آینده رویارویی آمریکا و گروه های مسلح وفادار به ایران در عراق

مقابله با شبه نظامیان وابسته به ایران در عراق، مستلزم جدیت بیشتری است

آثار حمله هوایی آمریکا به مواضع کتائب حزب الله در منطقه «جرف الصخر» در شمال استان بابل. عکس از: ‏AFP‏

تردیدی نیست که حمله اخیر هواپیما های آمریکایی و بریتانیایی به مواضع کتائب حزب الله عراق، آخرین ضربه علیه شبه نظامیان وابسته به ایران نخواهد بود، بلکه این گونه حملات به منظور جلوگیری از گسترش نفوذ شبه نظامیان عراقی که قصد اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را به دستور ایران دارند، ادامه خواهد یافت. با توجه به افزایش تهدیدها و ناهنجاری های سیاسی در عراق، ایالات متحده سعی دارد برای مقابله با شبه نظامیان عراقی وفادار به ایران گزینه های متعددی را مورد مطالعه قرار دهد.

اکنون در حالی که تهدیدها علیه نیروهای آمریکایی در عراق تشدید می یابد و به گفته مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده «هر کس به دنبال آسیب رساندن به نیروهای آمریکایی باشد، باید تاوان سختی بدهد»، پرسشی مطرح می شود که واشنگتن برای مقابله با تهدید شبه نظامیان عراقی وفادار به ایران، چه گزینه ای را به کار خواهد گرفت تا خسارت های ناشی از آن، برای نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی کمتر باشد؟

البته سکوت ایران در قبال حمله موشکی روز چهارشنبه گذشته به پایگاه نظامی تاجی در شمال بغداد که منجر به کشته شدن دو آمریکایی و یک شهروند بریتانیایی شد، نشان می دهد که این حمله دقیق نمی تواند از سوی بقایای نیروی های درهم کوبیده شده داعش باشد، به ویژه این که حمله یاد شده با دقت و تیز نگری فوق العاده انجام شده است. 

چند ساعت پس از حمله موشکی به پایگاه نظامی تاجی، کتائب حزب الله عراق، حمله یاد شده را مورد ستایش قرار داده و آن را به عنوان بخشی از «مقاومت در برابر اشغال آمریکا» قلمداد کرد، مسئله ای که نشان می دهد شبه نظامیان وفادار به ایران بدون شک در عقب این حمله بوده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، پایگاه های کتائب حزب الله عراق در سوریه و مواضع برخی دیگر از شبه نظامیان شیعه مذهب در سوریه هدف حمله قرار گرفته و منجر به خسارت های فراوانی شده است.

البته پیش از حمله به پایگاه نظامی تاجی که باعث کشته شدن دو آمریکایی (یک سرباز و یک پیمانکار) شد، دو تن از تفنگداران ویژه نیروهای دریایی ایالات متحده در روز هشتم مارس در درگیری با بقایای داعش در شمال عراق جان باختند و این روند نمایانگر افزایش تهدید علیه نیروهای آمریکایی در عراق است، بدین معنا که آمریکا با دو دشمن متفاوت در میدان رویارویی قرار گرفته است.

آن چه بیشتر مایه نگرانی می شود، تلاش شبه نظامیان وابسته به ایران مانند کتائب حزب الله عراق است که سعی دارند دست به هر اقدام قابل اجرا برای اخراج نیروهای آمریکایی و بین المللی از عراق بزنند، بدون این که توجهی به نقش مثبت این نیروها در مبارزه با گروه تروریستی داعش داشته باشند. حملات متعدد کتائب حزب الله به پایگاه های که نیروهای خارجی در آن ها حضور دارند، نمایانگر این حقیقت است، به ویژه این که بسیاری از این حملات، پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس انجام شده است و ربطی به انتقام قتل دو فرمانده یاد شده ندارد.

در همین راستا، مایکل نایتز، کارشناس موسسه مطالعات سیاسی خاورمیانه در واشنگتن می گوید: شبه نظامیان عراقی وابسته به ایران، تلاش های خود را برای هشدار دادن مقامات عراقی نسبت به همکاری با نیروهای آمریکایی افزایش داده و از تمام افراد و نهادهای دولتی و غیر دولتی خواسته است، همکاری های خود را با نیروهای آمریکایی خاتمه دهند، در غیر این صورت، متحمل واکنش های بعدی باشند. افزون بر آن، کتائب حزب الله، اعضای پارلمان عراق را هشدار داده است که بایستی طرح اخراج نیروهای آمریکایی از کشور را به تصویب رسانند. همچنان کتائب حزب الله، از برهم صالح، رئیس جمهور عراق خواسته است از ادامه همکاری سیاسی با آمریکا خودداری کند، اما رئیس جمهور عراق توجهی به این تهدیدها نکرده و در حاشیه مجمع اقتصادی داووس با دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کرد.

از سوی دیگر، کتائب حزب الله تلاش دارد بار دیگر عادل عبد المهدی را به قدرت برگرداند تا نامزد دیگری نتواند به پیروزی رسد و در نتیجه، منافع ایران و گروه های وابسته به تهران برآورده شود.

روزنامه پلیتیکو نوشته است: ایالات متحده تا هنوز نتوانسته است دست شبه نظامیان عراقی وفادار به ایران را از کشتن آمریکایی ها کوتاه کند و در واقع، نیروهای آمریکایی در عراق از هیچ جهتی محافظت نمی شوند و پیوسته در معرض خطر قرار دارند.

مایکل نایتس می گوید: واشنگتن برای مقابله با شبه نظامیان وابسته به ایران، سه گزینه پیش رو دارد، گزینه نخست که بعید است در حال حاضر مورد اجرا قرار گیرد، خروج نهایی نیروهای آمریکایی از عراق است و این امر خواسته شبه نظامیان وفادار به ایران، سپاه پاسداران و جنگجویان وابسته به داعش است. اما گزینه دوم، ادامه حمله علیه مواضع شبه نظامیان وفادار به ایران و رویارویی با سیاست های تهدید آمیز ایران در قلمرو عراق است و البته ایالات متحده توانایی کافی برای به کار گیری گزینه دوم دارد و بدین شیوه می تواند به گونه تدریجی خطر ایران و متحدانش را در عراق خاتمه دهد. گزینه سوم این است که ایالات متحده دست به اقدام پیشگیرانه نزند و در برابر هر حمله واکنش متناسب نشان دهد، البته در این صورت، آمریکا متحمل خسارت های سنگین خواهد شد و پیامدهای آن برای واشنگتن قابل تحمل نخواهد بود.

از سوی دیگر، کارشناسان نظامی در واشنگتن بدین باورند که با توجه به ناهنجاری های موجود در عراق، ایجاب می کند ایالات متحده برای مقابله با تهدیدهای ایران و متحدانش در عراق، روش محتاطانه را انتخاب کند که فراخور ترفندهای نظامی شبه نظامیان عراقی وفادار به ایران باشد. واشنگتن می تواند رهبران و فرماندهان گروه های مسلح وابسته به ایران را هدف حملات سریع قرار دهد تا این که شبه نظامیان عراقی به جدیت مبارزه واشنگتن متقاعد شوند و دیگر از حمله به نیروهای آمریکایی در قلمرو عراق دست بردارند. افزون بر آن، ایالات متحده بایستی پدافند هوایی و سامانه های ضد موشکی پیشرفته را در پایگاه های نظامی که نیروهای آمریکایی در آن ها مستقر هستند، نصب کند و بدین ترتیب، میزان خطر حملات موشکی شبه نظامیان وفادار به ایران را به پایگاه های نظامی که نیروهایش حضور دارند، کاهش دهد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه