اقدامات جدی جانسون پس از دو برابر شدن تلفات کرونا در بریتانیا

دولت بریتانیا تجهیزات پزشکی جدیدی خواهد خرید

بوریس جانسون  پس از اعلام قرنطینه محدوده‌هایی در فرانسه و اسپانیا، به گونه‌ای فزاینده تحت فشار قرار گرفته بود- REUTERS/Henry Nicholls

درگذشت ده بیمار دیگر مبتلا به ویروس کرونا در بریتانیا و افزایش چشمگیر تعداد افراد آلوده به این ویروس، موجب شده است که بوریس جانسون، نخست وزیر، برای مقابله با کووید ۱۹ یک برنامه «تلاش ملی» اعلام کند. 

در پی دو برابر شدن تعداد تلفات ناشی از کرونا تنها ظرف بیست و چهار ساعت، قرار است آقای جانسون از تولیدکنندگان دستگاه‌های تنفسی و دیگر تجهیزات پزشکی بخواهد تا جهت آماده کردن سازمان بهداشت ملی برای فشار ناشی از کرونا، روند تولیدات خود را تسریع کنند.

آقای جانسون در یک «تله کنفرانس» که قرار است روز دوشنبه برگزار شود، تایید خواهد کرد که دولت تجهیزات پزشکی جدیدی خواهد خرید. 

همکاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی در مورد افزایش ظرفیت‌های (درمانی) شامل بیمارستان‌ها نیز خواهد شد. نخست وزیری بریتانیا اشاره کرده است که هزینه بستری شدن و درمان بیماران (مبتلا به کرونا) را در بیمارستان‌های خصوصی، خواهد  پرداخت.

شب گذشته، دولت آقای جانسون،  با هشدار صدها کارشناس در مورد این که واکنش‌های رسمی در قبال شیوع کرونا «به گونه‌ای غیرضروری، جان‌های بیشتری را به خطر خواهد انداخت»، تحت فشار مضاعف قرار گرفت. 

بیش از ۲۹۵ استاد دانشگاه و آکادمیک در بریتانیا در یک نامه سرگشاده خواستار اقداماتی فوری برای کنترل شیوع کووید ۱۹ شده‌اند. آن‌ها ضمن انتقاد از استراتژی تاخیر دولت که هدفش ایجاد «ایمنی جمعی» است، گفته‌اند که این سیاست، سازمان بهداشت ملی را تحت فشار بیشتری خواهد گذاشت.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقاد دانشمندان به دنبال اعلام توصیه‌نامه نهاد موسوم به «گروه توصیه‌های علمی برای اضطرار» (سِیج) منتشر شده است که می‌گوید قرنطینه خانگی به زودی برای «حفاظت از اقشار آسیب‌پذیر» لازم خواهد بود.

بنا به این گزارش، در اقدام بی‌سابقه دیگری که ظرف ۲۰ روز آینده اعلام می‌شود، به افراد بالای ۷۰ سال گفته خواهد شد که برای ۴ ماه از خانه خارج نشوند. 

بوریس جانسون  پس از اعلام قرنطینه محدوده‌هایی در فرانسه و اسپانیا، به گونه‌ای فزاینده تحت فشار قرار گرفته بود که برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ اقدامات محدودکننده بیشتری در پیش گیرد.

دولت اشاره کرده است که از هفته آینده و به دنبال تعطیل مدارس، میخانه‌ها، رستوران‌ها، و اجتماعات بزرگ را تعطیل خواهد کرد.

در این میان، کریس ویتی، ارشدترین مقام پزشکی بریتانیا، می‌گوید کلیه ده نفری که از روز جمعه بر اثر عوارض کرونا جان سپرده‌اند، در «گروه آسیب‌پذیر» قرار داشته‌اند و در مراکز مراقبت سازمان بهداشت ملی در ناحیه های چِستِر، باکینگهام شِر، وِست میدلَندز، لِستر و لندن اقامت داشته‌اند.

آقای ویتی گفت: «متوجه هستم که این افزایش در تعداد تلفات ناشی از کووید ۱۹ موجب نگرانی بسیاری از مردم خواهد شد.»

او افزود:«مردم باید بدانند که هر اقدامی می‌کنیم، در جهت نجات جان‌ها و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر است.»

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در بریتانیا از ۷۹۸ نفر به ۱۱۴۰ نفر رسیده است و نیز گزارش شده است که در بیمارستان میدل سکس شمالی درادمونتون، آزمایش کرونای یک مادر و نوزاد دخترش مثبت بوده است. پزشکان در حال تحقیق در مورد این هستند که آیا نوزاد در رحم مادر مبتلا شده است، یا پس از تولد.  

در این میان، دو ساعت پس از انتشار آمار بیشترین تعداد مبتلایان در بریتانیا در یک روز، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، تایید کرد که ممنوعیت سفر به اروپا شامل بریتانیا و ایرلند هم شده است.

محدودیت‌های جدید از روز دوشنبه اجرا خواهد شد. چَد وولف، کفیل وزارت امنیت ملی آمریکا، گفته است که دونالد ترامپ این تصمیم را «به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در آنجا (بریتانیا و ایرلند) اتخاذ کرده است.»

در ساعات شنبه شب، اسپانیا با ۵۷۵۳ مورد ابتلا و ۱۹۳ مرگ، به مدت پانزده روز اعلام وضع فوق‌العاده کرد.

بر اساس آن اعلامیه که به فوریت به مورد اجرا درآمد، مردم تنها برای خرید مواد غذایی و دارو، رفتن به سر کار، مراکز درمانی و بانک، یا مراقبت از کودکان و سالمندان، حق خروج از خانه را دارند. کلیه رستوران‌ها، میخانه‌ها، هتل‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها در سطح کشور تعطیل شده‌اند. دو هواپیمای «جت ۲» که از بریتانیا به قصد اسپانیا در پرواز بودند، ناچار شد با اعلام لغو کلیه پروازها به آن کشور، در میانه پرواز دور بزند به بریتانیا بازگردند.

فرانسه نیز اعلام کرده است که از نیمه شب کلیه رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها و سینما‌ها تعطیل خواهند شد. فروشگاه‌های مواد غذایی، داروخانه‌ها و پمپ بنزین‌ها از این قاعده مستثنی خواهند بود.

ایتالیا که پس از چین بیشتر از سایر کشورها آماج ویروس کرونا بوده است، هم اکنون نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا  که تاکنون ۲۱ هزار نفر را در آن کشور مبتلا کرده است و ۱۴۴۱ نفر را از میان برده است، در قرنطینه کامل است. بلژیک نیز مدارس، رستوران‌ها و میخانه‌ها را تعطیل، و رویدادهای ورزشی و فرهنگی را لغو کرده است.

در چین، که بار نخست در روز ۲۳ ژانویه کل یک شهر را در قرنطینه قرار داد، روز جمعه موارد ابتلا به بیماری کاهش یافت و به ۱۱ مورد قطعی، ۱۷ مورد مظنون و ۱۳ مورد مرگ محدود شد.

© The Independent

بیشتر از جهان