آنچه خبرنگاران باید درباره نحوه پوشش اخبار مرتبط با کرونا بدانند

راهنمای سازمان حفاظت از خبرنگاران درباره نحوه پوشش کرونا

خبرنگاران در پالمیرای کلمبیا در حال پوشش اخبار مربوط به کرونا، ۱۰ مارس- LUIS ROBAYO / AFP

سازمان حفاظت از خبرنگاران که مقر آن در نیویورک است با انتشار یک گزارش راهنما، توصیه‌های ایمنی برای خبرنگارانی که قصد پوشش اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا را دارند منتشر کرد. 

این توصیه‌نامه شامل مراحلی است همچون آماده‌سازی پیش از ماموریت، برنامه ریزی برای سفر، جلوگیری از آلوده شدن، استفاده از ماسک صورت و اقداماتی که پس از ماموریت باید انجام شود.

برخی از این موارد برای خبرنگارانی است که ممکن است سفرهای بین‌المللی داشته باشند اما بسیاری از این توصیه‌ها برای خبرنگاران ایرانی‌ای که قصد سفر به شهرهای دیگر برای پوشش خبرهای مرتبط با شیوع این ویروس را دارند، مفید و قابل استفاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی، ویروس کووید۱۹، که کرونای جدید هم نامیده می‌شود، هم اکنون تمام قاره‌های جهان به جز قطب جنوب را درگیر خود کرده است و بیش از ۱۰۰ کشور جهان از ابتلا و گسترش این بیماری در میان شهروندان خود خبر داده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ در مورد شیوع ویروس کرونا حالت فوق‌العاده بین‌المللی اعلام کرد و در تاریخ ۲۸ فوریه درجه هشدار درباره ویروس کرونا را از «بالا» به «بسیار بالا» تغییر داد. 

تعداد کشورهایی که برای برخی ملیت‌ها ممنوعیت سفر در نظر گرفته‌اند رو به افزایش است و به گزارش بی بی سی برای مهار گسترش ویروس کرونا برخی از مناطق قرنطینه شد‌ه‌اند. نقشه تهیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی درباره تعداد موارد مبتلا به این ویروس در سراسر جهان که مرتب به روز رسانی می‌شود را اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

همگام با تحولات جدید و به دست آمدن اطلاعات تازه، مسئولان توصیه‌های بهداشتی و مطالب مربوط به شیوع بیماری را اعلام می‌کنند. خبرنگارانی که اخبار مربوط به کرونا را پوشش میدهند، بهتر است برای به روز نگه داشت اطلاعات خود به طور مرتب به وبگاه های سازمان بهداشت جهانی، مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری (سی‌دی‌سی) و سازمان بهداشت عمومی انگلستان مراجعه کنند.

این توصیه‌ها به شرح زیر است: 

پیش از ماموریت

- به گفته مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی)، ویروس کرونا برای سالمندان و بیماران مزمن خطر بیشتری دارد. اگر در این گروه قرار دارید و امکان اینکه در حین ماموریت در معرض این بیماری قرار گیرد بالاست، بهتر است از رفتن انصراف دهید.

- قبل از سفر درباره وضعیت امنیتی مقصد خود تحقیق کنید. تا به امروز چند مورد نادر از تظاهرات خشونت‌امیز در قبرس و اوکراین گزارش شده است و بحران شیوع کووید۱۹ اعتراضات جاری در عراق و هنگ‌‌کنگ را تشدید کرده است.

- به گزارش «بازفید» هراس از کرونا منجر به حملات نژادپرستانه علیه برخی ملیت‌ها شده است که به این امر باید در زمان انتخاب افراد برای ماموریت توجه شود.

- وضعیت هر برنامه‌ای که قصد شرکت در آن را دارید، بررسی کنید و در نظر داشته باشید که کشورهایی نظیر فرانسه و سوئیس تجمعات باالی ۱۰۰۰ نفر را ممنوع اعلام کرده‌اند.

- نسبت به اطلاعات غلط هشیار باشید. هم سازمان بهداشت جهانی در این زمینه هشدار داده است و هم بی‌بی‌سی به آن پرداخته است.

- نسبت به امنیت دیجیتال خود هشیار باشید. نورتون که یک شرکت امنیت سایبری است می‌گوید هکرها و کلاه‌برداران اینترنتی با ارسال پست‌های الکترونیکی مربوط به کووید۱۹ سعی در به دست آوردن و دزدیدن اطلاعات شما دارند.

- قبل از سفر به کشورهایی که درگیر ویروس کرونا هستند دقت کنید که برای مقصد خود واکسن‌های لازم را زده و داروهای پیشگیرنده را مصرف کرده باشید. سعی کنید واکسن آنفولانزا بزنید تا اگر بیمار شدید نسبت به علایم احتمالی دچار سردرگمی نشوید.

- با مدیران خود صحبت کنید تا اگر در حین ماموریت بیمار شدید بدانید چه پروتکل‌هایی برای حمایت از شما در نظر گرفته‌اند.

- وسایلی را که ممکن است نیاز داشته باشید با خود ببرید در نظر بگیرید. بنا بر گزارش‌های رسیده برخی از کالاها از جمله ماسک، ژل ضد عفونی کننده دست، صابون ، کنسرو و دستمال توالت نایاب شده است و مردم به انبار کردن این اقلام روی آورده‌اند.

- تاثیر روانی احتمالی ناشی از تهیه گزارش از منطقه مبتلا به کووید۱۹ را در نظر بگیرید، به ویژه اگر از یک مرکز پزشکی یا ایزوله یا منطقه قرنطینه گزارش ارسال می‌کنید. «مرکز دارت برای روزنامه‌نگاری و تروما»، منبع مفیدی برای گزارشگرانی است که حوادث ناگوار را پوشش میدهند.

- ممکن است اعضای خانواده در مورد چنین ماموریت‌هایی نگران و استرس داشته باشند. در مورد خطرات احتمالی کار و نگرانی‌هایشان با آن‌ها گفتگو کنید. در صورت لزوم، میان اعضای خانواده و کارشناس امور پزشکی محل کار خود جلسه‌ای بگذارید. بدانید که برخی از سازمان‌ها و کارفرمایان سطح آمادگی خود را برای تخلیه کارمندانی که در کشورهای محل شیوع کرونا مستقر هستند، افزایش داده‌اند.

برنامه ریزی برای سفر

- برای مواقع اضطراری برنامه داشته باشید. مراکز شهری و یا کل یک منطقه ممکن است بدون اخطار قبلی قرنطینه شوند همانطور که در بخش‌هایی از شمال ایتالیا و استان هوبئی چین اخیرا اتفاق افتاد.

- اگر بیمار هستید مسافرت نکنید. بسیاری از فرودگاه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین سایر مراکز حمل و نقل، مسافران را غربالگری می‌کنند. مسافران هنگام ورود ممکن است آزمایش و یا قرنطینه اجباری شوند.

 - بلیط هواپیما قابل استرداد خریداری کنید. به گزارش یاتا، کووید۱۹ ضرر مالی شدیدی را بر بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کرده و گفته می‌شود در ورشکستگی بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپا «فلای‌بی» نقش داشته است.

- توجه داشته باشید که لغو پروازها از/به ایتالیا، چین، سنگاپور، کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ، گزینه‌های موجود برای سفرهای بین‌المللی را به شدت کاهش داده است. در صورت افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ در سایر کشورها احتمال لغو پروازهای بیشتری وجود دارد.

- بیمه سفر خود را بررسی کنید. برخی دولت‌ها هشدارهایی برای سفر به کشورهایی نظیر چین، ایتالیا، ایران و کره‌جنوبی داده‌اند. این موارد شامل وزارت خارجه انگلستان، وزارت خارجه آمریکا و وزارت خارجه فرانسه می‌شود. وضعیت روادید خود را بررسی کنید. کشورهایی مانند نپال، هند، بنگلادش، اندونزی، ویتنام و موزامبیک روادید برخی ملیت‌ها را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

- توجه داشته باشید که برخی از کشورها ورود برخی از ملیت‌ها را ممنوع کرد‌ه‌اند و قرنطینه اجباری و یا نظارت بهداشتی ۱۴ روزه را اعمال می‌کنند. این کشورها عبارتند از ترکیه، ژاپن، استرالیا، ترکمنستان، سنگاپور، اسرائیل، اردن، موریتانی، روسیه و غیره.

- ببینید کشور مقصد شما گواهی سلامتی که نشان دهد کووید۱۹ ندارید می‌خواهد یا نه. نمونه‌های آن را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

- برنامه سفر انعطاف‌پذیری داشته باشید و زمان بیشتری را برای گذر از فرودگاه‌های بین‌المللی در نظر بگیرید مخصوصا در فرودگا‌ه‌های آسیا و خاورمیانه که مسافران را غربالگری کرده و دمای بدنشان را اندازه گیری می‌کنند. این نکته درباره ایستگاه‌های راه آهن ، بنادر،اسکله‌ها و ترمینال‌های اتوبوس هم صدق می‌کند.

- درباره مقصد خود اطلاعاتتان را به روز نگه دارید. کشورهایی مانند عربستان سعودی و روسیه فقط به برخی ملیت‌ها اجازه ورود به فرودگاه‌ها و پایانه‌های خاصی را می‌دهند.

- توجه داشته باشید که مرزهای زمینی ممکن است بدون اخطار قبلی بسته شوند. بطور مثال روسیه و مغولستان مرزهای خود را با چین بسته‌اند. برخی کشورها مرزهای خود با ایران و کامرون را بسته‌اند و اسرائیل هم مرزهای خود را با مصر، سوریه و لبنان بسته است.

- مرتب منابع خبری کشوری که به آن سفر کرده‌اید را برای دریافت اخبار مربوط به منع تردد شهری رصد کنید.

قبل از رفتن به مرکز درمانی، منطقه قرنطینه، بازار فروش حیوانات و یا مزرعه، درباره پروتکل‌های بهداشتی‌شان سوال کنید. در صورت وجود کمترین تردید دربارهی رعایت مسائل بهداشتی به آنجا نروید.

جلوگیری از آلوده شدن 

- از تماس نزدیک با افرادی که علایم تنفسی مانند عطسه و سرفه دارند خودداری کنید. هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج بگیرید. 

- به طور مرتب دست‌های خود را با استفاده از آب داغ و صابون بشویید. اگر به آب داغ و صابون دسترسی نداشتید از از ژل آنتی باکتری و یا دستمال مرطوب استفاده کنید و در اولین فرصت دست‌های خود را با آب داغ و صابون بشویید.

- در هنگام بازدید یا کار در مناطق آلوده به ویروس مانند مراکز درمانی از دستکش استفاده کنید. استفاده از لباس محافظ یکپارچه و ماسک صورت هم ممکن است ضروری باشد.

- فقط گوشت و تخم مرغ پخته استفاده کنید.

- از رفتن به بازار زنده و یا مزارعی که در مناطق آلوده به کرونا قرار دارند خودداری کنید. از تماس با حیوانات زنده یا مرده و محیط زندگیشان بپرهیزید. از تماس دست با سطوحی که ممکن است آلوده به مدفوع حیوانات باشد خودداری کنید.

- اگر در مراکز بهداشتی یا بازار یا مزرعه فعالیت می‌کنید هرگز وسایل خود را روی زمین نگذارید. همه وسایل خود را با دستمال‌های مرطوب ضد میکروبی نظیر «مِلیسِپتول» پاک کرده و سپس ضد عفونی کنید.

- اگر برای تهیه گزارش به مراکز بهداشتی یا بازار یا مزرعه می‌روید از کفش یکبار مصرف یا روکش‌های کفش ضد آب استفاده کنید که هر دو را باید به محض ترک این اماکن با دستمال مرطوب پاک کرده یا بشویید. اگر از روکش ضد آب کفش استفاده می‌کنید آن را قبل از ترک این اماکن دور بیاندازید. توصیه‌های بهداشتی محلی را رعایت کنید.

- از نزدیک شدن یا وارد شدن به محل نگهداری یا قفس حیوانات بزرگ خودداری کنید. اگر حیوانی شما را گاز گرفت سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنید.

- هرگز در زمان دست زدن به حیوانات یا در نزدیکی مزرعه یا بازار حیوانات چیزی نخورید و نیاشامید.

- قبل از رفتن، در هنگام حضور و پس از ترک مناطق آلوده دست‌هایتان را با آب داغ و صابون بشویید.

- در صورت بروز علایم بیماری به ویژه تب و تنگی نفس به روش دریافت خدمات پزشکی فکر کنید. برخی از مراجع بهداشتی دولتی ممکن است توصیه کنند خود را قرنطینه کنید تا بیماری به دیگران منتقل نشود. اگر در کشوری هستید که آمار مبتلایان کرونای آن بالاست در نظر داشته باشید که رفتن به مراکز درمانی خطر آلوده شدن شما به کووید۱۹ از طریق تماس با افراد بیمار را بالا می‌برد.

- همیشه توصیه‌‌های بهداشتی مسئولان محلی را رعایت کنید.

پس از ماموریت 

- پس از ترک کشور درگیر کرونا یا امکان خاص (مثل مراکز درمانی، بازارچه یا مزرعه) از سلامت شخصی خود اطمینان حاصل کنید. اگر ۱۴ روز بعد از بازگشت از سفر علائم تنفسی در شما ظاهر شد با مرکز درمانی تماس بگیرید و قبل از مراجعه، آن‌ها را در جریان سفر و امکان آلوده شدن خود قرار دهید.

- در صورت بروز علائم کرونا، سریعا کارفرما یا مدیران خود را در جریان قرار دهید و توجه داشته باشید که ممکن است مجبور شوید خود را قرنطینه کنید. درباره امکان و احتمال نیاز به مدتی دورکاری پس از بازگشت از ماموریت با کارفرمای خود صحبت کنید.

- اگر مجبورید خود را قرنطینه کنید، برای خرید و مراقبت از فرزندانتان برنامه داشته باشید . پس از بازگشت از کشورهایی که آمار مبتلایان به کرونا بالاست، تا ۱۴ روز خود را قرنطینه کنید.

 -اخبار مربوط به کووید۱۹ را رصد کنید تا اگر در مبدا یا مقصد شما پروتکل قرنطینه و ایزوله اعمال شده باشد، از آن مطلع شوید.

- کیت امنیتی آنلاین «سی‌پی‌جی» ،اطلاعات اساسی درباره امنیت جسمی، دیجیتال و امنیت روانی از جمله در زمان پوشش اخبار مربوط به اعتراضات مدنی و انتخابات را در اختیار روزنامه نگاران و اتاق‌های خبر قرار میدهد.

بیشتر از