اَبَر سه‌شنبه؛ تلاش برای باز کردن دوباره پرونده پسر جو بایدن

جمهوری‌خواهان بایدن را مهم‌ترین رقیب دونالد ترامپ می‌دانند

 ابر سه‌شنبه اهمیت بسیار زیادی در نتیجه نهایی انتخابات آمریکا دارد - AFP

درست پیش از مهم‌ترین روز انتخابات تا به امروز برای نامزدهای دموکراتی که برای کاخ سفید هنوز مشغول رقابت هستند، سناتورهای جمهوری‌خواه تلاش کردند ادعاهای بی‌اعتبار شده درباره «بوریزما» (Burisma) شرکت گاز طبیعی اوکراینی را که پسر جو بایدن عضو هیات مدیره آن بود، از نو زنده سازند.

همزمان با قدرت گرفتن ستاد انتخاباتی آقای بایدن پیش از روز رای‌گیری مهم «ابر سه‌شنبه» با جذب حمایت سه تن از رقبای سابقش، بر طبق نامه‌ای که به دست شبکه خبری سی‌بی‌اس و رویترز رسیده است، ران جانسون، رئیس کمیته امنیت میهن و امور دولتی مجلس سنا، اعلام کرد در تلاش است تا حکمی برای دریافت مدارک مربوط به منصب هانتر بایدن در هیات مدیره بوریزما صادر کند.

دونالد ترامپ و متحدان جمهوری‌خواهش از موقعیت هانتر بایدن در بوریزما هنگامی که پدرش معاون اول رئیس جمهور ایالات متحده بود، به عنوان اقدامی فاسد یاد کرده‌اند ولی هیچ‌گاه مدرکی برای اثبات این ادعاها ارائه نشده است.

اما تلاش‌ آقای ترامپ برای فشار بر اوکراین تا درباره اقدامات خانواده بایدن تحقیقات کند منجر به استیضاح رئیس جمهور به خاطر سواستفاده از قدرت و اخلال در عدالت به دست مجلس نمایندگانی شد که در کنترل دموکرات‌ها بود. او بعدتر در محاکمه مجلس سنا، که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، تبرئه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش مجدد جمهوری‌خواهان برای جذب توجهات به ماجرای بوریزما بعد از آن اتفاق افتاد که جمعی از دموکرات‌های ارشد حمایت خود از تلاش جو بایدن برای ریاست جمهوری را اعلام کردند.

نامزدهای سابق، امی کلوباچار و پیت بوتجج هر دو در روز دوشنبه کارزارهای انتخاباتی خود را پایان دادند و از جو بایدن حمایت کردند و همچنین یکی از رقبای قدیمی‌تر، بتو اورورک نیز حمایت خود از ستاد بایدن را اعلام کرد.

هجمه این حمایت‌ها از آقای بایدن این گونه تفسیر شده است که او تنها دموکراتی است که قادر به شکست برنی سندرز، فرد فعلی پیشتاز رقابت، خواهد بود. فردی که علی رغم آن که از حمایت بالایی در میان آحاد رای دهندگان برخوردار است، در نظر کار کشتگان حزب فردی بیش از اندازه سوسیالیست، انقلابی و خیلی چپ‌گرا است.

آقای ترامپ همواره حمایت خود از کارزار انتخاباتی آقای سندرز را اعلام کرده است و بعضی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه حتی گفته‌اند در دور مقدماتی انتخابات در ایالات خود به برنی سندرز رای خواهند داد چرا که ظاهرا معتقدند در رقابت میان ترامپ و سندرز در سال ۲۰۲۰ آقای ترامپ برنده رقابت خواهد شد.

این هفته آقای ترامپ حتی اظهار داشت رقابت دور مقدماتی انتخابات حزب دموکرات علیه آقای سندرز دستکاری خواهد شد.

تلاش جمهوری‌خواهان برای زنده کردن ادعاهای بوریزما بیش از پیش حاکی از این است که حزب جمهوری‌خواه آقای بایدن را تهدید جدی‌تری در رقابت سراسری علیه ترامپ می‌پندارد.

در روز دوشنبه دموکرات‌ها همچنین هشدار دادند تحقیقات تازه این کمیته ممکن است باعث تقویت تلاش‌های روسیه و سایر کشورها در گسترش اخبار کذب و اطلاعات دروغ شود.

منابع مطلع از مجلس به رویترز گفتند، مقامات اطلاعاتی به قانون‌گذاران ایالات متحده گفته‌اند روسیه ظاهرا دوباره مشغول گسترش اخبار کذب و پروپاگاندا برای کمک به انتخاب هر دوی آقایان ترامپ و سندرز است.

سناتور گری پیترز، دموکرات ارشد در کمیته آقای جانسون گفت: «ما باید تمام تمهیدات لازم را اتخاذ کنیم تا مطمئن شویم اعتبار و منابع مجلس سنای ایالات متحده در جهت تقویت تلاش‌های مداخله‌‌جویانه دشمنان خارجی که سعی در آسیب رساندن به دموکراسی ما داشته و می‌خواهند امنیت ملی را به مخاطره اندازند، مورد استفاده قرار نگیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون آقای جانسون و سناتور چاک گرسلی، رئیس جمهوری‌خواه کمیته مالی مجلس سنا مشغول احیای تلاش‌های علنی خود در راستای بررسی این موضوع هستند که اگر نقش هانتر بایدن در شرکت بوریزما همزمان با حضور پدرش در کاخ سفید شامل تضاد منافع می‌شود.

آقای جانسون در نامه‌ای به اعضای کمیته خود گفت برنامه دارد تا با صدور حکمی مدارک مربوطه و مصاحبه اندری تلیژنکو، دیپلمات سابق اوکراینی و همکار شرکت مشاوره و لابی‌گری «بلو استار استراتژیز» را دریافت کند.

آقای جانسون گفت شرکت بلو استار نماینده بوریزما بوده و سعی داشته با استفاده از موقعیت هانتر بایدن به عنوان اهرم فشار سعی کند در وزارت امور خارجه ایالات متحده قدرت و نفوذ به دست آورد.

این نامه از آقای جانسون مورخ یکم مارس است که درست یک روز بعد از پیروزی آقای بایدن در ایالت کارولینای جنوبی در روز شنبه است.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان