به صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهند کرد. 

فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، آماری هم از بیمارستان‌های تحت نظارت سپاه بیان کرده و با اشاره به بیمارستان «بقیه الله» در تهران گفته است که این بیمارستان «تاکنون ۶ هزار بیمار پذیرفته و روزانه نزدیک به ۵۰۰ بیمار در این بیمارستان بستری می‌شوند». 

سلامی هم‌چنین به دیگر بیمارستان‌های کشور، که همچون بقیه الله، متعلق به سپاه است گفته این چرخه پذیرش و بستری بیماران در بیمارستان دیگر کشور مثل بیمارستان‌های «ولایت ساری، بیمارستان امام حسین مشهد هم گسترده شده است».

روز گذشته سخنگوی سپاه هم با اشاره به فعالیت‌های سپاه در مبارزه با ویروس کرونا، از فرصت استفاده کرده بود و با تمجید از سپاه پاسداران گفته بود: «مشارکت ۱۰۰ هزار پاسدار و بسیجی در صحنه نبرد با کرونا و سازماندهی و بسیج امکانات و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری در بخش‌های مختلف بهداشتی، درمانی و پزشکی سپاه و بسیج را از افتخارات این نهاد در تاریخ خدمت به مردم و میهن اسلامی است». 

به‌نظر می‌رسد لحن مقامات سپاه پاسداران در توضیح انجام «وظایف» خود به مردم، بیشتر تلاشی‌ست برای تمجید از رهبر جمهوری اسلامی و تعریف از نهاد سپاه و تطهیر چهره این نهاد سرکوبگر نزد مردم. نهادی که به زعم فرمانده‌اش در «آرایش جنگی» به سر می‌برد.

در مقابل برخورد این نهاد با هرگونه انتقادی به ضعف مدیریتی حاکمیت در مقابل بحران کرونا تنها «دستگیری» و «احضار» و «بازجویی»‌ست.

دو روز پیش بود که سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس اعلام کرد که «با تلاش سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس در راستای تامین امنیت روانی جامعه، تعداد ۱۵۰ نفر از شایعه پراکنان و منتشر کنندگان اخبار کذب مرتبط با شیوع بیماری کرونا در فضای مجازی، شناسایی شده و با آنها برخورد ارشادی و قضایی صورت گرفت». 

در روزهای قبل‌تر هم کاپیتان تیم فوتبال داماش گیلان به دلیل انتقاد از مدیریت بحران کرونا در این استان توسط نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر شده بود. 

 اعتراض‌ها به نحوه مدیریت و مقابله با بحران کرونا در ایران در پیوند با اتفاقات ماه‌های گذشته، سقوط هواپیمای اوکراینی و اعتراضات آبان‌ماه، ترس مقامات حکومتی از علنی شدن خشم جامعه بیشتر کرده است.

از سوی دیگر با بحرانی‌تر شدن هر روزه فضای جامعه به دلیل بحران کرونا فضای کشور به شدت امنیتی می‌شود و در این میان بهانه‌تراشی‌ها برای برخورد با شهروندان بیشتر از قبل خواهد شد.

بیشتر از