حملات اخیر آمریکا، فرایند تشکیل دولت جدید عراق را پیچیده تر می کند

در پی حمله اخیر، کمیته 7 نفره برای انتخاب نخست وزیر، کار خود را متوقف کرد

مراسم تشییع قربانیان حمله اخیر آمریکا به مواضع نیروهای حشد شعبی در شهر نجف. عکس از: ‏AFP‏

حمله اخیر نیروهای آمریکایی به مواضع شبه نظامیان حشد شعبی و نیروهای امنیتی عراق، بحران درگیری های عراق را با چالش های بیشتری رو به رو کرده و منجر به تشدید اختلافات میان گروه های سیاسی در این کشور خواهد شد. از هنگام آغاز تظاهرات ضد دولتی در بیش از پنج ماه گذشته، عراق شاهد تحولات سیاسی و امنیتی ناگواری شده و تنش های سیاسی همچنان ادامه دارد، افزون بر آن، فرایند انتخاب نخست وزیر جدید که با ناسازگاری های بی شماری رو به رو بود، حملات اخیر آمریکا، آن را پیچیده تر می کند.

البته عمده ترین عوامل بازدارنده برای رسیدن به توافقی برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق، پرونده اخراج نیروهای آمریکایی از کشور، مسئله تنش میان تهران و واشنگتن و برآورده کردن مطالبات معترضان است، اما شکی نیست که اغلب اختلافات کنونی در عراق نیز ناشی از عوامل یاد شده است.

ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری که وابستگی بسیاری به ایران دارد و در چارچوب «محور مقاومت» سلاح های سبک و سنگین زیادی در دست دارد، به شدت خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از کشور است، اما جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با آن که مخالف حضور نیروهای آمریکایی در عراق است اما پیوسته اصرار دارد که خروج آمریکایی از کشور بایستی در پرتو قانون و تفاهم میان دو کشور صورت گیرد. در همین حال، گروه های سیاسی سنی مذهب عراق و کردها، خروج نیروهای آمریکایی از کشور را در وضعیت کنونی مناسب نمی دانند و تأکید دارند که به محض خروج نیروهای آمریکایی، شبه نظامیان، سراسر عراق را در تصرف خود می گیرند و حقوق همه را پایمال می کنند. مخالفت این گروه ها با خروج نیروهای ائتلاف بین المللی به حدی است که آن ها بحث تشکیل خودمختاری را مطرح می کنند. اکنون همین اختلاف نظر در مورد حضور نیروهای آمریکایی در عراق، عامل اصلی برای تشدید تنش های سیاسی شده و درگیری های لفظی را در پارلمان عراق بر سر این مسئله، افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، گفته می شود کمیته 7 نفره برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق که از مدتی بدین سو تلاش های خود را به منظور بیرون رفت از بن بست سیاسی آغاز کرده بود، پس از حمله اخیر آمریکا، فعالیت های خود را متوقف کرده است. علاوه بر آن، برخی از منابع می گویند ائتلاف فتح بار دیگر مسئله بازگشت عادل عبد المهدی را به قدرت مطرح کرده است، زیرا نامبرده گرایش بیشتری به اخراج نیروهای آمریکایی از عراق دارد.

از جانب دیگر و با آن که مصطفی الکاظمی، رئیس سرویس اطلاعاتی عراق، تا هنوز نسبت به سایر نامزدان شانس بیشتری برای رسیدن به سمت نخست وزیری دارد و شخصیتی است که همه ای طرف های درگیر می توانند تا حدود با وی کنار آیند، اما گفته می شود که اسامی دیگری همچون عبد السلام المالکی، عبد الحسین عبطان و لقمان الفیلی نیز در فهرست نامزدان افزوده شده است.

البته حمله اخیر آمریکا به مواضع شبه نظامیان حشد شعبی با واکنش تند تمام مقامات دولتی و رهبران سیاسی عراق رو به رو شده است. برهم صالح، رئیس جمهور عراق اقدام اخیر واشنگتن را نقض حاکمیت ملی عراق دانسته و افزوده است که دست بردن به این گونه اقدامات، عراق را در عمق ناهنجاری و هرج و مرج قرار می دهد.

اما حسن سالم، عضو فراکسیون "صادقون" وابسته به جنبش عصائب اهل حق، با اشاره به حملات اخیر، گفته است: «محکوم کردن این اقدام، هیچ سودی در پی ندارد، دولت عراق برای مقابله با این تجاوز، بیشتر از دو گزینه پیش رو ندارد، یا اقدام به اخراج نیروهای آمریکایی از کشور کند و یا این که علیه این نیروی اشغالگر، اعلام جنگ کند.» وی از وزارت امور خارجه عراق خواسته است هرچه عاجل اقدام به ثبت شکایت در شورای امنیت سازمان ملل کند و از سازمان ملل بخواهد برای محکوم کردن این تجاوز آشکار، نشست فوق العاده را تشکیل دهد. نامبرده علاوه کرده است: بایستی در واکنش به این حمله، سفیران آمریکا و بریتانیا در عراق از سوی وزارت امور خارجه احضار شوند و پیام های شدید اللحن در پیوند به این حمله به آن ها داده شود، زیرا سکوت در برابر این تجاوز آشکار، جنایت بزرگی برای ملت عراق است.

در همین راستا، احمد الشریفی، کارشناس امور سیاسی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: بحران درگیری میان ایران و آمریکا در قلمرو عراق به سوی وخامت گام بر می دارد و ممکن است این درگیری وارد مرزهای ایران شود، به ویژه این که واشنگتن، تهران را حامی و انگیزه دهنده اصلی گروه های مسلح عراق می داند.

در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا گروه های سیاسی وفادار به ایران، بار دیگر در صدد پیگیری طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق خواهند شد؟، احمد الشریفی گفت: بعید به نظر می رسد که جناح های سیاسی نزدیک به تهران، این مسئله را در مجلس مطرح کنند، زیرا همگان می دانند که دستیابی به این هدف در حال حاضر به هیچ صورتی امکان پذیر نیست و حتی همین گروه ها، چند روز پیش نتوانستند، کابینه پیشنهادی توفیق علاوی را به تصویب رسانند.  البته با توجه به تشدید تنش ها، بعید به نظر می رسد که جناح های سیاسی بتوانند در راستای انتخاب نخست وزیر جدید به زودی به توافق برساند.

از سوی دیگر، واثق الهاشمی، رئیس گروه مطالعات استراتژیک عراق در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: حمله اخیر آمریکا، بحران درگیری های عراق را پیچیده تر می کند و شکی نیست که طرح اخراج نیروهای آمریکایی از کشور بار دیگر در مجلس عراق مطرح خواهد شد و گروه ها سیاسی وابسته به ایران، بار دیگر برای تصویب طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق تلاش خواهند کرد، هرچند گروه های سیاسی دیگر از جمله سنی ها و کردها، مخالف خروج نیروهای آمریکایی از کشور هستند. وی همچنان افزود: به رغم تشدید تنش های اخیر میان ایران و ایالات متحده، اما در مسئله دولت آینده عراق، هماهنگی میان هر دو کشور ادامه خواهد داشت، زیرا تهران و واشنگتن در این زمینه، منافع مشترک بسیاری دارند.

در مقابل، مصطفی ناصر، نویسنده و روزنامه نگار عراقی، اظهار داشت که گروه های سیاسی شیعه مذهب، طرح اخراج نیروهای آمریکایی از کشور را به صورت یک جانبه به تصویب رساندند، اما این طرح تا هنوز قابل اجرا نیست و مستلزم اقدامات دیگری است که تا هنوز انجام نشده است، بنابر این، جناح های سیاسی شیعه مذهب سعی دارند به نخست وزیری رای بدهند که شرط اخراج نیروهای آمریکایی از کشور را به اجرا درآورد. وی علاوه کرد: هرچند مطابق به قانون، دولت عراق ناگزیر به اجرای تصمیم مجلس در مورد اخراج نیروهای آمریکایی است، اما جامعه بین المللی این تصمیم را ناشی از خواسته های ایران می داند.

از سوی دیگر، احسان الشمری، رئیس مرکز پژوهش های سیاسی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، برخلاف دیدگاه های دیگر، عقیده دارد که حمله اخیر آمریکا به مواضع شبه نظامیان حشد شعبی، می تواند منجر به نزدیکی میان گروه های سیاسی شیعه مذهب شود و مسیر انتخاب نخست وزیر جدید را بیشتر از پیش فراهم کند. وی افزود: بعید نیست که گروه های سیاسی وفادار به ایران برای این که طرح اخراج نیروهای آمریکایی از کشور را به تصویب رسانند، برخی اختلاف نظرها را نادیده گیرند و برای تشکیل دولت جدید در کنار هم قرار گیرند و تصویب طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را به عنوان نخستین اولویت در دولت بعدی مطرح کنند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia