رویترز: یک چهارم سکو‌های نفتی ایران از کار افتاده‌اند

افزایش پنج برابری هزینه تعمیر و خرید قطعات یدکی

سکوهای نفتی چینی به اندازه انواع آمریکایی یا اروپایی با کیفیت و ماندگار نیستند-BEHROUZ MEHRI / AFP

«دست‌کم یک چهارم سکوهای نفتی ایران در نتیجه تحریم‌ها از کارافتاده‌اند.» خبرگزاری رویترز با استناد به مدارک مالی و منابع صنعتی ضمن مخابره این خبر از پتانسیل رکود درازمدت در صنعت نفت ایران خبر داده است.

این در حالی است که عدم فعالیت میدان‌های نفتی بر ظرفیت تولید نفت از آنها تاثیرگذار است و برای حفظ بازده آنها باید تولید نفت از این سکوهای حفاری ادامه داشته باشد. اما باتوجه به تحریم‌ صادرات نفت ایران، نیاز به تولید کاهش یافته و در چنین شرایطی بازگشت به سطح تولید قبل از تحریم‌ها برای ایران بسیار دشوار خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم‌ها موجب شد که تولید نفت ایران به زیر ۲ میلیون بشکه در روز برسد. از سوی دیگر تحریم‌ها مانع صادرات و بازگشت پول آن به اقتصادی می‌شود که به شدت به درآمد نفتی وابسته است.

همچنین افت شدید بهای نفت در نتیجه شیوع کروناویروس در جهان نیز فشار مضاعفی را به اقتصاد نفتی ایران وارد می‌کند.

به گزارش رویترز، برخی از سکوهای نفتی ایران به دلیل اینکه امکان تعمیر آنها وجود ندارد، از رده خارج شده‌اند. از سوی دیگر تحریم‌ها نیز خرید قطعات و تجهیزات را دشوارتر و گران‌تر کرده و هزینه‌ها تا پنج برابر افزایش یافته است.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، ایران در دهه گذشته ده‌ها سکوی نفتی جدید یا دست‌دوم از چین وارد کرده است اما هسته اصلی این سکوها آمریکایی است.

از سوی دیگر سکوهای چینی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و به اندازه انواع آمریکایی یا اروپایی در درازمدت با کیفیت نمی‌مانند.

در حال حاضر دست‌کم ۴۰ سکو از ۱۶۰ سکوی نفتی در ایران از کارافتاده یا در دست تعمیر است.

بیشتر از